• Home
  • /
  • Cykligt
  • /
  • När rengjorde du sadelklämman sist? – om knak och hur man kan åtgärda det

När rengjorde du sadelklämman sist? – om knak och hur man kan åtgärda det

Att ens cykel börjar knaka händer för eller senare. I bland beror det på smuts som letat sig in på ställen där det i bland kan vara svårt att komma åt när man tvättar. I bland kommer knak och oljud från trasiga delar på cykeln, men som oftast är det smuts som orsakar knak och sällan rena sprickor i ramen. I bland behöver de delar som ska fettas in nytt fett.  En ram i kolfiber blir som en stor resonanslåda och ljudet blir ännu högre än vad det egentligen är. Men oavsett så är det jobbigt med en cykel som låter som ett cornflakespaket och det skär i cykelhjärtat.

Det allra bästa för att undvika knak är att regelbundet gå igenom sin cykel. Tvätta den efter varje pass och fetta in delar som ska fettas in med jämna mellanrum. Gör man det ofta är chansen större att man upptäcker eventuella skador och delar som måste bytas ut innan hela cykeln rasar. Vitala delar som kedja ska bytas regelbundet. I sinom tid även växelvajrar och höljen. Underhåller man sin cykel noga förlänger man helt enkelt livet på den!

Men i bland hjälper det inte hur noga och pedantisk man är. Plötsligt knakar det och man man letar. Tvättar och smörjer och när inget verkar vara fel är det är lätt att bli uppgiven.

För en tid sedan började min cykel låta lite. Bara i bland och vid vissa rörelser. Jag visste att mina klossar under skorna var slitna och felsökte dem. Rengjorde skor, klossar och pedaler men inget hjälpte. Jag tvättade cykeln noggrant. Mellan länkagen till dämparna och snabbkopplingarna till hjulen. Smorde kedja och kollade över kassett.

Det du kan felsöka och enkelt kan fixa själv

  • Tvätta sadelklämma och skruv, under sadeln samt räls och klämmor som den sitter fast med.
  • Kolla över dina klossar, kanske är de allt för slitna och måste bytas ut.
  • Fetta in delar som ska ha fett på sig.
  • Titta så att hjulen sitter fast, dvs att du dragit åt dina snabbkopplingar ordentligt
  • Rengör där varjrar går in i ramen om de är indragna.
  • Titta över så att alla skruvar som ska dras åt verkligen sitter fast. Använd momentnyckel så att du inte drar åt saker för löst eller hårt. (Det brukar stå på t ex sadelklämma vilket värde det ska vara.)
  • Byt ut kedja och kassett om det behövs.
  • Se till smörja kedjan regelbundet, helst inför varje cykeltur och efter att man tvättat den.

När kan du behöva lämna in din cykel?

Om du är osäker på om något har gått sönder eller slitits ut kan det vara en ide att lämna in cykeln. Vevlager eller vevparti kan behövas bytas ut eller har blivit skadat. Styrlager slits även de ut och kan behövas bytas ut. Är man inte van att meka själv är det en god ide att lämna in cykeln.

Större service som av dämpare är också klokt att låta en cykelbutik som har service göra såvida du inte är säker på hur du ska göra.

Fett på burk. Det som bör finnas i varje cykelverktygslåda.

Fick jag tyst på min cykel?

Efter ett par omgångar av noggrann genomgång av cykeln och noggrann tvätt av den samt sadelklämma fortsatte cykeln att knaka. Jag gav upp. Fast beslutsam över att det faktiskt fanns en liten liten spricka någonstans som jag inte såg. När vi var på väg hem från den senaste turen slutade plötsligt cykeln att låta. Ännu mer mystiskt. Hasse gjorde en snabb titt på min baksving (den som fäster nere vid vevpartiet). Skruven var lös. Där var problemet den här gången. Nu är den tyst och har nog inte varit så välsmord och rengjord på länge!

2

Endorfinberonde träningsnörd, mamma och fjällräv och som driver en av Sveriges största cykelbloggar. Cyklar skog, fjäll och landsväg och trivs allra bäst i stigcyklarshorts med kaffetermos i ryggsäcken. Tävlar i MTB och åker skidor vintertid.

Kommentera

CommentLuv badge

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggare gillar detta: