• Home
  • /
  • Cykligt
  • /
  • Träningspass i grupp på Zwift – där du inte blir avhängd

Träningspass i grupp på Zwift – där du inte blir avhängd

Visst skulle det kännas lite lättare att ta sig igenom ett träningspass när man vet att alla runtomkring gör precis samma sak och har det lika tufft? Att inte behöva vara rädd för att bli avhängd och ensam långt efter klungan? Det går alldeles utmärkt i Zwift.

I Zwift finns det färdiga träningspass att köra. De kallas workouts och det finns intervallpass i varierande längd och upplägg. Har du en smart trainer justerar den motståndet åt dig så att du hela tiden får rätt watt. Oavsett om du har en smart trainer eller inte så får du guidning genom hela passet. Du åker fortfarande omkring i den virituella världen och kan passera och bli passerad av åkare. Det om något är faktiskt bra för motivationen.

Det finns även speciella gruppass när du följer en ledare med gul pil och passets upplägg är bestämt på förhand. Orkar du inte hålla samma fart som de andra halkar du efter. Som i den verkliga världen. Kanske en morot för någon som vill jaga i kapp eller väldigt jobbigt om man inte riktigt hade benen för dagen.

Men det finns ett alternativ till. Ett alternativ där du inte riskerar att bli avhängd utan hela tiden håller dig i klungan så länge som du trampar. Där det inte spelar någon roll om du producerar 100 watt medan cyklisten bredvid trycker 400 watt. Alla kan vara med. På riktigt. Det är helt enkelt workouts i eventform. Precis som inför ett race eller en groupride anmäler du dig före eventet. Får stå i startfållan och värma upp tillsammans med de andra och när passet kör i gång rullar du i fin samlad klunga ut i uppvärmning. Under passet får du instruktioner på skärmen.

Anmäler dig gör du vila appen Zwift mobile link eller när loggar in dig i Zwift för att köra.

Vill du läsa hur du kommer i gång med zwift finns en guide jag skrev för ett tag sedan här!

Jag testar  ju mig fram i Zwiftvärlden och anmälde mig till ett sådant här event i söndags. Ett pass med stegrande backträning. Ett pass som Hasse körde för några veckor sedan och tyckte var genomförbart utan att bli allt för jobbigt. Passet skulle innehålla 3 backar på 13 minuter vardera där man fick jobba upp brantheten i backen (sett till watt) i varierande kadens. Det lät som ett roligt pass på pappret och jag är stark i backar. I alla fall i Zwiftvärlden.

Nu hade jag inte min bästa dag i söndags. Jag hade ett långt fatbikepass i benen och nyss blivit frisk. Men jag är tjurig och i bland dumdristig. Så jag körde.

Jag har svårt att få fart på mina ben men lyckades ligga runt en kadens 90-95 varv per minut i uppvärmningen. Inför den första backen skulle kadensen ligga på 85 och jag kunde hålla det skapligt.

Inför första backen stegrades watten med jämna mellanrum. Här lyckas jag få upp min fart på benen till ok nivå.

Andra backen låg på 80 varv per minut och jag började får svårt att hålla farten uppe. Sista på 75 och jag kände att jag inte skulle kunna genomföra det med flaggan i topp. Trots att mina watt sjönk så låg jag ändå kvar tillsammans med andra. Tänkte att de slet lika mycket som mig och det fanns en tröst i det. Jag var inte ensam.

Efter 63 minuter av riktigt bra träning kunde jag rulla över mållinjen och klappa mig på axeln trots att jag inte riktigt fick till allt perfekt. Men det gav mersmak. Mersmak att köra sådana här pass i grupp med andra.

Har du inte testat så gör det!

3

Endorfinberonde träningsnörd, mamma och fjällräv och som driver en av Sveriges största cykelbloggar. Cyklar skog, fjäll och landsväg och trivs allra bäst i stigcyklarshorts med kaffetermos i ryggsäcken. Tävlar i MTB och åker skidor vintertid.

One Comment

Kommentera

CommentLuv badge

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

%d bloggare gillar detta: