• Cykligt

Linsell – cykling bland vitmossa och tallhedar i bilder och på film

I maj skrev jag om att jag var nyfiken på de stigar i Linsell jag hade sett i i appen Trailforks. Den lilla byn i Härjedalen mellan Sveg och Lofsdalen som inte ligger så långt i från vår stuga. En by som varken jag eller Hasse har någon kännedom om och som vi bara passerat ett par gånger på väg till Lofsdalen. Jag visste att det var björnrika områden och av det jag sett från bilrutan mycket fina grusvägar och mycket tallskog. Jag provade att göra research. Sökte på nätet, letade på Strava för att se om någon hade cyklat där och hittade enbart en liten film från en av utförslederna. Stigen på filmen såg trevlig ut och stigarna i Trailforks var många. Vi sa att det fick bära eller brista. Antingen skulle vi få cykla riktigt fina stigar eller ingenting alls. Men provar vi inte så vet vi inte sa Hasse.

Och det gjorde vi. I lördags packade vi en väska med lunch, lastade upp cyklarna på taket och tog med Go:pron och åkte de fem milen från Storhogna till Linsell. Parkerade gjorde vi strax innan Linsellbaren så som den som lagt in stigarna i Trailforks rekommenderat att göra. Stort plus för att man markerar ut det!

Vi väckte direkt uppmärksamhet och några bybor iaktog oss nogrannt när vi lyfte av cyklar och gjorde oss i ordning. Vi anade att utomsocknes cyklister inte var så vanliga i området.

Stigen tycktes gå över en gård för att sedan helt försvinna.

Det började riktigt bra med två stigar som var enkla att hitta även om vi åkte med varsin telefon i handen under stora delar av tiden innan lunchpausen. Sedan tappade vi bort oss. Fick åka tillbaka, vända, ta om och göra om proceduren trots kartan i trailforks och gps:en som visade var vi befann oss i förhållande till stigarna.

I bland löpte stigarna över tomter och nära bostadshus, Som stigen ”korven” som tycktes gå över en gård och sedan försvinna helt.  I bland var stigarna omöjliga att se för ett otränat öga utan lokalkännedom. Framförallt i skogspartier där det avverkats mycket. Men vi var inställda på stigfinneri och det innebär i bland att man åker fel och i bland dyker man på något riktigt fint. En stig som gör att det pirrar lite i magen av cykelglädje och man vill åka den igen.

Linsellrundan som förde tankarna till Rörbäcksnäs och Rättviks tallmostigar

Innan vi pausade för lunch i bakluckan på bilen hade vi fått åka riktigt fina stigar på tallhet och genom vitmossa. Funnit ett elljusspår med vältrampade ganska breda stigar och tjoat lite av glädje. Vi hade lyckat följa Linsellrundan som förde tankarna till Rörbäcksnäs och Rättviks tallmostigar. Ett riktigt guldkorn som jag klippte i hop filmen nedan av.

Vi hade också försökt att hitta den utförsstig som jag sett på film och de andra stigarna med roliga utförsnamn som skulle gå på Östberget bakom Linsellbaren och ned mot Linsellsjön. Men vi hade misslyckats att hitta dem. Hamnat på tomter och flytt från stora mängder mygg. Vi bestämde oss för att försöka leta upp två stigar lite längre från byn i stället och avsluta dagen med ett varv på Linsellrundan igen.

Kyrkstigen innan vi tog fel vid en stigkorsning och hamnade vilse.

Vi stod mitt ute i skogen, i björntäta marker och hade ingen aning om var vi befann oss.

Efter välbehövligt fika tog vi sikte på stigarna lite längre ut från byn- Stornallens stig och Kyrkstigen. En grusväg som beämndes som transport delade av dem båda och på kartan såg det lätt ut att hitta. Dessutom hade jag läst någon stans om kyrkstigen och att den ingick i de leder som Linsell vandringsförening markerat ut.

Kyrkstigens slut hittade vi ganska enkelt och tänkte att det var en bra ide att åka den baklänges, för att ansluta på Stornallens stig och sedan åka dem båda tillbaka åt rätt håll. Vi glömde bort att stämma av vår riktning med trailforks för sent och vi insåg att vi var vilse. Vi hade missat en stigdelning någonstans ute på ett stort kalhygge. Vi stod mitt i skogen, i björntäta marker och hade ingen aning om var vi befann oss. Dessutom var myggen alldeles för många och mitt humör sjönk. Vi visste inte om det som såg ut som en skoterled skulle föra oss till en grusväg vi sett på kartan eller ännu längre in i skogen.

Men så dök en grusväg upp och humöret höjdes. Vi var på rätt väg och kunde sedan ganska enkelt navigera oss till stigarna. Vi bestämde oss för att hoppa över Stornallens stig, våra trötta kroppar skulle inte orka en lång klättring även om det skulle ge skön utförsåkning tillbaka. I stället tog vi Kyrkstigen som från rätt håll hade blåa markeringar. Markeringar vi helt missat innan vi åkte fel.

Vi avslutade dagen med ett varv till på Linsellrundan och njöt av att kunna åka utan stopp för navigering och kände oss riktigt nöjda med en hel dag med riktigt stigfinneri. Vi hade hittat några riktigt fina stigar och sa båda att med någon som känner till området skulle det kunna bli en riktigt fin cykeldag. För det fanns stigar överallt och känner man inte riktigt till området känns det inte helt bekvämt att följa dem lite på känn.

Trots många felåkningar och bitvis svårt att hitta alla stigar bjöd Linsell på överraskande fin cykling. Det finns potential och det blir nog ett återbesök. Har du vägarna förbi så testa Linsellrundan!

Trailforks som guide

Appen är riktigt bra när man ska åka nya stigar förutsatt att den person som ritat ut stigarna har gjort det noggrannt. Stigarna är färgkodade likt slalompister och downhillleder och det finns ofta beskrivning av stigarna eller området man tänker cykla i. Det går att lämna statusrapporter om stigarna vilket kan vara till hjälp. Är det blött? Är stigen stängd? Ligger det träd över den och liknande.

Till skillnad mot Strava där alla stigar inte dyker upp vid en sökning finns alla stigar på Trailforks redan vid första sökningen och det går att navigera utan att vara uppkopplad mot nätet. Det fylls på med stigar allt eftersom runt i landet och det är roligt. Ett bra sätt att kunna utforska områden som man inte cyklat i tidigare. Trailforks finns som sida på nätet och app till telefonen. Har du inte testat den så gör det!