Pannlampor och reflexer – så syns du mörkret

Ni som läser bloggen sedan tidigare vet att jag brukar skifta fokus på vinterhalvåret. Från cykel till mer längdskidor. För några år sedan var vintercykling uteslutet. Jag gjorde några försök men det blev aldrig någon vana. I stället blev det många trainerpass hemma i vardagsrummet och spinningpass på det gym jag gick på då. Skidorna fick stå för det mesta av min träning vilket det även gör nu. Jag bor i vinterland och det vore synd att inte ta chansen att få riktigt bra träning för hjärta och lungor. Dessutom ger skidåkningen ett skönt avbrott i cykelträningen.

Numer varvas vinterns skidåkning med mycket vintercykling. Det har sin tjusning att få tända pannlampan och cykla bland snötyngda träd. Att få åka längs en lång grusväg med lampan som enda sällskap. Eller tillsammans med ett gäng en tidig fredagsmorgon, vända sig om och se den häftiga ormen av pannlampor!

Bortsett från att klä sig rätt, lägga om till dubbdäck när snön kommer så finns det två viktiga saker som gör höst- och vintercyklingen trevligare och framförallt säkrare. Reflexer och pannlampor.

musikhjälpen

Pannlampor

En måste-ha-pryl under höst och vinter är pannlampan. Med den får du möjlighet att komma ut även när det är mörkt utan att behöva springa eller åka skidor i eljusspår.  Pannlampecykling är dessutom är en häftig upplevelse. Dina stigar blir helt andra stigar i ljuset av en pannlampa och fartkänslan blir en helt annan.

Att köpa en pannlampa kan kännas som en djungel bland lumenvärden och butikernas lockande reklam om bästa lampan. Det är inte lätt att hitta rätt. Hör dig för bland vänner som har lampor, fråga i forum eller läs recensioner om du vill ha lite mer kött på benen. Det är inte alltid som dyrast är bäst utan vad du ska ha lampan till. Jag ska försöka att ge dig några tips.

Lumensiffran är ofta teoretisk och visar bara hur mycket ljus om lysdioderna ger av lampans effekt.

Men det är ett effektivt sätt locka köpare. Men ofta är det faktiska antalet lumen som kommer ut lite mindre än vad som anges och det brukar skilja lika mycket hos de stora tillverkarna. Det är bättre att se till vilken ljusspridning som lampan har. Det hjälper inte så mycket om du bara en en ljus punkt i mitten av ditt synfält som dansar runt när du rör ditt huvud. Vi ser nästan 90 grader på vardera sida och ca 68 grader i höjdled. Det innebär att du behöver ha ljus i hela synfältet för att inte bli bländad av en för ljus punkt i mitten. Att ha en stor spridning av ljuset underlättar när du springer eftersom du inte behöver springa med huvudet nedåt för att se vart du springer. Det gäller också när du använder lampan för cykling.

Hur många lampor du behöver beror på vad du tänker använda dem till.

Åker du skidor eller springer räcker det självklart med en lampa. Tänker du däremot använda pannlampa till cykling är det bra med två lampor. En som du kan montera på styret och en som du kan montera på din hjälm. Jag föredrar att ha den av mina två lampor med störst ljusspridning på styret.

På styret sitter min Magicshine MS-610 med lite bredare ljusbild. Liten, lätt och riktigt bra.

På hjälmen sitter en äldre Magicshine MAJ-808 som har en långsmal ljusbild. Den här lampan föredrar jag att åka skidor och springa med. Lite tyngre men en favorit.

Lika viktigt som att lampan ger bra ljus är också passformen.

Var noga med att lampan du tänker köpa sitter skönt på huvudet. Den ska inte trycka eller skava någonstans. Se till att huvudbandet går att justera så att den sitter lika bra med olika tjocka mössor och att lampan sitter still. Den ska följa dina huvudrörelser och ska inte glida eller hoppa omkring. Ska du använda lampan tillsammans med din hjälm ska du se till att det följer med fäste för hjälmmontering. Se också till att monteringen på hjälmen tillåter att du kan justera lampan i höjdled och att den verkligen sitter still. Tänk på att en tyngre lampa blir jobbigare för huvud och nacke. Framförallt om du har din lampa på hjälmen. Lätta lampor är bra i det här fallet.

Pannlampor drar batteri och påverkas också av hur kallt det är ute

Lamporna har ofta olika ljusstyrkelägen och i bland även ett blinkande ljus. (Vad man ska använda det till förstår jag inte riktigt). Ju starkare du väljer att ha din lampa lysande desto mer batteri drar den. Det kan vara en idé att jämföra mellan olika lampor och välja en som lyser längre. Men stirra dig inte blind på tillverkarnas värde. Det är inte alltid de stämmer med verkligheten.

Batteripacklösningen

Det finns olika varianter på det. En del lampor har batteriet inbyggt i lampan eller ett batteripack på baksidan. Min lite billigare Black Diamond-lampa har batteripack på baksidan och har fungerat fint för löpning och skidåkning men lyser inte lika starkt och bra som tex min Magicshine- lampa som jag använder mest tillsammans med en liknande lampa med lite bredare ljusbild. Det finns självklart lampor utan externt batteripack som lyser riktigt bra och mycket bättre än de lampor med externa batteripack. De kostar i regel desto mer men kan vara svåra att använda vid cykling. Där är det att föredra att ha ett batteripack med sladd som du stoppar i cykeljackans ficka eller monterar på t ex cykelns ram. Åker du skidor eller springer med en sådan lampa får du bära med dig vätske/midjebälte eller stoppa batteriet i ficka. Det fungerar även om det känns lite bökigt.

Jag fäster batteriet på överröret på ramen. Under batteripacket finns gummi som skyddar ramen.

En pannlampa ska tåla vatten och stötar.

Snöflingor på vintern, regn och fukt på höstpassen tycker jag en pannlampa ska tåla. Köp därför en vattentät lampa. I regel är de flesta lampor det men det kan vara en idé att kolla det lite extra. Cyklar du med lampan är det bra om den tål lite tuffare tag om du skulle ramla. Se till att det är lätt att rengöra den efter leriga turer. Aluminium är tåligare än plast i många fall. Skulle du råka ha sönder lampans glas finns det i många fall reservglas att köpa.

Reflexer för din och andras säkerhet

Nu när det snart är mörkt både på morgonen och kvällen är det viktigt att synas. Inte bara med lampor utan också med reflexer. Många glömmer det här och många vet inte hur en cykel ska vara utrustad med reflexer för att vara godkänd.

Visste du att det är dryga böter bara på en simpel sak som att inte ha reflexer i ekrarna? Kanske tycker någon att det är fånigt att polisen lägger resurser för att kontrollera cyklister det finns andra saker som anses som viktigare. Men det här är viktigt. För din egen skull och för andras. Det handlar om säkerhet och det är klokt att se till att synas.

Några exempel på böter:

  • 500 kr om ljus fram saknas. Det gäller även om du har lampa men inte satt på den.
  • 500 kr om ljus saknas bak.  Likaså här, har du lampa men den är släckt kostar det.
  • 500 kr om reflexer saknas.
  • 1000 kr om både belysning fram- bak och reflexer saknas.
    Källa: Polisen

Det finns roligare saker att lägga en femhundring på eller hur? Och du, det här gäller även om du ”bara” transporterar dig till skogen med din mtb. Strunta i om andra inte tycker att det är så korrekt att släpa runt på reflexer i skogen. Det är för din egen säkerhet.

Men hur ska du göra för att synas och leva upp till de krav på belysning och reflexer som faktiskt finns?

Det är inte så svårt!

  • Lyktan fram ska ha vitt eller gult ljus.
  • Det ska finnas en vit reflex fram. Har din lampa reflexglas som vissa lampor har kan den ersätta den vita reflexen.
  • Lyktan fram ska ha en ljusstyrka som syns på ett avstånd på 300 meter och har den bländande ljus ska du snabbt kunna blända av.
  • Bak ska du ha en röd lampa. Den får blinka om den gör det med minst 200 blinkningar per minut. Jag har inte räknat mina blinkningar och kör därför lampan i fast lysläge.
  • Du ska även ha en röd reflex bak. Som med framreflex kan en baklampa med reflexglas ersätta den. Min lampa har reflex inbyggd.
  • Cykeln ska även vara utrustad med reflexer åt sidorna, orangegul eller vit. På din pendlarhoj/damtralla funkar det fint med de där vanliga hjulreflexerna som alla standardcyklar har. Dock kan de vara en potential fara på din racer eller mtb, främst om de sitter i ekrarna fram. Lossnar de blir de projektiler eller så tar det tvärstopp. Ett alternativ som är godkänt och syns bra är små reflexpinnar som du sätter längs med ekern. En nackdel är att de inte passar med alla platta ekrar.
  • Slutligen så är blinkande lampa fram inte okej. Det är helt enkelt förbjudet. Det finns enbart 7 sorters blinkande ljus som är godkända där ingår inte ljuslykta fram på cykel. (Källa Transportstyrelsen. )

I min lampa finns en röd reflex, därför har jag bara den bak.

Reflexpinnar. Finns billigt och är enkla att montera i ekrarna. De syns riktigt bra.

Det är egentligen inte så svårt att synas bra i trafiken och i mörkret. Vill du vara på den säkra sidan addera gärna en reflexväst. Köp inte en sådan där stor otymplig väst eller använd de där du kan få som reklam. Satsa i stället på en som sitter bra på kroppen. Reflexvästar bör bytas med jämna mellanrum. Reflexerna slits nämligen när du tvättar västen.

Har du något mer tips för att synas bra? Berätta gärna!

3
Share

4 Kommentarer

  1. Tack för toppenbra tips!
    Helena recently posted…Utesöndag i LokadalenMy Profile

  2. Bra blogginlägg, funderar på inköp av pannlampa, blogginlägget kom lägligt.

  3. Pingback: Åtta anledningar till att fortsätta cykla ute ett tag till – Cykelkatten

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

CommentLuv badge