• Löpning

Turtips- Löpning Jaktstugan via Fallmoran

Sommarleden från vemdalsskalet till Jaktstugan.

En av våra favoritturer när det kommer till löpning i Vemdalsområdet är den som startar vid Ica på Skalet och går upp till jaktstugan via Fallmoran. En runda på ca 11 km som bjuder på fina vyer och skön kupering. Vi har sprungit den både försommar och sen höst och oavsett årstid är den en liten pärla! (Därför får ni bilder från olika årstider)

Du startar vid Ica och springer ned till återvinningen och vidare längs med grusvägen och rakt fram mellan stugorna. Här går en liten stig ned och du når bron över vägen. Här tar du höger springer/går Hildingsbacke upp tills backen svänger. Här är det skyltat jaktstugan. Ta stigen upp tills du når en korsning även den märkt med spårcentralen åt höger. Du kan välja att ta vänster, passera bäcken och sedan följa vinterleden upp till Jakstugan. Det är lite blötare och mindre stenigt. Det går även lika bra att ta höger och följa leden tills den åter delar sig. Där tar du vänster och följer sommarleden upp till Jakstugan.

Stigen upp mot Jakstugan

Du ska inte springa hela vägen upp till Jaktstugan utan korsa den större steniga vägen och följa skyltningen mot Storhogna. Stigen är rejält stenig men väl synlig och du kommer att runda fjället du har på vänster sida.

Följ sedan leden ända ned till den stora myren. Här är det spänger utför och sedan spänger uppför när du passerat en större bäck. Fortsätt vidare mot Fallmorans fäbod.

mixlista

Fortsätt en bit till förbi husen men vik ned mellan dem som syns på bilden. Du kommer då till en led som går längs med bäcken och så småningom över den.

img_3289Du följer stigen ända tills den delar sig igen. Du har nu nått Karl den XI:s led och den är orangemarkerad och du ska ta höger. Nu är det bara att följa stigen och fortsätta rakt fram när du korsar ett skidspår.

fallmoran

Skogen ändrar karaktär en kort stund efter att du passerat skidspåret.

Du följer stigen tills du når ytterligare skidspår. Det som vintertid är 2.5 km-spåret. Här tar du höger igen och följer skidspåret tills du når delningen upp mot Jakstugan. Fortsätt sedan vidare rakt fram i skidspåret, alltså nedåt mot spårcentralen. Du springer med andra ord skidspåret baklänges tills du når spårcentralen och sedan följer vägen tillbaka till Ica.