• Home
  • /
  • Cykligt
  • /
  • En tjuga med twist – kort och effektivt när tiden är knapp

En tjuga med twist – kort och effektivt när tiden är knapp

I bland räcker inte riktigt tiden till för längre träningspass. Det tar tid bara att ta sig utanför dörren. I kväll hade jag planerat att cykla utomhus. Men lägenheten behövdes städas och jag hade inte laddat pannlamporna. Jag la om planerna och rev av ett kort men effektivt trainerpass vid halv nio. Ett upplägg jag hittade i Erik Wikströms bok om konditionsträning och som jag tidigare kört i stakmaskinen. Tänkte att det skulle kunna fungera lika på bra på cykel.

Det blev en klassisk 20-minutare på tröskpuls med en liten twist. Jag tänkte att det kunde simulera små korta backknixar. Få trycka på lite utan att pulsen gick upp för högt och tröskelpasset skulle bli ett intervallpass. Dessutom gick tiden fort.

30 minuter kan låta som kort tid men räckte gott och väl för att göra mig trött och känna att jag fick ett effektivt pass. Kanske något för dig att test? Det fungerar lika bra i stakmaskin som på cykel och även för löpning!

Upplägget

  • Värm upp i 5 minuter
  • 20 minuter på tröskel. Dvs ganska jobbigt utan att du stumnar i benen eller drar på dig för mycket mjölksyra. Jag brukar ligga runt 80-85% i puls men det är individuellt.
  • I slutet av varje minut ökar du motståndet i 10 sekunder. En variant är att köra en spurt i 10 sekunder. Upprepa varje minut. Sammanlagt 20 stycken 10 sekunders.
  • Varva ned i 5 minuter.
2

Endorfinberonde träningsnörd, mamma och fjällräv och som driver en av Sveriges största cykelbloggar. Cyklar skog, fjäll och landsväg och trivs allra bäst i stigcyklarshorts med kaffetermos i ryggsäcken. Tävlar i MTB och åker skidor vintertid.

4 Comments

Kommentera

CommentLuv badge

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

%d bloggare gillar detta: