Träningstankar och banprofiler

Helgens tre pass och sammanlagt 8 mil på sadeln har gett mig träningsvärk och kramp i knäna, av alla ställen. Passen har kickat i gång benen.  Under gårdagens snabba och intensiva sväng i Jarlspåret kände jag att det är på gång, åtminstonde styrkan i de korta branta backarna. En titt på höjdkruvan visar att det var rätt kuperat. I går tog vi oss runt slingan med 2 km högre medelhastighet än dagen innan.

Höjdprofilen för Billingen utlovar även den kuperad terräng. Jag gillar sånt, framförallt på MTB:n.

Helgen har också varit en ögonöppnare vad gäller mina styrkor och svagheter. Det finns mycket att jobba på och en hel del att bara finslipa. Långloppscupen består inte enbart av singeltrack och skogsåkning, det bjuds på grusvägar, partier där det behövs fart i benen och lite taktiktänk. Jag märke under cykelvasan att jag var som bäst när jag fick ligga och mata längs vägarna. Det var inte många jag kunde åka tillsammans med, de cyklade helt enkelt för sakta för mig då. Å andra sidan tror jag att tempot i ”stora” cykelvasan skiljer sig en hel del mot 45:an. I ”skogen” var jag kvick men inte tillräckligt. Det fattades en del teknik. Men den kommer sakta men säkert, bara i helgen har jag utvecklats en del, vågar lita på däcken greppar och kan utnyttja terrängen mer, behöver inte på så sätt slita alldelels för mycket.

Jag tror på en kombination (rätta mig om jag har fel) på landsvägscyklingen och många timmar på Cuben. Min plan är enkel när det gäller själva cykelträningen, mer kvalitet än kvantitet, ingen ”jag måste cykla 100-mil innan stress”.

  • Distanspassen får ske på asfalten. Bygga uthållighet och styrka i långa motlut. Måste framförallt kunna ligga på under längre tid. Det har varit min styrka tidgare, har kunnat kört nästan på max i många timmar och många mil utan att gå in väggen.
  • Teknikträningen kommer att ske på Cuben, hoppa, leka runt på Frösön, mycket rötter och stig för att hantera min cykel ännu bättre.
  • Uthållighet och styrka i korta branta backar sker även den på Cuben, sitta mer än att stå. Våga ta i både utför och uppför. Även köra en hel del grusväg för psyket skull. 
  • Köra en del längre turer på cuben med blandad terräng, 8 mil i cykelsammanhang låter inte så blodigt men det är helt annan sak på cuben jämfört med en lätt racer på slät asfalt.

Eftersom jag även ska köra Siljan runt och har sub5 som mål måtste jag lägga lite energi på det, i fjol var jag nära. Det innebär att jag även måste träna lite ”som vanligt” på racern. Att enbart köra distanspass i lågintensivt tempo under lång tid gör ingen snabb, man blir som en långtradare. Ja visst, man orkar med distansen både kroppsligt och psykiskt med inte speciellt snabbt. Och att enbart försöka bygga snabbhet genom hårdare och längre turer är inte heller så oprimalt, det behövs en del intervaller, fartlek och att lära sig utnyttja rullen på ett bra sätt. 

Jag kommer inte vara i toppform den 19 maj, kommer med all säkerhet att bli avhängd rätt snabbt men långloppscupen är lång. Men jag funderar i bland på vad jag egentligen har gett mig in på, borde jag inte ha anmält mig till motionsvarianterna, jag är ju som snigel jämfört med andra.
Men ändå…vad håller jag egentligen på med? Borde jag inte i stället åkt motionsvarianterna och taggat ned lite, jag är ju som en snigel jämfört med andra. Eller är jag det? Det återstår väl att se.

0

Endorfinberonde träningsnörd, mamma och fjällräv och som driver en av Sveriges största cykelbloggar. Cyklar skog, fjäll och landsväg och trivs allra bäst i stigcyklarshorts med kaffetermos i ryggsäcken. Tävlar i MTB och åker skidor vintertid.

Kommentera

CommentLuv badge

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

%d bloggare gillar detta: