Poppa slanglösa däck- en bildguide

Jag tog mig äntligen för och beställde en ny uppsättning däck till cykeln. Mina Racing Ralph har jag åkt på i två eller kanske tre säsonger till och med. De har liksom hållit har jag tänkt även om det slirat rejält under de senaste passen när det varit lite fuktigt ute. Inte undra på när jag jämförde mönstret med de nya. Jag har nästan slitit fram ett par slicks eller åtminstone ett par Thunder Burt. Nu var det inte bara de obefintliga nabbarna som var borta utan däcken hade många torrsprickor och kanterna slitna.

Näsintill obefintligt mönster i mitten av däcket.

I dag kom däcken med posten och jag noterade att Schwalbe gjort om märkningen på sina däck. Färgkodade och mina har tydligen märkningen Addix och speed. Vad det betyder i praktiken har jag ingen aning om och säger inget mer om det. Jag kör med Snakeskinvarianten.  De har förstärkta däcksidor som ska minska risken för punktering. Det är just däcksidorna som kan ställa till det när man kör slanglöst. En större reva och det är omöjligt att få däcket att täta. Små revor/skador i däcken tätar ju vätskan direkt.

Eftersom jag inte är så bra på att få till slanglöst på fälgarna bad jag Hasse om hjälp. Han är en fena på att konvertera till slanglöst, poppa däck och se till att de håller tätt. Däremot är jag bra på att komma med glada tillrop, köpa glass och serva med ventiler, sköta kompressor och fota Hasse i tid och otid.

Så här kommer en liten enkel bildguide till hur du poppar dina däck.

Först och främst sätter du dit däcken på fälgarna hemma. Sedan ska du trycka tillräckligt med luft för att däcket sätter sig på fälgen. De ska krypa på fälgen och poppa ett par gånger. Det kan vara jättesvårt och i bland nästintill omöjligt att trycka i luft tillräckligt snabb hemma med golvpump. Då är en bensinmacks luftklocka bättre.

Du måste ha någon form av adapter till ventilen. Vår följde med ett hjulköp för längesedan. När du tar bort insatsen i ventilen kan du få in luften snabbare. Använd sedan luftklockan för att få däcket att poppa fast på fälgen. 3-4 popp brukar det bli, i bland fler och i bland färre. Det kan vara lite krångligt i bland att få däcket att krypa på och du kan få massera lite/vicka på däcket innan det sätter sig.

När däcken har krypit fast ska du fylla på med vätska. Vi använder en gammal flaska som vi fyller på och som har en slang som vi trär över ventilen. Det går att fylla på direkt i däcket om man lossnar det lite från fälgen med hjälp av däckjärn. Det är dock lite kladdigare.  Hur mycket vätska man behöver varierar lite och beror på hjulstorlek, om det är ett förstärkt däck etc. Första gången vi tätar fyller vi på med runt 60-90 ml. Sedan lite mindre nästa gång vi tätar samma däck. 

Montera sedan dit insatsen igen och fyll på med luft igen. Den här gången räcker det med en ”vanlig” cykelpump. Pumpa upp ett ganska hårt tryck. I bland kan däcket släppa i från fälgen och kan behövas poppas igen. Men som sagt, då räcker det med cykelpumpen

Skaka ordentligt, snurra och studsa däcket mot marken så att vätskan fördelas och tätar ordentligt. Låt det lite högre trycket i däcken vara kvar över natten och sedan kan du använda ditt vanliga däcktryck. I bland kan det behövas fyllas på med lite mer vätska under de första turerna.

Inte så svårt egentligen eller hur?

Så här ska ett bra Racing Ralph se ut. Med ordentliga nabbar. Jag tror jag kommer att få lite mer fäste eller vad säger ni?

11

Endorfinberonde träningsnörd, mamma och fjällräv och som driver en av Sveriges största cykelbloggar. Cyklar skog, fjäll och landsväg och trivs allra bäst i stigcyklarshorts med kaffetermos i ryggsäcken. Tävlar i MTB och åker skidor vintertid.

3 Comments

Kommentera

CommentLuv badge

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggare gillar detta: