• Home
  • /
  • Cykligt
  • /
  • Svar på era frågor- Cykel för dummies

Svar på era frågor- Cykel för dummies

Jag fick ett jättebra tips (och fråga) från en av er som läser.  Något för mig så självklart men inte för alla. Tänker väl i bland att alla kan allt om cyklar. Jag har ju även de som kikar in utan att vara insatta i cykel.

För mig som inte är speciellt intresserad av cykling, men följer din blogg ändå för det är en träningsinspiration och du skriver bra, fattar ju noll av alla dina cykeltermer som du nämner då och då, Kan du göra en liten ordbok för oss som inte hänger med?

Jätteroligt att du följer trots att du inte gillar cykel! Och tack för fina ord. (Du var anonym så gör dig gärna till känna i kommentaren och säg om det var till hjälp!)



Så okej, vi gör det enkelt. Cykel för dummies (Kommer ni i håg de där böckerna som fanns förut, photoshop for dummies etc, dom var bra, nu blir inte min lika klockren dock.)

BibsÄr helt enkelt en cykelbyxa med padding (eller blöja om man så vill) och med hängseln. Det finns cykelbyxor utan hänglsen som är lika bra. Ser kanske lite fånigt ut men jag lovar att det är betydligt skönare att cykla med padding än utan. Och du, inga underbyxor/trosor i dina cykelbyxor! Så det så, du får bara onödigt skav.

Bar– inte där du hänger utan mängden luft du pumpar i dina däck. Däcktryck helt enkelt.

Chainsuck Det där överjävliga otyget att kedjan kilar sig fast mellan klingan och ramen fram. Suck.

Drop inte några genomskinliga vätskor i påse utan hinder i skogen. Ex en sten man åker utför. Hopp nedför alltså. Läskigt men skojigt när man klarar det.

Cykelbränna fulaste som finns säger en del. Jag bär min med stolthet. Bruna ben till mitten av låret och bruna armar upp till tröjkanten. Addera lite skarpa linjer vid handleden och fotleden så har du min käcka bränna sommartid!

GP-lopp – Landsvägslopp på varvbana. En form av självplågeri tillsammans med andra.

Happyridesom det låter! Enkel kul cykling med andra glada och sköna cyklister. Ingen tävling, ingen hets bara skönt rull!

Kadens- Det talas det om i cykelvärlden, en sak som kan vara jätteviktigt och som man gärna jämför med andra. Ni som spinner kan applicera det på takt i musiken. Kadens är helt enkelt antal varv du trampar per minut. Vad som är en optimal kadens är individuellt och alla har olika uppfattningar om vad som är det bästa. Mina ben levererar bäst i runt 90-95. Uppför kommer jag snabbast upp om jag håller mig runt 80.

Fatbikeen mountainbike med enormt feta hjul! Feta hjul ska göra det enklare att tex cykla i snö. Jag tror helt klart att fatbike kommer att bli jättestort!

Fyror och tröskel– I bloggen dyker de upp i intervallsammanhang. 4 minuters stenhård jobb varvat med 4 minuters vila, fyra gånger. Stentufft och något som ingår i en cyklists repertoar av självlidande. Tröskel är pass där man ligger och nöter runt sin mjölksyratröskel länge, 20-40 minuter. Nästan ännu värre självlidande.

Klunga– är när du (susar) fram med andra cyklister i grupp. Det går lättare eftersom du inte behöver kämpa mot vinden själv utan lätt kan gömma dig bakom någon bred rygg.

KOM/QOM och Strava – Jag använder appen Strava för att regga mina cykelpass (den funkar fint till löpning också). Om jag är snabbast på en sträcka, ett segment, som någon lagt in så får jag en QOM (Queen of mountain). KOM är alltså herrarnas motsvarighet. Ett segment behöver inte vara en backe, det kan vara en raksträcka, en runda eller något annat som man vill tävla på, mot andra eller mot sin egen tid. Oerhört beroendeframkallande men roligt!

Ligga på rulle– inte så snuskigt som det låter. Nyttja vinddraget, snålåka bakom en bred rygg. Perfekt när man är lite bekväm och inte vill ta ut sig. Någon ynka centimeter bakom framförvarande cyklist är perfekt! Funkar lika bra med kundvagnen på Ica.

Linjelopp– Landsvägslopp på racercykel.

Långlopp– Det som jag i huvudsak pysslar med. Mtb-lopp från 60 km upp till 95km (kan vara upp till 160 km, men inga så långa hålls i sverige) i varierad terräng. En del grusväg, en del stig och kanske några snuttar asfalt. Tar i regel 3-4 timmar.

MTB- mountainbike, en terrängcykel helt enkelt. Med grövre däck och rakt styre, dämpare fram eller både fram och bak.

Racer en cykel med bockstyre och smala däck. Den rullar lätt och har oftast en väldigt oskön sadel. Därför behövs cykelbyxor (ok, ni fattar nu att det här med padding är nödvändigt?)

Rundtramp betyder att du trampar runt hela varvet. Använder både fram-och baksida lår. En mjuk fin cirkel. Svårt att förklara, Googla!

Tempocykelliknar en racer men ser annorlunda ut. Den ska vara så aeorodynamisk som möjligt. Spejsig skulle min dotter säga. I stället för bockstyre har cykeln tempopinnar. Du ligger ned för att minska luftmotståndet. En cykel gjord för at det ska gå så snabbt som möjligt.

Tempolopp Runt 25-40 km med tempocykel. Du kör ensam mot klockan och får inte nyttja andras cyklister vinddrag. Smärtsamt men roligt!

Trainerett redskap du sätter fast din cykel på inomhus och trampar dig igenom vintern. Trainern har ett motstånd som ligger på bakhjulet och som du kan reglera för att få det tyngre eller lättare etc. Cykelträningen är lik den du pysslar med utomhus vilket inte spinningen inte alltid gör. Helt ärligt rätt trist syssla men det underhåller cykelbenen.

Slanglöst I stället för slang i däcket har man en tätningsvätska som håller tätt mellan fälg och däck. Då går det att pumpa luft i däcket. Fördelen med använda tätningsvätska är att risken att få punktering minskar såvida man inte heter Helena och punkterar oavsett. Med slang är det lätt att få sk genomslagspunka. Däcken trycks ned mot en sten eller rot och slangen trycks i hop. Vätskan i däcket lagar även små hål på egen hand! Fräsigt så vida inte revan/hålet är för stort. Då får man helt enkelt slänga i en slang. Det finns särskilda fälgar för ändamålet, men nästan alla fälgar kan användas med hjälp av ”konverteringskit”.

SPD– Är ingen skum förkortning på någon partydrog utan helt enkelt Shimanos variant på den där lilla klossen under spinning eller cykelskon som gör att du sitter fast i pedalen. SPD är vanligast på mtb-skor men används också på racern. SPD kan anses som ”standard” även om det inte är det officiellt. Med spd-systemet kan du gå med dina skor utan att vanka fram som en anka. Ankgång får du av den andra formen av sitta-fast-i-pedalen. Det kan tex vara en stor plastkloss. Pedalen till en sån kloss är större och gör att du inte får lika ont i fötterna under längre tid. Fast det är självklart en smaksak. Det finns andra pedal/kloss-system än detta. Googla för mer info.

Typ så. Nu har jag säkert missat en hel del så fyll gärna på om du kommer på något du saknar och som man bör veta om cykel. 

0

Endorfinberonde träningsnörd, mamma och fjällräv och som driver en av Sveriges största cykelbloggar. Cyklar skog, fjäll och landsväg och trivs allra bäst i stigcyklarshorts med kaffetermos i ryggsäcken. Tävlar i MTB och åker skidor vintertid.

3 Comments

Kommentera

CommentLuv badge

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggare gillar detta: