• Cykligt

Regning skogstur, finfika och hej trainern!

Vi hade en mycket trevlig kväll i går i Fåker med mycket mat (så där så det gjorde ont i magen när efterrätten skulle ned), fint väder och lite vin. Jag fick åka fyrhjuling med dottern vilket kändes en aningens konstigt för kan hon köra, hon är ju liten liksom. Dessutom bjöd Näckten på sin fina sida från vännernas brygga. Nästan, bara nästan att jag lätt kunnat köpa mig ett hus där. När vi åkte hem sken solen, fint sommarväder (eller nåja skapligt, 14 plus är lite kallt) och lovade gott för en tur i skogen. Nu ska man inte säga hej fören man är över bäcken för när vi kom hem började det spöregna. Jag blev sur. Kände ett enormt behov av att få pressa lite ben.

Men lite regn har väl inte skadat tänkte jag, nä så klart. Vi slängde på oss varma kläder och jag försökte piffa upp den rätt trista blöta vyn från vardagsrummet med chockrosa strumpor. Min vän Björn har nämligen sagt att man får vara omatchad med en sak utan att stilpolisen ryter till.

Vi drog ut på Frösön för teknikträning på hala stenar och rötter med hällregnet som sällskap. Det gick över förväntan, blev så där grisigt mysigt skitigt och benen fick jobba lite. Hasse fick meka lite sadel när skiten börjat knaka igen. Livrädd att jag ska tappa den igen till helgen. Har fått tips på Loctite på skruven och lite carbonpasta. Skall provas. Efter 3,2 mil var vi stelfrusna och genomblöta och cyklarna rejält skitiga. En snabb avspolning i Badhusparken vid slangen som finns där innan vi själva kunde spola av oss hemma i duschen. Med middag i magen åkte vi över på Fristilen för sommarfika och på Fristilen fikar vi rejält!

Foto @snuffnaijs

Hemma igen så monterade jag upp trainern, hej där, längesen sist, ska vi leka lite intervall? Visst!  Kände under turen på cuben att benen ville ha lite pisk, få jobba hårt. Velade lite mellan fyror eller ”här haru en bloodig en-intervall”. Det blev den sistnämnda.

Uppvärmning 10 minuter, sen maxade jag i 30 sekunder, i dag i form av spurter på hög kadens, runt 108 (högt för mig) och mycket watt. Upprepa till sammanlagt 7 sådana spurter med 5 minuter vila mellan, sedan nedvarvning. Skitjobbigt, jag lovar. Crispiga ben som det heter. Crispig skalle också.

I dag hade jag ganska starka ben, smög i gång första omgången på 420 watt, ökade med 440 och 450 innan jag gjorde de sista 4 på 460 watt och kände att det fanns lite mer att ge! Bra, mina ben är starkare, Sist fixade jag ett par på 420 watt men det var med nöd och näppe. Och så jag ser lika plågad och ledsen ut varje gång.

Trots allt en rätt bra söndag, jag är trött och skönt mör i kroppen och laddar för en fullspäckad arbetsvecka och så lite tävling på midsommarafton.

Undrar om ångloks-helena kommer att kunna köra fort och kort?