• Home
  • /
  • Cykligt
  • /
  • The list of useful excuse – 2018 års version av alla bortförklaringar du behöver
strumporna

The list of useful excuse – 2018 års version av alla bortförklaringar du behöver

I juli 2016 samlade Lars Eklund, en av alla Happyiter i stan i hop en lista av bra bortförklaringar. Ni vet de där gångerna när inte går riktigt som man tänkt, man blir avhängd, det råkar skvätta lite regn eller när som helst det behövs en bortförklaring. För de gånger när man vill få de andra att förstå att man inte alls är i oform/trött/långsam/oppep/hungrig/trött/eller när cykeln inte är bra. Och så känns det ju faktiskt helt ärligt ganska skönt att få skylla på något annat än sig själv. För det är väl sällan det är fel på cyklisten eller hur?

Listan är sprungen ur våra mtb-turer det året och går såklart att appliceras på vilken sport som helst. Som landsväg och omslagsbilden. Det var absolut inget fel på dottern och mig i Spanien. Vi var pepp men det regnade. Faktiskt väldigt mycket för att vara solsemester och till råga på allt hade vi fikakropp*

Tilläggas ska att punkten med djur faktiskt sker med jämna mellanrum. Kor har även stått i vägen i fina nedförsstigar. Lösa kor och det är farliga kor.

I fjol fylldes listan på och några av kommenterade några punkter till. Häromdagen hittade jag listan igen och frågade om nya punkter. Sådana kom in. Många med vintertema men ändå.

Det är dags för för The list of use excuse 2018 års version och vi lägger in de nya punkterna först! 

  1. Jag måste stanna. Jag tror jag har fått en pyspunka.
  2. Jag skulle egentligen haft vilodag idag
  3. Jag tror jag måste justera sadeln lite
  4. Jag behöver väldigt lång uppvärmning
  5. Mina glasögon immar igen
  6. Jag har inte varit ute på flera veckor
  7. Ja, jag har cyklat för mkt i sjukt många minusgrader i vinter
  8. Jag hittade inte min (sån där värmeväxlarmask
  9. Ögonen rinner i kylan och tårarna fryser fast på mina glasögon så jag inte ser nåt
  10. Växlarna frös
  11. Jag blev insnöad!
  12. Jag känner inte mina händer
  13. Det är för kallt idag
  14. Det är för varmt idag
  15. Jag skulle ha tagit fatbiken
  16. Jag skulle inte ha tagit fatbiken
  17. Mina rulltrissor är helt slut!
  18. Jag tappade bort er!
  19. Jag har nog för lite luft i däcken.
  20. Fan vad hårda däcken känns.
  21. Det är mycket svårare med 26-tummare!
  22. Mina däck är helt slut
  23. Ovant med nya däck!
  24. Jag behöver ny cykel, den där är helt slut
  25. Det är så jäkla ovant med nyhojen!
  26. Skulle inte ha tagit fingerlösa handskar
  27. Åt för mycket till frukost
  28. Pallar inte utan frukost först!
  29. Jag var förkyld förra veckan
  30. Det kom en häst
  31. Måste vara nåt fel på det där segmentet!
  32. Det är för tidigt på säsongen för mig
  33. ag tror min bromsar ligger på
  34. Jag skulle nog ha behövt FS
  35. Mina ögon tåras när det går för fort
  36. Det är svårt att köra stig när man är nyvaken
  37. Det är mycket svårare med hardtail
  38. Kör med ny sportdryck, ovant!
  39. Jag känner mig inte riktigt hundra (förkyld)
  40. Har dragit med momentnyckel och vågar inte sitta ner på sadeln eftersom karbonpastan var slut.
  41. Jag har lungsot
  42. Har inte tid att bli sjuk så här nära *insert race in near future*
  43. Mitt barn är sjukt (oavsett ålder på barnet)
  44. Jag försov mig (kan användas även kvällstid)
  45. Jag kör singelspeed
  46. Jag har drabbats av fikakropp*

*Fikakropp är om jag har förstått min cyklande vän Martin rätt är när man blir stel efter att ha druckit kaffe för länge under en tur. Alltså snabba stopp för att inte stelna till.

2

Endorfinberonde träningsnörd, mamma och fjällräv och som driver en av Sveriges största cykelbloggar. Cyklar skog, fjäll och landsväg och trivs allra bäst i stigcyklarshorts med kaffetermos i ryggsäcken. Tävlar i MTB och åker skidor vintertid.

Kommentera

CommentLuv badge

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggare gillar detta: