• Home
  • /
  • Cykligt
  • /
  • Fuji SLM 1,1 så här efter en säsong

Fuji SLM 1,1 så här efter en säsong

fuji slm

Den har bara växt under sommaren ju bättre jag blivit. Och så passar den rätt fint med fjäll i fonden! Och du, en mtb ska vara skitig. I alla fall under turen.

Nu har jag trampat en sommar och höst på Fujin. Ett par månader av glädje på en racermaskin. Det är väl kanske läge för ett litet personlig och helt ovetenskapligt omdöme om hojen?
Tänkte väl det. Jag gjorde ju ett expressutlåtanade i maj. Utbrast då: Jisses vilken cykel. Jag tänker inte säga något annat nu heller. Det är en grym cykel. En rolig och lekfull hårdsvans.

Jag hade lite tveksamheter i våras. Storleken, sittställningen, vikten och en dämpare med tre lägen. På pappret är min gamla 26 tums Cube lite vassare. Det var en orsak till att jag tvekade till ett cykelbyte. Men vågar jag inte prova och har möjlighet att göra det vet jag inte heller vad jag kan missa. Jag har ju alltid kört Fuji som märke på mina racers. Alltid varit nöjd. Nu skulle jag då köra Fujis toppmodell i hardtailsegmentet. Med andra ord en mycket fin cykel. Eftersom jag inte är lång fick min ram beställas separat från USA. En 15 tum. Övriga komponenter plockades från en 19 tums cykel och byggdes i hop på Egons.

Vi börjar med specen (utrustningen)

  • 9,7 kg utan pedalerna. Vilket inte är den lättaste du kan hitta men godkänd för att vara 29 tum.
  • Full carbon
  • XTR-växlar rakt igenom. 
  • XTR-bromsar
  • Fox float 32 FTI CTD Kashima
  • Sunringle black flag 29 PRO SL-hjul
  • Sadelstople, sadel och styre och styrstam från Oval. Deras toppmodeller.
  • Racing Ralph-däck, tubelessförberedd (slanglöst)
    Jag lättade lite med att byta utbringa grepp på styret till flugviktslätta foamgrepp.

Storleken och sittställningen.

Det var ett stort steg för mig att gå från 26 tum till 29 tum. Det var lite som att börja om från början de första milen. Som opassande skedde under Långa Billingeracet. Min gamla 26:a var kvick och rapp på knixiga stigar och väldigt snabb uppför. Fujin kändes till en början som en buss på stigarna och visst kändes den extra vikten uppför. Men så fort jag fått upp farten gick det snabbare uppför. Allt eftersom vande jag mig större hjul och kunde ta mig fram på ”mina” stigar lika fort som på gamla cykeln och lite snabbare än så. Större hjul sväljer mer och kräver inte lika mycket av cyklisten. Förlåtande skulle jag säga!

Sittställningen hade jag inte behövt oroa mig för. Inte fullt lika utsträckt som på gamla cykeln utan mer bekvämt men inte för den delen tumma på racerkänslan. Under Billingeracet hade jag en för lång styrstam men efter byte satt jag perfekt.
En fantastiskt skön och lätt sadel. Jag som brukar få besvär har inte känt något under sommaren. Nästan så jag skulle önska en likadan på min racer.

Känslan i cykeln

En pigg och lekfull kamrat som växte allt mer jag körde den. Trygg på samma gång som den var explosiv. I slutet av sommaren kände jag definitivt att jag gjorde rätt som bytte cykel. Den har inte svikit mig alls utan gått som en klocka vad gäller dämpare, växlar och bromsar.

Eftersom jag cyklar en del fjäll var det spännande att se hur Fujin skulle kännas på bitvis rejält stökig terräng där fulldämpade cyklar flyter bättre. Även här överraskade cykeln mig. Stora hjul är inget större problem och jag har känt att Fujin gått bättre än Cuben. Det har varit lite att ”mosa över hinder” mer än att trixa sig förbi.

Vikten har aldrig bekymrat mig. Jag har inte tänkt på att den är tyngre eller känt av det. Kanske för att jag blivit starkare helt enkelt.

Utrustning jämfört med gamla Cuben

På Cuben satt SRAM XX, tvådelad klinga. Jämfört med XTR behövdes SRAM mer justeringar. På XTR vi inte ställt växlarna många gånger. Lite annat sätt att växla på Cuben som var skönare men jag vande mig snabbt.

På cuben satt en FOX Terralogic-dämpare som jag inte behövde sköta själv. Den kände själv av underlaget och gick över förväntan bra. Det var en sak jag var tveksam till på nya Fujin. Nu skulle jag åter själv stänga och öppna dämparen och dessutom hade den tre lägen. Efter inställning av den provade jag och kände att det faktiskt gick lika bra och dämparen var inte sämre rent upplevelsemässigt. Det var till och med en fördel att jag själv fick styra låsningen. Jag kör låst dämpare rätt mycket.

Hjulen på Cuben var ett par lätta crossmax SLR. Även där hade jag lite tveksamheter. Mest för att jag faktiskt inte hade så mycket kunskap om Sunringle-hjulen. Viktmässigt skiljer det inte så mycket mellan hjulmärkerna om man ser till 29 tum. Hållbarhetsmässigt lika bra.

Sammanfattningsvis

Jag är och har varit jättenöjd med cykeln. Den har levt upp till mina förväntningar och som jag känner inför min racer- inget behov att byta på mycket länge!
Visst har jag haft lite strul under sommaren. Främst med punkteringar men det kan ju hända oavsett vilken cykel man har. Sadelstoplen gick av under Mörksuggejakten men det fick jag på garantin och också något som kan hända alla.

Det är mycket pengar för en cykel om du köper den till ordinarie pris. En tävlingsmaskin men som fungerar lika bra att leka runt med på fjället om man vill lägga ut slantar på det. Fuji gör utan tvekan bra cyklar och det gäller även billigare modeller och racers. Litet märke i Sverige men stort utomlands.

Sen är den ju så himla fin! Röd och svart med lite grått. Precis som mina andra av samma märke.
0

Endorfinberonde träningsnörd, mamma och fjällräv och som driver en av Sveriges största cykelbloggar. Cyklar skog, fjäll och landsväg och trivs allra bäst i stigcyklarshorts med kaffetermos i ryggsäcken. Tävlar i MTB och åker skidor vintertid.

Kommentera

CommentLuv badge

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

%d bloggare gillar detta: