• Home
  • /
  • Skidor
  • /
  • 17 dagar kvar till Nordenskiöldsloppet – nuläget och tankarna

17 dagar kvar till Nordenskiöldsloppet – nuläget och tankarna

17 dagar kvar till Nordenskiöldsloppet

Som förra året töar skidspåren bort här i stan och jag har lika svårt som då att fokusera på enbart skidåkning. Tiden liksom rinner i från mig och det är lite mindre än tre veckor kvar bara. Det har inte heller klaffat lika bra med träningen som inför förra året trots att jag har haft mer tid till att förbereda mig. Men allt rår man inte på och man måste i bland gilla läget. Försöka att göra det bästa av situationen även om den inte är optimal. Det positiva är dock att jag inte varit sjuk på någon vecka nu. har kunnat köra på lite hårdare och börjar komma i upp i mina vanliga träningsmängd som jag brukar ha den här tiden på året. Däremot protesterar ryggen med jämna mellanrum. Jag längtar lite till att få byta från skidor till cykel. Inte behöva träna skidåkning utan skejta när lusten faller på och om det finns snö. Börja vänja kroppen vid löpning och cykla vårstigar. Precis som förra året har jag en skärmdump av deltagarlistan. För att påminna mig m att det är på riktigt.

 

Nuläget då?

Eftersom spåren i stan inte har varit så bra har jag inte åkt så många mil här hemma. Stakmaskinen på gymmet har varit felande vilket gjort att varken jag eller Hasse har spenderat så mycket i tid den. Förra veckan fick jag dock till 4 riktigt bra skidpass med mycket stakning. Jag har några längre pass i kroppen och känner mig stark i överkroppen. Precis som förra året konstaterar jag att jag är bortskämd som har tillgång till snö tidigt och kan åka många mil skidor. Jag slipper nöta stakmaskin eller försöka hitta alternativ träning som fungerar. Men visst vill jag alltid åka lite mer, vara lite mer förberedd. Men å andra sidan tränar jag även om all träning inte är skidträning.

Jag samlar min träning på Funbeat och har gått tillbaka många gånger under vinter när jag trott att skidträningen inte varit lika stor som åren innan. Lika många gånger har jag kunnat se att jag faktiskt åkt mer i år. Nu 18 dagar innan summerar jag en rätt bra skidvinter trots allt;

  • 84,2 mil skidåkning har jag i kroppen. Av dessa är 33  mil klassisk åkning. jämfört med förra året har jag fler skejtmil i benen. Kanske inte det mest optimala
  • Nästan 69 timmars skidåkning vilket är 9 timmar mer än i fjol. Jag har skrapat i hop 2,5 timme i stakmaskinen. två timmar mindre än i fjol.
  • 11 timmars styrketräning vilket är ungefär som i fjol.

Det som jag saknar lite är de riktigt långa passen. De runt 4 timmar som stärkte mig mentalt förra året. Men det återstår faktiskt två helger av träning innan det är dags för start.  Jag hinner i alla fall ett sådant pass innan sista viloveckan.

…och så tankarna

Jag är faktiskt lite trygg i att jag har gjort den här resan förut. Åkt 20 mil på skidor. Jag vet hur kroppen reagerar efter många timmars jobb och jag vet hur jag ska mig upp ur svackorna som alltid kommer. Jag vet hur mycket energi jag kommer att behöva och vad som fungerar just för mig. Jag vet också hur logistiken går till och att ett byte av strumpor kan göra underverk för välbefinnandet.

Jag vet att jag kan göra det. Kan åka skidor långt. Men samtidigt är skidåkning så otroligt beroende av förhållanden runt omkring. En mil i bra före kan kännas som en lätt match och samma mil i tussig vårsnö med dåligt fäste och dåligt glid något helt annat.

I år är banan annorlunda. 20 mil och har blivit 22 och loppet går fem dagar senare. Antingen är det kallt eller så är det riktigt vårvinterväder med smältande snö och nattkallt. Vilket gör det oerhört svårt att valla för så många timmar. Jag är inte helt säker på att min kropp kommer att hålla i hop. Framförallt om ryggen kommer att hålla.

Det är lika många tankar som snurrar den här gången som förra. Jag oroar mig för mycket samtidigt som jag lite lojt tänker att allt ordnar sig. Jag har liksom förträngt loppet på något sätt och nu är det inte många dagar kvar. Det kommer med all säkerhet bli en rejäl utmaning, jag kommer att vara så trött att jag inte vet hur jag ska få av mig kläderna efteråt. Jag kommer att njuta lika mycket i år av alla vackra omgivningar och få åka en hel dag skidor. För hur det än är så kommer jag att få göra det som jag tycker är så roligt. Dessutom kommer Hasse stå på start och min dotter följa med och heja och köra oss hem dagen efter.  Det blir en påskhelg att minnas!

Jag går in med inställningen även i år att jag ska åka skidor hela dagen. Precis det som jag göra den 15 mars. Inget annat och tiden är oväsentlig. Huvudsaken är att jag tar mig i mål. 

I mål efter 20 mil. En målbild jag kommer att ta med mig. Att jag en gång klarat det och ska göra om det.

 

1

Endorfinberonde träningsnörd, mamma och fjällräv och som driver en av Sveriges största cykelbloggar. Cyklar skog, fjäll och landsväg och trivs allra bäst i stigcyklarshorts med kaffetermos i ryggsäcken. Tävlar i MTB och åker skidor vintertid.

2 Comments

Kommentera

CommentLuv badge

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

%d bloggare gillar detta: