Thunder Burt – nya sulor

God kväll!
Det har inte hänt särskilt mycket här inte. Jag har avverkat ett spinningpass med nästan fullsatt sal. Det var inte i går. På tal om i går såg vi mycket av Norge via E6:an. Priset för att ta sig hem blir nog dyrt. Det var tametusan vägavgift varenda mil som det kändes. 32 kr, jaha, 21 kr, se där, 32 kr, ok, 24 kr..tar det aldrig slut? Var rätt skönt för hushållsekonomin att svänga av mot Trysil till slut. Hushållsekonomin fick sig även en törn när vi hamnade på Bolleland i Espa. (Inte bollhavsställe som jag trodde, utan bullställe). För 2 kaffe, 2 korvar med bröd och varsin Espebolle pungade vi ut 167 norska kronor om jag inte minns helt fel. Bullen var inte ens god. Vi tänkte först fika i Olso men hittade ingen parkering och visste inte riktigt var vi var så jag fick se Olso genom bilrutan. Alltid något.

Nu var det inte boller, Olso och E6:an det här inlägget skulle handla om utan om nya sulor till hojen. Jag klickade hem ett par Thunder Burt raceguard liteskin till den nätta vikten av 490 gram. Snakeskin-varianten fanns inte. Tanken var att byta till Grenserittet men vi hann inte stansa om innan.

image

De säger att de här däcken är ruskigt snabba. Jag väljer att tro på dem som vet.

Jag har hört mycket bra om dessa däck men även att punkteringar hör till vardagsmat. Jag har inte riktigt vågat byta efter min punkteringsorige förra sommaren. Köpte efter den ett par Racing Ralhp med snakeskin som fungerat ypperligt i de flesta underlagen bortsett från ren gegga. Men nu när Cykelvasan närmar sig ville jag ha ett par mer lättrullade däck. Klick klick på nätet och lite fattigare men kanske lite snabbare?

Andreas lovordade däcken i helgen och hade inga bekymmer med fäste på blöta och leriga stenhällar. Inget problem med fästet överhuvudtaget. Så nu har chefsmekaniker Gustafsson stansat däck i köket/mekhörnan och Fujin lättade ett par gram. Spännande! Vill gärna ut och prova däcken men cykeln måste på service. I startfållan i lördags konstaterade chefsmekanikern att mitt vevparti glappar och min dämpare är i stort behov av service. Jätteskoj. Så jag får trampa racer ett tag nu. Å andra sidan är väl lite slätdragsträning och intervaller det jag behöver inför Vasan. Det är ju inte direkt tekniskt krävande.

Föressten så är det här med slanglösa däck bara bäst. Har du inte provat ännu? Gör det. Lättare och genomslagspunkor ett minne blott.

image

Det är inte alla som har en egen mekaniker. Jo och så fungerar det fint att ”poppa” däck med vanlig fotpump.

image

Gucka som tätar. Gucka som gör vilken punkteringsrädd cyklist som helst glad och trygg.

0

Endorfinberonde träningsnörd, mamma och fjällräv och som driver en av Sveriges största cykelbloggar. Cyklar skog, fjäll och landsväg och trivs allra bäst i stigcyklarshorts med kaffetermos i ryggsäcken. Tävlar i MTB och åker skidor vintertid.

6 Comments

  • Elna

    augusti 4, 2015 at 11:34

    Älsk på slanglöst, det är så himla smidigt och funkar ju hur bra som helst!
    Jag körde med Thunder Burts förra sommaren, tyckte väldigt mycket om dem – punkade konstant med slang men hade inga problem alls när vi stansade dem. Snabbt som attan, du kommer köra så det ryker!
    Elna recently posted…Sommarkväll My Profile

    Svara
    • Helena Enqvist

      augusti 5, 2015 at 13:42

      Jag skulle inte kunna gå tilbaka, så mycket bättre känsla i skogen.
      Vi har uppenbarligen, om man får tro sociala medier, köpt fel sorts tb. Alla verkar punka bort sig, nu är det ju raceguard på dessa men ändå. Jag blev osäker. Snakeskin fanns inte att beställa och det har jag åkt på och aldrig haft problem med mina RR. Nåväl jag får prova helt enkelt. Skönt att höra att du inte haft problem:-)

      Svara
  • Dennis

    juli 20, 2017 at 11:41

    Hej, Vad tyckte du om att köra vasan på TB? Hade du dom både bak och fram?
    Jag funderar på att prova köra vasan i år med TB både bak och fram men är lite osäker på om man borde ha mer grepp fram istället, ex Rocket Ron. Vad tycker du?

    Svara
    • Helena Enqvist

      juli 20, 2017 at 13:13

      Hej Dennis!
      jag körde dem både bak och fram och helt ärligt var jag inte så imponerad av dem. De har ju som sagt inte så mkt grepp och ska vara lättrullade vilket är bra på ett lopp som vasan om det är torrt.

      Jag skulle välja att åka på de racing ralph jag har i dag och som jag kör de allra flesta loppen på. Jag märkte ingen skillnad mellan rullmotståndet på dem jämfört med tb. Så ska du ha ett grövre fram skulle jag nog säga att Racing ralph är ett bättre val om du vill ha grepp och lite lättare rull.
      Rocket ron är bra däck när det är lite slirigare, jag använder dem på hösten.

      Ska du tb tycker jag du ska köpa snakeskinvarianten, den är mer punkteringssäker och den lilla extra vikten det medför gör inget tycker jag.

      Lycka till på vasan!

      Svara

Kommentera

CommentLuv badge

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

%d bloggare gillar detta: