#Winteriscoming

Det vibrerar lite just nu. Lite här och var och många har dragit i gång sin vinterträning. Grunden ska byggas inför sommaren och målen sätts. Viloperioden är över för många och vintern är på gång, intervaller, träningsprogram och allt däremellan. Det är med andra ord mycket vinterpepp i mina flöden. Så just därför tänkte jag, Elna och Sara spinna vidare på det temat. Men jag tänker inte prata om målen inför sommaren, tänker inte prata om intervaller inomhus eller lägga fokus på grundträningen i det är inlägget. Det kommer med all säkerhet lite längre fram. I stället finns det två saker som jag längtar riktigt mycket efter. 

Jag känner mig inte riktigt helt färdig med stigcyklingen, inte riktigt klar med hösten ännu men jag längtar. Till den här årstiden när många ställer undan sina cyklar och går in och tränar. Går på spinningpass eller tillbringar många timmar på trainern. Kanske alternerar med någon annan träningsform och längtar till våren, torra stigar och ljusa eftermiddagar. Det är då lägger jag om till dubbdäck på mtb:n och servar upp min fatbike. Plockar fram underställskläderna, de som jag vintertid bor i. Letar längst in i byrålådan efter de där varma tumvantarna som håller mina händer varma tillsammans med liners. Jag låter min airtrim ligga framme. Den som räddar många kalla dagar. Jag låter helt enkelt inte vintern sätta stopp för cykelträning utomhus även om jag huttrar lite innan kroppen har vant sig.

För jag har längtat så. Efter att få köra helstel fatbike med 4,8 tums däck i nysnö. Efter fin upplevelsecykling. Den som är kravlös och skön även om jag får kämpa mot elementen ute. Mot alla sorters vinterväder. Har till och med längtat efter klabbsnö som gör pedalerna hala och ospårade stigar när jag ligger mer i snön än sitter på cykeln och frustrerande drar den framför mig. Jag har till och med längtat efter den där känslan av att vara så kall att det gör ont att tina upp i duschen. Men det är tjusningen. Att få känna sig lite extra tuff och hård efter turer när andra ifrågasätter det kloka i att cykla när det är så kallt.

Från en riktigt kall vinterrunda i januari. 

Tjusningen ligger också i att jag vet att jag inte behöver köra tuffa intervaller när minusgraderna kryper nedåt. De kan jag göra inomhus i värmen. I stället kan jag cykla distanspass med dubbdäck i det lilla dagsljus som bjuds. Göra kaffeturer på fatbiken. I bland i sagolikt vackra vinteromgivningar och i bland i snålblåst och snöfall. I bland med kalla tår och händer och i bland sitta mot en vägg och sola ansiktet. 

Jag vet att jag har förmånen att bo i vinterland med riktiga vintrar och möjligheten att cykla skoterspår och vesselleder på fjället. Jag har sällan långa perioder av regniga, grå och griniga vinterdagar som du kanske har som bor söderut. Det gör min vintercykling lite enklare att genomföra.

Eftersom jag bor där jag gör så låter jag också vintern vara en tid av annan träning. Som får mig att längta lite extra till våren när jag inte riktigt hinner bli trött på att cykla. Jag byter cykel mot skidor. Den där andra träningsformen som mitt hjärta klappar lite extra för. Ser vintern som en period av mental återhämtning och låter hjärta och lungor jobba i skidspåren och på skaren på fjällen. Det ger mig också energi och ork att ta mig igenom intervallpassen inomhus. Jag varvar långa distanspass med lite kortare tuffare pass. Varvar skejt med klassiskt och tänker att det är bra för mina cykelben. 

Varför inte nyttja vintern och dess möjligheter till träning utomhus? Det är i bland enklare sagt än gjort men det är fullt genomförbart och förbereder man sig lite innan så är det lättare. 

Satsa på kläder som håller dig varm och står emot vind, lager på lager som går att anpassa utifrån temperatur. Det behöver inte vara specifika cykelkläder utan vad som helst som andas lite och går att träna i. Tänk varm på huvudet, händer och fötter så brukar det gå bra. 

Köp pannlampa och satsa på bra dubbdäck om det är isigt där du bor. Det förlänger cykelsäsongen. Se till att ladda lamporna direkt när du kommer hem. Då har du ingen ursäkt nästa gång. 

Skippa hårda pass utomhus när det är riktigt kallt. Cykla i en fart som håller dig varm och njut av dagsljus på helgerna. 

Och du, våga prova något nytt i vinter! Något som bryter av din vanliga träning. Prova att åka längskidor eller varför inte hyra fatbike om du är i fjällen. Det sistnämnda är verkligen något utöver det vanliga! 

3

Endorfinberonde träningsnörd, mamma och fjällräv och som driver en av Sveriges största cykelbloggar. Cyklar skog, fjäll och landsväg och trivs allra bäst i stigcyklarshorts med kaffetermos i ryggsäcken. Tävlar i MTB och åker skidor vintertid.

4 Comments

Kommentera

CommentLuv badge

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

%d bloggare gillar detta: