• Home
  • /
  • Cykligt
  • /
  • Klämmer ur det sista till helgen med downhill

Klämmer ur det sista till helgen med downhill

Jag har vilat i två dar. Kroppen har varit trött och jag lite hängig. Det sista jag vill är att bli förkyld. Dessutom har knät varit lite ömt och svullet. Så den där sista happymorningride:en som jag tänkt att köra i morse blev inte av. I stället sov jag en timme extra. Behövligt. Var på jobbfest i går, drack cola och orkade vara kvar till 10-snåret.

Men nu är det fredag och jag har en helg att se framemot. En helg jag längtar lite extra mycket efter. Det blir en sista sväng till Järvsö för den här sommaren. Vi är ett stort gäng som åker härifrån och jag ska köra utför i två dagar. Äntligen få plocka fram överkroppsskyddet igen, ta med fullfacehjälm och knä och armbågsskydd. Senast jag körde downhill var i Sälen på semestern. Hafjell regnade bort och att åka ensam till Lofsdalen de sista veckorna av semestern kändes inte lockade.

Det ska bli roligt att åka tillbaka till Järvsö för tredje gången och se hur sommarens alla turer på berget och på auricen gett för tekniken. Få åka en Tuff brud och Manolito, få flow i Barbro och se om jag är tuff nog att prova några lite svårare leder. Vi får se. Jag ska ha riktigt roligt och verkligen njuta av den här helgen!

2

Endorfinberonde träningsnörd, mamma och fjällräv och som driver en av Sveriges största cykelbloggar. Cyklar skog, fjäll och landsväg och trivs allra bäst i stigcyklarshorts med kaffetermos i ryggsäcken. Tävlar i MTB och åker skidor vintertid.

3 Comments

  • Eva

    augusti 25, 2019 at 09:11

    Nu du!
    I går såg jag att min cykelklubb (där jag tränar med mitt barnbarn) kör en tävling om tre veckor och de hade en klass (nybörjare dam). Jag tänkte att jag skulle prova. Vad jag förstår är det start för nybörjare dam efter att barnen gått i mål och sedan kommer de andra klasserna. Det är en 4-km-bana och jag har gått den för några veckor sedan. Det finns tre ställen som jag tycker känns svåra för en nybörjare.
    1) alldeles efter starten kommer en rejäl uppförsbacke där en stenhäll kan ställa till det, jag tänker att den där stenhällen är glatt och att cykeln inte får något grepp.
    2) en nerförsbacke som känns som ett stup, den är i slutet.
    3) en uppförsbacke efter stupet som består av mycket tjocka rötter som går tvärsöver stigen.

    Jag har tre veckor på mig.
    Om jag kan lägga ner 3-4 pass i veckan, hur hade du lagt upp de passen?
    Hade du åkte hela banan en gång i veckan och de andra gångerna kört de där svåra passagen gång på gång? Eller hade du kanske kört hela banan igenom två gånger per pass?

    Ge mig ditt bästa råd.

    Hälsningar från Eva

    Svara
    • Helena

      augusti 29, 2019 at 14:20

      å vad roligt!
      Förlåt för sent svar av mig, jag har inte varit så pigg efter en knäoperation.
      Jag hade åkt igenom banan en gång. Först i lugnt tempo och övat på de där svåra passagena. Sedan hade jag övat lite extra på passagerna och kanske kört igenom banan med så högt tempo som jag tror jag skulle köra på tävling. Jag hade inte lagt all träning på banan utan kört annat och bara övat på svårigheterna. För resten av 4 km banan du och tycker inte är så svår om jag förstått det rätt? Bryt av med cykling du är trygg med, kör lite korta intervaller sista veckan men tänkt inte på att toppa formen. Utan bara bli trygg på det som känns läskigt och njut sedan!
      Och du, Den glatta stenhällen är bara glatt m det regnar, tänk på det! Det är annars som att cykla på asfalt. Det greppar bra även om man inte tror det. Skulle du känna att de där svårighetera blir för svåra så struntar du i att cykla dom och gå/spring i stället!

      Svara
      • Eva

        september 1, 2019 at 12:20

        Tack för fint svar.
        Jag cyklade banan och sedan kom annat i mellan. Men jag känner att jag ska cykla på annat vis, inte bara hoppa på utan att se till att komma iväg på de där turerna i skogen nära mig – med eller utan barnbarn. Jag ska bli bättre och jag ska cykla den där banan en gång i veckan, jag får helt enkelt rymma hemifrån (jag bor själv men det är många som pockar på min uppmärksamhet och jag blir fullkomligt tokig över samtal som börjar med ”var är du”) för att få den tiden.

        Ditt svar var ungefär likadant som jag själv hade tänkt mig, fast jag är så glad över din pepp och att det blev ännu bättre än jag just tänkt mig. Tävlingen går på onsdag och jag struntar i den, ibland pressar jag mig för hårt – trots allt ska cyklingen vara något roligt och inte en press. Men jag har förstås tankar på att nästa år ska jag delta i de där lokala tävlingarna och jag ska vara bra – jag behöver inte vara bäst, men jag ska känna att jag gör något bra, att jag gör mitt bästa och att jag kommer i mål med glädje och kan ge vinnaren en dunk i ryggen och då med ett leende på läpparna.

        Och du…Helena..jag hoppas att den där operationen slutar i något mycket bra.

        Det är ok att vara ledsen ibland, det är alla människor. Ledsen över att planer gick åt skogen eller att inte kunna göra det som man brukar fixa på egen hand. Jag önskar dig all lycka med både träning och privatliv, du är för mig en stjärna och jag tror att det är fler än jag som har dig som både ledstjärna och förebild.

        Du är så bra.

        Svara

Kommentera

CommentLuv badge

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggare gillar detta: