• Home
  • /
  • Cykligt
  • /
  • Att göra höstcyklingen till det lilla extra – ett par tips
höstcyklingen

Att göra höstcyklingen till det lilla extra – ett par tips

IMG_6902

Tidigt i november i fjol. I Torvalla urskog, knappt 2 kilometer från mitt jobb. En kort lunchrunda för att få lite dagsljus.

Alla årstider har sin tjusning i cykelåret. På vintern tjusningen med många dubb mot vägen, kylan som biter i kinderna och känslan av att vara lite tuffare som ger sig ut, på våren spritter det i benen efter stigar, på sommaren är turerna i varmt väder oslagbara . Nu står hösten inför dörren och då kanske den roligaste cyklingen kommer. Dels exploderar naturen i färger och stigar och vägar täcks med löv. Luften är krispig och klar och det biter lite skönt i kinderna. Fjällcyklingen är som allra finast under september och en bit in i oktober. Kanske kommer den första snön som ett tunt lager florsocker på fjällstigarna och man känner i luften att fjället gör sig redo för vintern. Det blir tyst och färgskalan går i brunt. I skogen tystnar fåglarna och fukten kryper på. Sedan kommer mörkret som jag försöker vända till något positivt och mysigt i stället för ett hinder att ta sig ut. Alla hala rötter och leriga stigar blir perfekta för teknikträning och kaffet efter halva turen smakar lite bättre i mörkret och kylan. Cyklar du landsväg är vägarna inte de heller som i dagsljus. Det blir intimt på något sätt, du, din ljuskägla och mörkret omkring dig. Såvida du inte är mörkrädd är det ett fint sätt att rensa tankarna om du åker ensam.
Sedan är det faktiskt ganska skönt att komma hem lite stelfrusen, blöt och skitig. Kunna säga att det blev ett sådant där misärpass som härdar. Även om det kanske egentligen inte var så mycket misär men en fin anledning att känna sig lite extra tuff. Dessutom får du äntligen ta på dig dina varmaste handskar, den där mysiga buffen under hjälmen och din varma cykeljacka.

För att göra höstcyklingen till det lilla extra;

  • Investera i bra pannlampor. Dagarna är korta och det är svårt att hinna med lunchträning eller tidigare eftermiddagsturer innan det mörknar. Att cykla med pannlampa i skogen eller på vägen är en upplevelse. Fartkänslan en helt annan. Det känns som det går fortare än vad det gör. Det är en skön känsla för lite höstsega ben som saknar sommarklippet. Jag skulle rekommendera dig att ha två lampor när du cyklar. En som du monterar på styret där ljuset ”följer” cykeln och en lampa som du monterar på din hjälm. Den följer dig och dit du tittar. Har du bra lampor är risken mindre att du kör på tok över rötter eller annat som du inte riktigt ser i mörkret. Vill du läsa lite mer om vad du ska tänka på när du köper lampor skrev jag ett inlägg i höstas om det.
  • Klä dig i lager på lager och satsa på bra cykelskor framförallt. Du kan nyttja det du har i garderoben om du håller med på vintersporter eller springer men fötterna behöver lite extra kärlek när det börjar bli kallt och blött. Vintercykelskor är det bästa även om det räcker långt med vinterskoskydd. Köper du vinterskor ska du satsa på ett par nummer för stora så att du får plats med extra strumpor och även får utrymme för foten. För små skor blir automatisk kalla hur väl isolerade de är. Om du vill läsa lite mer om hur du står emot höstrusket skrev jag förra hösten ett inlägg om hur du bäst klär dig. Det finns här. 
  • Se till att din cykel är rätt utrustad vad gäller reflexer och lampor. Allt för din och andras säkerhet och för att inte behöva betala böter om du blir stoppad av polisen. Det är viktigt att synas i mörkret oavsett om du pendlar till jobbet, kör landsväg eller snurrar omkring i skogen. Jag skrev en  guide till en trafiksäker cykel utifrån reflexer och lampor förra året. Inlägget finns här. 
  • Lika viktigt som reflexer på cykeln tycker jag också att en reflexväst på dig själv är. Du syns bättre i trafiken och det gäller även om du cyklar skog. Du ska ju transportera dig till dina stigar. En väst värmer också lite om det blåser. En reflexväst hittar du ganska billigt på en sportbutik. Hoppa över de där oformliga stora reklamvästarna som kostar ingenting. En reflexväst har också en begränsad livstid. Ju mer du tvättar den desto sämre blir reflexerna i den. Så satsa på en ny varje år.
  • Det är alltid viktigt att hålla sin cykel i gott skick och extra viktigt under hösten och vintern. Det blir lerigare och sådant sliter på cykelns viktiga delar som kassett, kedja och växlar. Tvätta efter varje tur, smörj kedjan och gör en koll om något måste bytas ut eller servas. Bor du delar av Sverige där det saltas kanske du ska fundera på att ha en alternativ vintercykling eftersom saltet sliter enormt på cykeln. Byt till lite grövre däck om du har kört med mer lättrullade under sommaren. Grövre däck biter bättre på leriga, lövhala och lite längre fram frostiga stigar. När isen och snön kommer byter du till vinterdäck.

Till sist och kanske det allra viktigaste oavsett hur seriös eller lekfull du är i din cykling. Släpp pressen på fart och prestationer. Det är höst och passa på att ta lite extra vila eller bara rulla lugna pass tillsammans med andra. Ta med kaffe och fika tillsammans i ljuset av era pannlampor. Passa på att leta nya vägar och stigar och samla i hop en liten bucketlist inför nästa vår. Stigar som du då kan köra hårt. Njut av sommaren du har bakom dig, du kanske har haft mål uppsatta som du har klarat, tävlat mycket eller åkt många motionslopp. Du kan inte vara i form under hela året!

höstcyklingen

0

Endorfinberonde träningsnörd, mamma och fjällräv och som driver en av Sveriges största cykelbloggar. Cyklar skog, fjäll och landsväg och trivs allra bäst i stigcyklarshorts med kaffetermos i ryggsäcken. Tävlar i MTB och åker skidor vintertid.

10 Comments

Kommentera

CommentLuv badge

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggare gillar detta: