• Home
  • /
  • Cykligt
  • /
  • Möt Sara Rönnberg – en del av Skoda Cycling Team

Möt Sara Rönnberg – en del av Skoda Cycling Team

Det finns människor som inspirerar mig mycket. Helt vanliga människor som vågar utmana sig, inte är rädd för vad andra ska tycka och tänka och har enormt mycket power. Sara Rönnberg är en sådan människa.

Sara lärde jag känna för något år sedan när hon flyttade upp till Östersund. Innan hade jag följt henne lite på avstånd genom sociala medier. Vi båda har rört oss i den i bland lilla cykelkretsen och hade några gemensamma vänner. Hon kom in i cykelgänget här och blev snabbt en självklar del i den kärnan som ofta cyklar tillsammans. Hon har tagit enorma kliv framåt vad gäller stigcyklingen. Men i grunden är Sara landsvägscyklist. En förbaskad duktig sådan. Hon är inte heller någon nybörjare i Vätternsammanhang och har tidigare åkt riktigt fort.

När hon antogs till årets Skoda Cycling Team kändes hon som en självklar rekryt. Om någon ska anta utmaningen och ro den i hamn är det Sara. Hon ska om några få vedkor köra för en tid som många drömmer om. En tid som man inte skojar bort. 7 timmar och 30 minuter är otroligt fort. Hur ser träningen ut? Vad innebär det att vara med i laget och vad är det som gör att de kommer att klara det tillsammans? För jag förstår att det krävs en hel del träning och en samkörd klunga. Och så är det en sak att hitta till tid träning. Sara är småbarnsmamma och samtidigt jobbar heltid, hur får hon i hop det? Och hur är det att få träna som ett proffs under en tid. Många frågor som väckte min nyfikenhet! Frågor som jag bad Sara svara på.

Alla grymma bilder i inlägget är tagna av Skodagängets fotograf Hans Berggren. Honom hittar du på Instagram och på hans hemsida.

Så möt Sara Rönnberg och ta del av hennes svar!

Vem är Sara?

Cyklist, journalist, tidsoptimist! Jag flyttade för drygt två år sedan tillbaka till Jämtland efter nästan tio år på västkusten. Bor nu på Frösön, där jag även bodde mina första år i livet innan familjen flyttade till Åre där jag bodde största delen av min uppväxt.

 Hur ser din cykelbakgrund ut?

Innan jag köpte min första landsvägscykel för tio år sedan cyklade jag sporadiskt mountainbike och downhill. Racern kom in i mitt liv i samma veva som jag ledsnat på att åka massa skidor utförs. Cyklingen tog ganska snabbt skidåkningens plats. 2011 gjorde jag klassikern och som för så många andra så var det i samband med träningen inför Vätternrundan som cykelintresset växte. Sedan dess har jag cyklat året runt och kärleken till sporten har bara blivit starkare. I dag cyklar jag mycket landsväg och mountainbike och kan inte tänka mig ett liv utan cyklingen!

Hur många gånger har du cyklat Vätternrundan?

Fyra gånger åren 2011–2014, första gången på 10:26 därefter tre gånger under 9 timmar med en snabbaste tid på 8:17. De tre gångerna var alla i renodlade tjejklungor tillsammans med CK SubXX, en klubb som samlar kvinnor från hela Sverige som vill köra snabbt. Det har varit grymt fina Vätternrundaupplevelser!

Vad fick dig att söka till Skoda Cycling team?

Jag har kört Vättern en gång med det uttalade målet att komma under 8 timmar men den gången var vi till slut för få i klungan för att orka med det. Jag har efter det alltid tänkt att jag vill klara sub 8-målet någon gång men inte riktigt haft förutsättningarna att lägga tiden och energin som krävs på det sedan dess. När jag följt de tidigare Skoda-satsningarna har jag tänkt att det hade varit ett perfekt och riktigt häftigt sammanhang att försöka klara sub 8 på. Så det var ju bara att ge det ett försök!  

Vad innebär det att vara en del av teamet?

Laget består av 15 rutinerade ambassadörer, bland annat tidigare proffsen Fredrik Kessiakoff och Michel Lafis och en hel hög med starka tjejer och killar. Bland alla ansökningar till teamet (nästan 2 800 st!) har 15 så kallade rekryter tagits ut, jag är en av dem. Tanken är att vi tillsammans ska klara att köra Vätternrundan på en tid runt 7:30. Fram till dess får vi suverän uppbackning med individuellt anpassade träningsprogram av proffstränaren Mattias Reck och så får vi kläder, utrustning och energidryck och får låna en riktigt fin landsvägshoj under hela säsongen. Allt för att vi bara ska kunna bocka av träningspassen ett efter ett och vara starka och redo när det väl är dags för start i Motala den 15 juni.

Ni får ju uppbackning som proffs, hur känns det?

Det är ju lite overkligt nästan! Och superlyxigt såklart. Vi hade träningsläger för ett par veckor sedan, där var det bara att dyka upp med sin cykel och sina kläder, allt annat runtomkring var fixat. På cykelpassen hade vi hela tiden följebil med extrahjul och mekgrejer om det behövdes. Och med godis att bjuda på när energin dippat! Plus filmare och fotografer som hängde med hela tiden och dokumenterade allt från alla möjliga vinklar: från bilar, drönare och vägkanter. Det har varit kul!

Hur har träningen gått?

Den har gått bra! Det är otroligt lyxigt att bara behöva titta i en mobilapp vad jag förväntas göra i träningsväg under veckan som kommer – och veta att om jag bara gör det så kommer jag att bli så stark som jag kan bli för den här utmaningen. Att få den här strukturerade träningen som anpassats efter mig och mina förutsättningar har gett resultat, jag känner mig stark.

Ni har ett svindlande tidsmål. Vad tror du är det som gör att ni kommer att klara det?

Tidsmålet kändes mer svindlande innan vårt träningsläger. Men efter lägret och de passen vi körde där känner jag mig ganska lugn. Det är ett superstarkt och stabilt gäng och vi fick till riktigt bra körning tillsammans, så jag tror verkligen vi kommer klara det. Klungan är full av rutin och starka ben – men också av lagkänsla och varma personer som bryr sig om varandra. Det gör väldigt mycket för att det ska bli bra i slutändan.

Nu när det är tre veckor kvar, hur ser resten av tiden ut fram till själva loppet?

Den här veckan har coachens order till oss varit att fokusera mer på att få in mängd och distans än intensitet i träningen, vilket ska vara bra för att stabilisera och konservera formen efter att ha kört ganska hårt i flera veckor. Sedan blir det att gasa på med några hårda pass igen och vässa formen det sista innan Vättern. Dessutom hoppas jag, trots att jag är småbarnsförälder, även på att få sova bra sista veckan! Och se till att dricka och äta regelbundet och bra så depåerna är fyllda som de ska.

Du är ju mamma, hur har du fått ihop träningen med allt vad det innebär att ha barn?

Det är inte bara en gång under vintern som jag stapplat upp ur dotterns säng efter godnattsaga och läggning och yrt dragit på mig cykelkläder och skor för att köra ett sent pass på träningscykeln som står i vardagsrummet! Den har helt klart varit min räddning. Jag har tidvis kunnat köra korta, hårda pass på den på vardagkvällar för att få ihop det och tidvis kunnat köra mer distans och fler timmar utomhus. Det har varit fantastiskt att ha förmånen att få hjälp med pusslet av Mattias Reck som hjälpt till att anpassa träningen efter hur livet sett ut. Det har verkligen gett mig ett lugn att veta att summan av det hela blir bra, även om antalet träningstimmar vissa veckor varit färre än andra.  

Har du några andra cykelutmaningar och eller tävlingar framför dig?

Min ursprungliga tanke inför den här säsongen, innan Skodateamet kom in i mitt liv, var att köra enbart mountainbike med MTB-SM på Frösön som huvudsakligt mål. Så efter att den här lilla parentesen med 30 snabba mil är klar så blir det fullt fokus på stigcykling igen! Siktar fortfarande på SM här på hemmaplan i juli och också på några långlopp på mountainbike, samt så klart favoritloppet Fjällturen i Funäsdalen. Är otroligt peppad på en fin cykelsommar!

Jag frågade Sara om hennes tre bästa vätterntips för dig som kör första gången.

  • Ta inte med något nytt! Ha bara på dig kläder, skor, hjälm etc som du redan kört i så du vet att de inte skaver eller känns fel. Samma gäller för energidryck, gels, bars och mat. Ät och drick bara sådant du testat förut och vet att magen fixar.  
  • Ät och drick! Och det ända från start. Det kan nästan kännas onödigt att börja stoppa i sig när man känner sig pigg och fräsch men jag rekommenderar att du redan från första halvtimmen börjar dricka och stoppa i dig något smått. Och att fortsätta med det under hela rundan. Tvinga dig själv att äta och dricka hela vägen runt, även om du inte alls är sugen. Öva även på att dricka och äta medan du cyklar så du inte måste stanna varje gång du ska få i dig något.
  • Var inte rädd för dipparna! Hur man än vrider och vänder på det så tar Vätternrundan lång tid att cykla och du kommer att få svackor, troligen flera gånger. Men du kommer också att komma upp ur dem! Ibland kan du vara djupt, djupt nere och tro att du aldrig någonsin kommer att nå målet i Motala för att bara en stund senare känna dig stark igen och som att du skulle kunna fortsätta hur länge som helst! Så ge inte upp 🙂  

Så avslutningsvis, ett stort lycka till Sara och jag är alldeles säker på att du kommer att klara målet!

10

Endorfinberonde träningsnörd, mamma och fjällräv och som driver en av Sveriges största cykelbloggar. Cyklar skog, fjäll och landsväg och trivs allra bäst i stigcyklarshorts med kaffetermos i ryggsäcken. Tävlar i MTB och åker skidor vintertid.

2 Comments

Kommentera

CommentLuv badge

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggare gillar detta: