• Home
  • /
  • Cykligt
  • /
  • Skaffa trainer? Jag bjuder på ett par bra tips

Skaffa trainer? Jag bjuder på ett par bra tips

Bakom varje trainer borde det stå en gura! Efteråt är det alltid himla trevligt att träna inomhus. 

Ett bra sätt att underhålla cykelträningen när det är för kallt/blött eller när du har lite tidsbrist är att använda en trainer. Det blir cykelträning ”på riktigt”. På den cykeln som du är van vid. 
Spinning i all ära men det är sällan man som deltagare kör precis det pass som man kanske behöver. Inte som i instruktör för den delen heller. 
Så jag tänkte bjuda på några tips som kanske gör ditt köp lite lättare och träningen lite behagligare! (Lite basic nu, du som redan kan allt kan ju hoppa till ett annat inlägg eller komma med ditt bästa tips för att göra träningen lite roligare!)

Trainer är helt enkelt en grej du sätter fast din cykel i. Funkar för racer, hybrid och mtb beroende trainersort. Oftast går dem att justera.
Det finns en uppsjö av trainers. I alla prisklasser. Plånbok och användningsområde får styra. Ett tips är att välja en trainer med magnetbroms. De är i regel tystat. Gillar du att köra till cykellopp och liknande finns det trainers som du kan koppla till dator/tv och köra virtuellt mot andra.
De enklaste justerar du motståndet via en mekanisk spak på tex styret. De lite dyrare gör du det via en dsiplay, din smartphone osv.
Från 1500 kr och uppåt får du en bra trainer. Kolla gärna runt på olika webbutiker, priser skiljer sig rejält!

Den jag själv använder har ett par år på nacken och låg i det lite lägre prisskiktet när det begav sig. En magnetbromsad Tacx flow. Jag justerar motstånd och effekt (watt) på den via en display på styret. Den mäter kadens, tid, max/min effekt, hastighet och tar in polars pulsbälte. Det sistnämnda kör jag dock inte med eftersom jag en garminklocka. Trainern funkar fint fortfarande.

När du väl har fått hem din trainer finns det ett par saker som gör det hela lite trevligare. Nämligen:

*  Se till att du har något under din trainer som skyddar golvet OCH dämpar surret. Det sistnämnda för dina grannars skull. Oavsett om din trainer är av det tystare laget fortplantar sig ljudet lätt genom golvet.

* Om du inte får med en grunka (skyliner heter min) att palla upp framhjulet med så fungerar det bra med ett par telefonkataloger (om de finns fortfarande) eller par tjockare plankbitar. Detta behövs för att cykeln ska stå rakt.

* Skaffa en bordsfläkt pronto! Allra helst en som du kan justera effekten på. Den ställer du på en stol framför dig. Inomhus har du varken fartvind eller spinningsalens ventilationssystem. Det blir svettigt och därför behövs en fläkt.

* Se till att ha någon form av svettskydd på ramen under dig. Det droppar en hel del och svett är inte så himla bra för ramen i längden. Det finns speciella skydd för ändamålet. Jag själv använder en handduk. Det fungerar också.

* För att spara på däck och minska ljudet från trainern, satsa på ett speciellt trainerdäck. De är till skillnad från vanliga däck helt släta. Ett vanligt däck slits väldigt fort av värmen från trainern och det är lättare att punktera. Et däck kostar från 199 kr ungefär.

* Tro inte att det är plättlätt att sitta i timtals på trainen. (Såvida du inte ha pannben och rumpa av stål och verkligen tycker om att plåga dig) Satsa på korta men effektiva pass i stället. Runt en timme ungefär är vad jag själv står ut.

* Musik. Se till att ha en bra spellista som gör att tiden går lite fortare.

* Har du strava och är premiummedlem finns det ett par speciella sufferfestpass. Prova dom! Sufferfest finns i sin helhet på nätet och har många och svinjobbiga pass.

Letar du olika former av intervallpass kan du ju kika på inlägget där jag bad om intervalltips. Det finns massor av bra tips i kommentarsfälet.

Lycka till och kör hårt!

0

Endorfinberonde träningsnörd, mamma och fjällräv och som driver en av Sveriges största cykelbloggar. Cyklar skog, fjäll och landsväg och trivs allra bäst i stigcyklarshorts med kaffetermos i ryggsäcken. Tävlar i MTB och åker skidor vintertid.

One Comment

  • Kim M. Kimselius

    november 13, 2014 at 07:47

    Intressant läsning. Mycket bättre än att ha en vanlig motionscykel när man cyklar så mycket som du. Jag håller fast vid motionscykeln, trots allt. Även om jag vet att det inte är samma sak som att sitta på den egna cykeln.
    Ha en fin cykeltur!
    Kram Kim 🙂

    Svara

Kommentera

CommentLuv badge

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggare gillar detta: