En semesterdag mitt i veckan

Eftersom jag växlar in semesterersättning mot ett par extra semesterdagar varje år måste jag ta ut alla semesterdagar innan året är slut. I mitt fall är det väldigt sällan som jag har sparade semesterdagar kvar. Men i år hade jag en dag. Först hade jag tänkt att ta en måndag eller fredag i december för att få en extra skiddag i Storhogna. Men det skulle innebära att Hasse eller jag skulle behöva ta bussen hem. Jag kände också att jag behövde en ledig dag redan nu.

Jag hade tre saker att ägna dagen åt. Tre saker som jag verkligen ville göra. Ta en sovmorgon, baka bröd att fylla frysen med och cykla i dagsljus. Det var precis vad jag gjorde. En lång frukost i soffan tillsammans med Hasse som var hemma och sjuk medan jag körde en av två degar i bakmaskinen. När de skulle långjäsa bytte jag om och tog fatbiken upp till Spikbodarna. Det hade snöat under natten och jag kände inget sug att cykla vanlig mtb.

Jag hade sett att ut några nya stigar jag ville testa och vara ute runt två timmar i snön. Att spendera två timmar i skogarna runt Spikbodarna är inte svårt. Det finns stigar och skidspårsgator så att det räcker och blir över. Jag åkte runt med ett leende på läpparna och benen var faktiskt ganska starka trots att jag kört mycket spinning och senast i går en gruppcykling på Zwift. Men det går inte särskilt fort på fatbike oavsett hur starka benen känns. Inte för mig och min tunga kompis. Men det just det som är skönt. Att bara trampa och inte försöka åka så fort som möjligt.

Jag åkte upp mot Gräfsåsens skidstadion innan jag vände hem. För att spana in en ännu en stig jag sett på Strava. Med telefonens hjälp hittade jag slutet på den och följde den baklänges och tjoade lite för mig själv. Så pass mycket att jag skrämde en dam med två hundar. Hon skrattade lite åt mig sedan. Jag möter mest råddjur här och när jag hörde någon hojta blev jag rädd sa hon. Vi pratade en stund och hon berättade om mer stig i området och de fina grusvägarna lite längre bort. Att det fanns mycket att cykla om man ville.

Det var en sådan där wow-stig som jag skulle ha kunnat cykla fram och tillbaka flera gånger. En stig som jag så gärna hade velat kört med Hasse. Bara det att passera fäbodar. Det finns uppenbarligen många av dem i skogarna här. En stig jag så gärna hade velat upptäcka tidigare. Men den finns kvar och är med all säkerhet lika fin att åka med pannlampa innan det kommer allt för mycket snö.

Jag rullade hem. Vek och formade bröden. La dem i brödkorgar  för en andra jäsning och åt en sen lunch. Vilade en stund i soffan innan jag bytte om till cykelkläder igen. Jag hade nämligen bestämt träff med Erika i Torvalla. För att cykla muminstigarna och visa henne några andra fina stigar.

Vi började i dagsljus och avslutade i mörker med pannlampa. Lite över en timmes snurr på snöiga fina stigar. Med mycket skratt som alltid. Jag passade på att se om muminskyltarna satt kvar vid stigarna. En troll var borta. De har ändå suttit uppe längre än jag trodde de skulle göra.

Jag letar mumintroll i snön. Foto: Erika

Vi tog sällskap en bit hem innan Erika vände tillbaka och jag kämpade vidare i motvinden. Galet hungrig och visste att det väntade pannkakor när jag skulle komma hem.

Jag gräddade av bröden och misslyckades rejält. Det händer sällan men när det väl går illa gör det med besked. Å andra sidan går lite plattare bröd att äta.

Nu hänger jag i soffan. Trött efter nästan 4 timmars fatbike. Men nöjd över en dag helt i min smak. Semester mitt i veckan är inte dumt. Tänk om man alltid kunde ha en fyradagarsvecka. Det skulle inte vara helt fell!