Vilka dagar, vilken cykling!

I måndags efter att en söndag ägnat åt flytt åkte Hasse och jag upp till Sälen. Första anhalten på vår roadtrip. VI har inte haft en spikad plan utan bara ställen som vi vill se. Grundtanken var att köra downhill i Gesunda men när vädret lovade regn där var Sälen ett bättre alternativ. Likaså att hoppa över Skeikampen och i stället ta sikte på Hafjell lite längre fram i veckan.

Sälens bikepark blev en positiv överraskning och vi körde alla leder. Fastnade för den röda Charter allra mest. Efter att letat förtvivlat efter gas till triangaköket utan resultat blev det kebab i Tandådalen innan vi letade tältplats i Rörbäcksnäs. Hittade det mest mygg- och knotta stället i hela Dalarna.

Resans första sovplats. Någonstans utanför Rörbäcksnäs.

På förmiddagen i tisdags körde i Rörbäcksnäs fina led Kalugapasset och Byrundan innan vi mötte upp vänner från stan på eftermiddagen och visade vår variant av Rörbäcksnäs finest. Det allra finaste i stigväg med så lite grusväg som möjligt.

Hasse på Kalugapasset.

Eftersom Hanna, Jimmy, Daniel och Jonatan skulle vidare till Trysil hade vi bestämt att göra sällskap dit. Cykel är roligast tillsammans med andra helt enkelt. Vi hittade en fin camping i Trysil och betalade tältplats för två nätter. Senare på kvällen anslöt Simon med hans två barn och hans tjej Sara.

I går åkte vi lift och körde Magic Moose ett par vändor innan jag och Hasse trampade nya leder i Gullia. Favoriten blev snabbt den nya leden Miss Piggy med hopp, dropp och feta Wallrides. Efter en liten paus gick jag i backen vid parkeringen och fick ont i revbenen på samma ställe som jag gjorde mig illa i början av sommaren. Just där och då och framförallt på kvällen kändes det som den klantiga vurpan grusade både fortsatta semesterresan och Offroad Finnmark.

Foto:Hasse. Kurvtagningen har blivit bättre i veckan!

Men när det ändå kändes ganska bra på kvällen bestämde vi oss för att hålla oss till planen att åka till Hafjell. Hanna, Jimmy och Daniel var på. Vi själva bestämde oss för att utöka resan med en dag för att även hinna med Oppdal. Så i dag har vi snurrat i Gullia. Led efter led och min kropp har hållit i hop. Det blev troligen bara en rejäl lårkaka i sidan.

Nu sitter vi bilen på väg mot Lillehammer och Hafjell. Lite längre fram ska vi försöka hitta en tältplats för i natt och i morgon väntar downhill på ett ställe som jag hört så mycket gott om och haft på önskelistan ett tag. Tänk vilka dagar vi har haft och vilken cykling det varit! Många skratt och några glas vin. Mina ben är trötta men börjar kännas igen lite. Den här veckan kanske gör gott för formen inför Offroad. Och det bästa av allt. Det är inte slut än! Oppdal och Trondheim, jag känner att det kommer att bli grymt!

Och så blir det inte så mycket skrivet här i veckan men jag samlar minnen och kommer med all säkerhet berätta om mer om Norge framöver. Tills dess kan du alltid kika in på min Instagram. Och är du nyfiken på Rörbäcksnäs och Trysil har jag skrivit en del om det tidigare.

One Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.