• Cykligt

#52vardagsäventyr – middag vid stenbrottet i Marieby

Vi gjorde något i går kväll som vi inte gjort på länge. En utemiddag. Vi har tappat lite av våran fina upptäckarlust i närområdet. Eller kanske snarare jag som inte dragit så mycket i det som jag brukade förr. Men det har varit så mycket som tagit energi den här vintern, våren och försommaren.

Vi funderade hela dagen var vi skulle åka någonstans när ursprungstanken var att åka med båten Thome ut till Verkön lades ned. Det blåste lite för mycket och Cecilia hade ingen lust att ta båten tillbaka så sent. Jag googlade smultronställen i Östersund med omnejd men hittade inget. Vi gick igenom de ställen vi redan besökt i hopp om att få se något nytt. När Hasse föreslog stenbrottet i Marieby där Cecilias kille Willian inte varit bestämde vi oss att åka dit.

Vi gjorde det enkelt för oss. Tog med oss en filt, skivade upp sista melonen från frukosten och köpte med oss plocksallad när vi passerade en affär på Frösön. Vi tänkte först sätta oss ute vid ett vindskydd vid strandkanten men den lite kalla och kraftiga vinden lockade inte. Vid stora brottet var det däremot lite mer lä och kvällssolen värmde medan vi dukade upp vår middag på bänken. Vi satt en lång stund och pratade. Fint i sin enkelhet.

Miljön i stenbrottet är häftig och intressant. Även vi alla tre utom William varit där tidigare upptäckte vi många nya fina detaljer. Som skiftningarna i stenarna, alla raka linjer och de spår av den verksamhet som fanns där förr i tiden.

Tanken att många hus i Östersund har sin grund härifrån är svindlande. Likaså hur man fraktade stenblocken över Storsjön med pråmar. På vintern använde man hästar och slädar. Senast man använde stenbrottet var när Vallsundsbron byggdes i slutet av nittiotalet. Bron som förbinder ”annersia” med Frösön. Numer bryts sten sporadiskt men kommunen har fortfarande tillstånd att bryt sten.

Men nu används stenbrottet mer till evenemang och för några år sedan gick den plogade skridskobanan Medvinden hit. lite roligt var att under 40-talet användes det stora brottet på bilden ovan till tennisplan. Det var andra tider då!

Vi strosade en stund i kvällsljuset i skydd mot vinden från Storsjön. Jag upptäckte alla fina blommor som lite envist slagit rot i sprickor på stenarna. Fascinerades över deras växtkraft och alla lämningar av gamla redskap som fått rosta under åren. I bland känns det som tiden stått stilla för en stund. Som om vagnarna väntar på att rullas ut nästa dag. Så påminns man av att åren gått när det sitter moderna avspärrningsband där det är som brantast och det kasats ölburkar i stenhögarna.

När solen inte riktigt värmde längre packade vi hop oss i dotterns bil och åkte hem. Nöjda med en stund utomhus och jag med en lust att återuppta mina vardagsäventyr. De små sakerna som inte är särskilt komplicerade men ger så mycket. Framförallt väcktes lusten till att ta med middagen ute i lite större utsträckning igen!

Hitta till stenbrottet

Kommer du från Frösön tar du ut på vallsundsbron och sedan vänster mot Marieby. Sedan är det skyltat ned till stenbrottet. Kommer du från Brunflo åker du mot Marieby och följer skyltningen.

Här finns det rastplatser, dels vid själva stora brottet och ute på den steniga stranden. Öd-Fugelsta kulturminnesled är en röjd led som går genom stenbrottet och har intressanta lämningar och händelser från när det pågick aktivetet i brottet. Bland annat en silvergruva och en järnframställningsplats.

Här går det att strosa omkring länge och bara titta sig omkring. Miljön är riktigt häftigt!