Cykel och mat – en fin tradition

Ett par gånger en tid har vi träffat Erika och Claes för att cykla och sedan äta. En vårdag blev det brunch hemma hos oss på Ringvägen efter en tur på muminstigarna i Torvalla. En torsdag i höstas cyklade vi mtb i skogarna runt Brunflo och avslutade med middag hemma hos dem. Innan vi åkte till Spanien tog vi en blöt och lerig pannlamperunda tillsammans. Bland annat.

I går var det dags igen för cykel och mat. Vi lastade upp våra fatbikes på takräcket och åkte till Brunflo. Erika hade gjort en lasagne med mycket kärlek allahjärtansdagen till ära. Både hon och jag är lite krassliga och hade bestämt att rundan skulle vara lugn. Bara rulla ur benen och få njuta av skoterspår.

Rundan gick över åkrarna i Brunflo och vidare mot vitgården. En runda som jag kört många gånger nu. Relativt hårda skoterspår med partier av lite lösare snö. Vi var ense om att det var bra träning inför fatbiketävlingen i Nalovardo om några veckor. Jag kände en stor skillnad i min teknik i snö och på lite mindre hård skoterled. Övning har gett färdighet. Jag är inte särskilt pigg. Men en underlig känsla av att pumpen inte orkade med benen var sprättiga. Annorlunda och underlig känsla. Men benen är starkare än i höstas. Det ger mycket att trampa tung fatbike. Precis som jag anade.

Vid niosnåret var vi tillbaka hos Erika och Claes och satt länge och pratade över en sen middag. Om allt annat än eventuell Spanienresa som vi egentligen hade tänkt att planera. I stället om Nattvasan som närmar sig, om hur vi ska klä oss på fatbiketävlingen. Om det blir kängor och plattpedaler eller cykelskor och kombipedaler. Om att banan kan vara ljuvlig att cykla om vädret är med oss och att det kan bli en lång tur gåendes om det driver eller har kommit mycket snö.

Vi åkte hem till stan igen vid 11-snåret. Alldeles för sent för en dag mitt i veckan. Men det är värt det. Värt att vara lite trött när det är cykel och mat i goda vänners lag. En tradition att vårda och nästa gång blir det skoterspår och sedan middag på Ringvägen.