• Home
  • /
  • Cykligt
  • /
  • 5 snabba inför Vätternrundan (favorit i repris)

5 snabba inför Vätternrundan (favorit i repris)

Foto: Micke Fransson

Av en händelse hörde jag att detta gamla inlägg som ursprungligen skrevs 2014 citeras i podden I nöd och lyft. Tänk att tipsen kom till användning och nu när det är nära till årets upplaga av Vättern känns det aktuellt att lyfta det igen!  Så här kommer mina fem snabba inför Vätternrundan för dig som kör för fösta gången!

Nu är det nära för alla ni som ska ta er an den fina resan runt Vättern. Just det loppet ligger mig varmt om hjärtat och när det nu närmar sig start kommer suget att stå där på startlinjen igen. Jag har 5 rundor i bagaget. Vättern var starten på mitt stora cykelintresse och jag tror nog att det kommer att blir en sjätte och kanske en sjunde resa så småningom. Förra året skrev jag ett uppskattat inlägg med några snabba tips inför rundan. Därför tänker jag återpublicera inlägget. Om du är ute efter tips på hur du ska äta under rundan tycker jag du ska kika in hos Elna och läsa hennes suveräna inlägg om just energipåfyllning som även hon publicerade föra året men som är lika aktuellt i dag!

  • Prova inga nya saker under rundan. Det finns massor av bra saker att handla i tältet i Motala, allt från skor till reflexer. Ett ypperligt tillfälle att förnya cykelgarderoben. Men du, skippa i att prova dina nya cykelskor, cykelbyxor eller där nya märket på energikakor just nu. 30 mil är långt och cykelbyxor eller skor bör vara väl inkörda. Ny mat kan få magen att protestera och det skulle väl vara himla trist att inte kunna genomföra rundan? Så handla men prova när du kommer hem! Skoskydd, armvärmare, tröjor etc är en annan sak, det kan du köra i!
  • Ta det lugnt till Jönköping. Dit är det lättcyklat. Kroppen är pigg och full av förväntan. Kanske har man hamnat i en större klunga och svischar fram till synes utan ansträngning. Det är få backar de första 10 milen. Man brukar säga att rundan börjar efter Jönköping och det kan jag hålla med om. Då blir det längre backar och kroppen börjar göra sig påmind. Då är det bra att ha startat lugnt och fint och ha krafter kvar! Och du, är du inte van att cykla i klunga, låt bli att hänga på ”snabbtågen” som kommer. Det är bättre att du håller ditt tempo och onödigt att riskera krascher när man inte har vanan inne. Du vinner på det!
  • Ta det lungt uppför. Det du ”förlorar” uppför vinner du sen när du kan hålla ett jämt tempo när det är platt. Tappar du eventuellt cykelsällskap kommer det med all säkerhet nya! Det är ju trots allt ett par tusen som kör 😉
  • 30 mil är långt, dela upp loppet i delmål! Depåer är bra delmål. Ta en efter en och belöna dig med lite vila vid varje. Passa på att sträcka på dig och ta av det som bjuds, bullar bananer och dryck. Du gör av med mycket energi och behöver allt du får i dig. Troligtvis kommer du hålla på i många timmar, mer än vad snabbgrupperna gör och som inte stannar. Det är bara dumt att hoppa över depåerna. Jag minns än i dag hur ljuvligt gröten smakade i Jönköping och hur mycket energi jag fick av lasagnen i Hjo.
  • Ta med nödenergi. Allstå något som du verkligen tycker om, något riktigt gott och med mycket socker i. Jag väggade 4 mil från mål på min första runda och då var den Mars jag hade i cykelväskan guld värd! Även du om du inte väggar är det gott att få i sig något annat än det som bjuds och en liten belöning är inte fel när du närmar dig målgången.

Slutligen, njut och ha roligt. Det är en upplevelse att få cykla runt Vättern. Du kommer med all säkerhet har knutit nya kontakter med de som du cyklar med, om och efter. Du ska känna dig stolt efteråt och klappa dig själv på axeln, flera gånger! Oavsett din sluttid, om du nådde eller inte nådde ditt tidsmål är du grym som genomförde det!

 

Endorfinberonde träningsnörd, mamma och fjällräv och som driver en av Sveriges största cykelbloggar. Cyklar skog, fjäll och landsväg och trivs allra bäst i stigcyklarshorts med kaffetermos i ryggsäcken. Tävlar i MTB och åker skidor vintertid.

Kommentera

CommentLuv badge

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.