Styrkefyror



Ett litet tips….be inte nån ta en käck trainerbild. Du vet aldrig när bilden tas…

Den nakna sanningen. Intervaller är sällan särskilt vackert. Inte på något vis. Dagens styrkeintervaller gjorde mig så illamående att jag fick kämpa för att inte kasta upp.

Guldfisk som jag är hade jag ju självklart glömt hur detta kändes, förra, förra förra osv gången. Det är hemskt.
Styrkeintervaller är helt enkelt låg kadens i kombination med mycket motstånd.

Låg kadens för mig ligger runt 55 varv per minut. Lägre än så protesterar mina knän. Jag brukar vanligtvis träna på en högre kadens, runt 95 per varv. Högre kadens är konditionskrävande och att variera pass på lägre och högre kadens är inte så dumt.

Passet idag var enkelt upplagt.
• 10 minuter uppvärmning med stegrande motstånd.
• 4×4 minuters intervaller med mycket motstånd.
• 3 minuter vila mellan varje intervall.
• 6 minuter nedvarvning. Jag orkade inte mer.

Jag valde att inte titta på wattsiffrorna i dag. Jag har ingen aning om hur mycket det blev. Jag vet bara att pulsen låg i taket och smärtan i benen stundvis var olidlig. Jag kände mig stark idag. Det var den viktigaste känslan!

0

Endorfinberonde träningsnörd, mamma och fjällräv och som driver en av Sveriges största cykelbloggar. Cyklar skog, fjäll och landsväg och trivs allra bäst i stigcyklarshorts med kaffetermos i ryggsäcken. Tävlar i MTB och åker skidor vintertid.

4 Comments

Kommentera

CommentLuv badge

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggare gillar detta: