• Home
  • /
  • Cykligt
  • /
  • Lunchstyrka och afterwork på Frösön
afterwork

Lunchstyrka och afterwork på Frösön

IMG_0981

Titta hon gymmar igen.

Planen var att cykla på lunchen i dag. Se om stigarna runt jobbet var isfria. Men jag blev lite för lat när jag insåg att jag skulle vara tvungen att tvätta cykeln i går. Dessutom skulle cykeln bli lerig igen och svår att obemärkt rulla in på kontoret, kollegans kontor eftersom det jag sitter i just nu är för litet. Jag packade därför ned träningskläder i väskan uti fall jag skulle lunchträna på Fristilen. Sedan blev jag lat igen och bestämde mig för att hoppa över det men råkade säga till en annan kollega att jag funderade på det. Hon gick i gång direkt och plötsligt var mitt sällskap hennes anledning till att komma i väg på sitt inplanerade pass. Jag kunde inte smita undan.

Så för första gången på mycket länge körde jag ett kort och effektivt styrkepass. Ett cirkelpass som sved rätt bra i bålen. Jag var faktiskt starkare än jag trodde jag skulle vara. Armhävningarna gick lätt och balansövningarna på bosu och pilatesboll kändes stabila. Skidåkningen ger en hel del styrka i kroppen.

Upplägget var enkelt, 4 varv med följande övningar direkt efter varandra.

  • Armhävningar med fötter på boll och armar på bosuboll. 10 stycken i dag.
  • Mountainclimb med bosu och boll.
  • Rygglyft
  • Crunches
  • Russian Twist med kettelbell
  • vanliga armhävningar
IMG_1011

Lite gräs, det är vår!

Direkt efter jobbet bytte jag om till cykelkläder. Tog en snabb fika och bestämde mig för att skippa skoöverdrag. Eller jag hittade dem inte. En snabb lagning med silvertejp på den ena skon som gått sönder i sömmen och så ut på Frösön. En solorunda, en after work på mitt sätt. Åkte stigarna runt sommarhagen och kollade till Älgstigen, min favorit. Den är körbar nu även om det är lite snö och väldigt blött.

afterwork

Cykel och gärdsgård, Happykorrekt?

Jag försökte ta några stravasegment men är det är svårt att åka fort när stigarna inte riktigt är snöfria ännu och benen inte så snabba som i somras. Men jag fick upp pulsen och flåsade rejält. Det känns ändå bra i benen och i kroppen och skönt att börja ta igen. Hur konstigt det än låter är det en skön känsla när det gör ont i benen, när det svider av mjölksyra. Det gör mig stark. Jag har medvetet inte tränat så hårt sedan Nordenskiöldsloppet. Låtit kroppen få vila. Även om jag inte känt mig särskilt sliten så inser jag ju att kroppen måste få återhämta sig.

Nu ska jag lägga fram kläder och försöka komma i säng i tid. Det är Happymorningride i morgon och jag siktar på snabba gruppen. Benen ska få en omgång till.

Hur spenderar du helst en afterwork?

0

Endorfinberonde träningsnörd, mamma och fjällräv och som driver en av Sveriges största cykelbloggar. Cyklar skog, fjäll och landsväg och trivs allra bäst i stigcyklarshorts med kaffetermos i ryggsäcken. Tävlar i MTB och åker skidor vintertid.

Kommentera

CommentLuv badge

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggare gillar detta: