Däcktryck, slang eller slanglöst – en liten guide

däcktryck

Fotpump, en cyklists bästa vän.

Vilket däcktryck ska jag ha?

Ett vanligt fel man lätt gör som nybliven (eller för all del även van) cyklist är att pumpa däcken för hårt. Oftast för att undvika punktering. En god tanke i sig. För med lägre däcktryck ökar risken för främst genomslagspunktering eller snakebite som det i bland kallas. Det vill säga när fälgen ”klämmer” i hop slangen. Händer ofta när du slår med på en sten/rot/trottarkant. Men ju hårdare du har pumpat dina däck desto stötigare blir det i skogen. Tvärtom vad många tror så rullar faktiskt inte ett hårt pumpat däck bättre än ett som har lite mindre luft.

Glöm vad som står som rekommenderat på däcket. Du behöver inte pumpa upp till max och inte heller hålla dig inom angivet lägsta tryck. Just vilket däcktryck som passar dig är svårt att säga. Det beror på hur mycket du väger, vilken terräng du cyklar i och hur din körteknik är. Så prova dig fram. Börjar däckets sidor börjar kränga sig i tex kurvor bör du öka luften i däcket. Känner du däcket slå emot fälgen över en rot eller liknande är trycket lite för långt. Men över 2 bar i däcken är enligt min mening för mycket oavsett hur du cyklar och vad du väger. Min sambo som väger ungefär 90 kg i cykelmundering åker på runt 1,6-1,8 bar (då slanglöst, se nedan).

Se till att skaffa dig en bra fotpump med mätare så att du ser hur mycket du trycker i! En bra liten minipump bör finnas med i varje cyklists ryggsäck eller cykeltröja.

Vad är slanglöst och varför pratar alla om det?

Slanglöst eller stansade däck som det också kallas är helt enkelt bara ditt ytterdäck på en fälg. I stället för att använda slang häller du i en tätningsvätska som i däcket blir till gegga som tätar däcket mot fälgen. När däcket är tätt pumpar du som vanligt upp det tryck du vill ha.

Fälgen måste vara anpassad för slanglöst sk ”tubeless ready”. Det står oftast det på din fälg om den är det. Det går att konvertera i princip alla fälgar med varierande resultat. I bland svårt att få det helt tätt. Vid konventering byter man ut det vanliga fälgbandet mot en speciell fälgtejp. På en anpassad fälg finns den oftast från start. Det medföljer också en speciell ventil till anpassade fälgar som du annars måste köpa själv.

Det däck du väljer bör också vara tubeless ready, det står på däcket. Det går att täta de flesta mountainbikedäck men med varierande resultat. De flesta större märken har däck för slanglöst i sitt sortiment och finns det inte som tubeless ready satsa i sådana fall på däck med förstärkta däcksidor. Det gör även att risken för att riva upp hål i däcken minskar.

Tätningsvätska finns i olika märken och det går åt ungefär 60-120 ml beroende på storlek på däcket. Det kan hända att du måste fylla på med vätska under en säsong. I bland flera gånger och i bland inte. Men börjar ditt däck tappa mycket luft regelbundet kan det vara en ide att droppa i lite mer.

Elna har delat med sig av ett jättebra klipp där hon visar hur man stansar ett däck.

Fördelen med slanglöst är många;

  • Du spar vikt. En slang väger faktiskt lite grann och all vikt du kan spara i roterande massa, dvs tex hjul är värdefull vikt om du jagar gram och vill köra fort.
  • Du kan köra med mycket längre däcktryck än du kan göra med slang. Det gör att känslan på stig blir bättre, mjukare och mindre stötig.
  • Risken att punktera blir mindre. Genomslagspunktering får du inte eftersom det inte finns någon slang som kan klämmas i hop. Små hål i däcket tätas direkt av vätskan i. Du kanske inte ens märker att det har gått hål. Större hål kan du rädda upp genom att pumpa i luft och snurra däcket så att återstående vätska tätar.

Skulle du riva upp en stor reva i däcket som tätningsvätskan inte klarar att täta går det alltid att lägga i en slang som vanligt och pumpa upp. (Kom bara i håg att inte tappa bort den ventil som satt på innan du bytte till slang!)

Vad ska jag då välja?

Jag skulle vilja säga att du ska prova att köra med slanglöst. För känslans skull på stig, för att du inte lika lätt punkterar och för att du kan köra med lägre däckstryck utan att vara rädd för genomslag. Det är också enkelt att gå över från slang till slanglöst och skulle du ångra dig lika enkelt att återgå igen. Jagar du gram är det ett givet val.

Att jag alltid kör slanglöst bortsett vintertid då vätskan kan frysa, är framförallt för känslan på stig. När jag kör lägre tryck i däcken blir det mjukare och mer följsamt.

Och du, även om du blir nyfiken och väljer att prova, ta alltid med dig en extra slang, en pump eller sk punkteringsspray. Det är inte helt punkteringsfritt att köra slanglöst.

IMG_3055.JPG

Även med slanglöst kan du behöva ”laga” punktering. Jimmy är en fena på den punkten.

 

2
Share

6 Kommentarer

  1. Så är det, slanglöst är grejen! Jag kommer f.ö. aldrig att glömma när Jimmy gjorde den där dubbelpunkan. Ett litet fånigt dropp och så ”pang, pang”, hans min var obetalbar… 🙂
    Hasse recently posted…Here comes the sunMy Profile

  2. Åh! Tack för informationen! Läser gärna mer cykelskolor, mvh är en ny cyklist.

    Jag är en landsvägare och har pumpat däcken stenhårt pga känner att jag rullar bättre då. Antar att det är stor skillnad på mtb och andra cyklar.

  3. Åh, tack för ett väldigt bra inlägg! Har alltid pumpat in så mycket det bara går haha!

  4. Hej Catrin och tack för att du gillade inlägget. Du är inte ensam om att göra det 🙂
    Helena Enqvist recently posted…Däcktryck, slang eller slanglöst – en liten guideMy Profile

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

CommentLuv badge