• Home
  • /
  • Cykligt
  • /
  • Cykeldubbel och distansrekord på trainern

Cykeldubbel och distansrekord på trainern

Vad fan hände? 2 timmar och 5 minuter på trainern. Återkommer till det. 

I går provade jag backintervallerna igen och gjorde efter Kims råd. 8 minx3 med 3 minuters vila mellan varje intervall. I går var benen med mig. Jag kunde ligga på runt 220-250 watt utan att tappa. Kändes riktigt bra. Tiden rann i väg och nöjd kunde jag lägga en rätt skön afterwork till handlingarna.

I dag startade jag upp dagen på bästa sätt. Med en sal starka spinningdeltagare och i dag var energin hög! Det är härligt att få med dem i salen, få dem att våga låta lite när det är jobbigt, peppa varandra och fokuserat ta sig an varenda utmaning jag bjuder på! 55 min med fokus på backar. Det var med värme i hjärtat jag släckte ned och lämnade spinningsalen i dag.

Mitt nya spinningpass börjar sitta riktigt bra. Modiferat det lite, tagit bort avslutningslåten eftersom den inte funkade taktmässigt. La in min gamla från förra passet. Jag efterfrågar ofta feedback och fick det just på detta. Sådant är alltid bra.

Väl hemma var tanken egentligen att valla skidorna och åka nån mil i Spikbodarna. Men vädret ville annat. Våren kom av sig i går och byttes ut mot storm och nu i dag lite soksken, snöstorm och massor av snö. Lägg till 2-3 plusgrader och ospårade spår. Kikade på Svartsjörnas hemsida i hopp om att det skulle vara nyspårat där. När man möts av en varning att hålla sig hemma eftersom det är full snöstorm är det bara att gilla läget och backa. Bestämde mig för att utmana pannbenet lite och köra distans på låg puls.

För att återgå till inledningen, ja inte tusan vet jag. Tävlingsdjävulen kom fram, pers i tid inte helt fel samtidigt sjukt att sitta så länge. Kanske härdade jag ut för att jag hade riktigt bra musik i öronen eller tanken på att varje minut gör gott. Att det mig ett steg närmare bra cykelform till Långloppscupen. För jag ligger steget före vad gäller cykling på riktig cykel. Om inte annat börjar rumpan vänja sig med hård sadel. Men 2 timmar är ungefär en timme för mycket i trainersammanhang.

För att göra passet lite mer varierat för hjärnan körde jag 15 min med kadens runt 90-95 och 5 minuter med kadens runt 60-65 och upprepa. Det fungerade bra. Pulsen låg stadigt på ca 65% som planerat.  Efter 90 minuter började mina ben skaka rejält, skum känsla.
Bjuder på en pulskurva som illusterar hur icke upphetsande passet var.  Lite annat mot gårdagens fina backar om man bortser från sista intervallen, ser ut som jag ramlade ned…

Nu väntar snart långkok i ugn som Hasse kockat i hop, högrev som ska serveras med bönor och rotselleripuré, ett litet glas vin till! Najsigt.

Trevlig helg vänner och till alla er som kör vasaloppet i morgon ett stort lycka till! (Helena, du kommer att rocka i spåret, håll lite utkik på tavlorna:)

0

Endorfinberonde träningsnörd, mamma och fjällräv och som driver en av Sveriges största cykelbloggar. Cyklar skog, fjäll och landsväg och trivs allra bäst i stigcyklarshorts med kaffetermos i ryggsäcken. Tävlar i MTB och åker skidor vintertid.

Kommentera

CommentLuv badge

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

%d bloggare gillar detta: