• Home
  • /
  • Cykligt
  • /
  • Säkerheten först – några enkla tips för cykelturen

Säkerheten först – några enkla tips för cykelturen

Jag har skrivit lite om det här ämnet tidigare och hur viktigt det kan vara att ha ett säkerhetstänk när man cyklar. Framförallt när man gör det ensam. För oavsett om du är i skogen eller cyklar landsväg kan det hända saker. Är man lite förberedd kan man förhindra mycket. Allt från att själv kunna reparera haverier och slippa gå hem i cykelskor till att kunna hjälpa cykelkompisen om något värre händer.

Det tidigare inlägget säkerheten först- ett par tips på vägen handlade mycket om enkla tips när man cyklar ensam och jag tipsade bland annat om appar som kan underlätta för vänner eller anhöriga om de behöver leta efter dig. Det inlägget är användbart än. Så kika på det.

Visst är det alltid bäst ur ett säkerhetsperspektiv att inte cykla ensam utan ha sällskap. Men det är inte alltid så verkligheten ser ut och många gånger vill man ju cykla ensam eller inte har någon att cykla med. Man ska ju inte begränsa sig bara för att det eventuellt kan hända något. I stället får man vara lite medveten om att det kan hända något och att det finns små enkla saker som kan göra cykelturen lite säkrare.

Tala om var du ska och hur länge du tänker vara ute

Ett enkelt råd som i bland är lätt att glömma bort. Men som faktiskt är bra när du kör pass själv. Skulle du inte komma tillbaka inom den tid du tänkt ungefär och någon vet var du har tänkt att cykla ökar det chansen att du kan bli hittad om något händer. Här fungerar appar som anhöriga kan följa dig riktigt bra.

Ensampass är riktigt skönt tycker jag och väljer helst lite mindre vägar när jag kör landsväg. Tyvärr för att inte riskera att vara i vägen i trafiken.

Ta inga onödiga risker

Du kanske inte behöver öva på de där riktigt tuffa partierna i skogen eller pressa tider på stigen när du är ensam. Du kanske inte behöver ta de allra mest trafikerade bilvägarna på racern eller göra de allra längsta turerna på egen hand eller med backup någonstans.

Låt huvud och förnuft ta större plats än suget att köra riktigt hårt eller långt. Även om man är duktig att köra tekniska partier eller van att köra fort så händer en olycka så lätt. Olyckor förhindras inte av sällskap men det finns alltid någon som fort kan se till att du får hjälp.

Ta med dig nödvändiga saker

Även om du inte kör med ryggsäck kan du få ned lite saker i ryggfickor eller cykelväska på sadeln. Första förband och något som identifierar vem du är, mobiltelefon samt verktyg att laga din cykel bör följa med på varje cykeltur oavsett om du är ute ensam eller med sällskap. Förra våren skrev jag ett inlägg om vad jag stoppar ned i min ryggsäck när jag cyklar. Det hittar du här.

En sak som jag inte tänkt så mycket på men som kom på tal för inte så längesedan är nackdelen att ha hårda saker som pump i sin ryggficka på cykeltröjan. Vid ett fall bakåt kan det orsaka onödiga skador. Jag brukar ofta stoppa pumpen i ryggfickan men överväger att hitta ett annat ställe för den.

Lär dig cykla i klunga

Cyklar du racer eller tänker köra långlopp som cykelvasan vinner du mycket på att lära dig att cykla tillsammans med andra. Att cykla i klunga är häftigt och oftast går det fort och du kan spara mycket energi på att ligga väl inbäddad tillsammans med andra eller på rulle på någons bakhjul. Men som ovan är det i bland ganska farligt. Det gäller att kunna se långt framåt och läsa av vad som händer, att hela tiden vara beredd på att väja för hinder eller förhindra att något händer och själv visa om du till exempel tänker köra om. För att kunna göra det måste man lära sig de tecken man kommunicerar med genom en klunga eller ett led. Likaså är det viktigt att bli van att cykla tillsammans med andra för att själv känna sig bekväm och det gör man genom att öva.

Sök upp din cykelklubbs gruppträningar och häng med. Gärna en nybörjargrupp om du är ovan. Man går oftast igenom alla de tecken som används och övar på dessa.

Det här är faktiskt jätteviktigt även på tävlingar. För vet inte bakomvarande cyklist att du tänker gå ut på sidan och köra om kan det lätt hända att det uppstår problem. Visa tydligt vad du ska göra på cykeln, prata och kommunicera via tecken. Det förhindrar mycket och gör upplevelsen trevligare för alla!

happyracertur

Skydd är inte så dumt

Att använda knä- armbågs och ryggskydd är faktiskt inte så dumt när du cyklar mycket i skogen. Även om man är van cyklist eller nybörjare ramlar man emellanåt och armbågar, knän och rygg är utsatta. Det finns skydd som är smidiga och ventilerade och man behöver inte ha en full downhill-mundering. Jag själv använder det inte- inte än men knäskydd och ryggsäck med ryggskydd står högt på inköps-listan inför sommarsäsongen.

Handskar skyddar mer än man tror. Långfingrade är allra bäst i skogen men även kortfingrade skyddar mot skrapsår om du kör omkull.

Att hjälm alltid ska sitta på behöver jag inte ens nämna? Titta gärna på en hjälm med mips vilket skyddar huvudet ännu mer mot krascher. Hjälmar som går ned lite mer i nacken skyddar lite bättre.

Fjällcykling ställer lite större krav

Det gäller oavsett om du gör korta eller lite längre turer. Jag själv fjällcyklar en del själv och är medveten om att det innebär en liten större risk än mina turer hemmavid. Inte för att jag kanske ramlar mer på fjället men för att mobiltäckningen inte alltid fungerar och terrängen i bland är lite mer svår och risken för punkteringar och cykelhaverier större. Dessutom kan vädret spela en stor roll.

Oavsett om du cyklar själv eller tillsammans med andra på fjället är säkerheten viktig och jag har skrivit ett inlägg om det här. Även om fjällcyklingen ställer lite större krav så ska man inte heller avskräckas för det är en fin form av cykling. Ta inga onödiga risker och kör med sunt förnuft så blir det en fin upplevelse!

Har du några andra säkerhetstips? Berätta!

2

Endorfinberonde träningsnörd, mamma och fjällräv och som driver en av Sveriges största cykelbloggar. Cyklar skog, fjäll och landsväg och trivs allra bäst i stigcyklarshorts med kaffetermos i ryggsäcken. Tävlar i MTB och åker skidor vintertid.

2 Comments

Kommentera

CommentLuv badge

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.