• Home
  • /
  • Skidor
  • /
  • I bra skidform på fyra veckor, går det?

I bra skidform på fyra veckor, går det?

Ett par meter före målportalen i Mora. Mitt första "riktiga" Vasalopp och min femte målgång.

Ett par meter före målportalen i Mora. Mitt första ”riktiga” Vasalopp och min femte målgång.

4 veckor eller 28 dagar kvar till söndagens upplaga av Öppet spår. Det är lite för få dagar. Varken jag eller Hasse har en startplats till söndagen eller måndagens upplaga. Vi missade helt enkelt att vara på hugget när platserna släpptes. Jag har inte heller varit så på hugget med klassisk skidåkning den här vintern. När snön dröjde och spåren hade mer att önska tappade jag tyvärr lite av motivtionen. Jag kände mig inte i samma fina form styrkemässig som förra året. De tidiga klassiska passen var dåliga och tunga, som om jag hade börjat om från början. Jag hade ju tänkt att åka något mer skidlopp den här vintern. Göra om Orsa Skimarathon eftersom det var så otroligt roligt. Det loppet går snart och det finns varken lust eller fart i kroppen för 4.2 mil skidåkande i högt tempo. När min skida gick sönder såg jag Öppet spår segla i väg. Först blev jag ledsen men sedan en känsla av likgiltighet eller vad tusan jag skejtar mig igenom vintern. Det är trevligt det med och den klassiska åkningen har ändå bara gått tungt.

Men så i dag kom det över mig att jag faktiskt vill försöka att göra ett riktigt bra Öppet spår i år. Jag vill ned på tiderna som jag har känt att jag har haft kapacitet för. Sikta mot det där tidsmålet jag har haft sedan 2012 när jag lyckades åka på 7.35. Vill så himla gärna stå på start i Sälen och göra den där 9 mil långa resan för sjätte gången. Den resan som sällan blir särskilt tråkig. En titt i träningsdagboken på Funbeat skvallrar om att jag faktiskt inte ligger så långt efter mil och timmar på skidor jämfört med förra året. Fördelningen skate och klassisk är i princip den samma och då var jag ändå i grym skidform vid Orsa och lika bra på Vasaloppet.

Det föddes sedan en lite tanke när jag ramlade över en träningsplan från en Svensk klassiker. Ett 6-veckors program för sub 10 och sub 6. En grundlig titt på sub 6 programmet visde att jag faktiskt lagt en bra grund och tränat lite som programmet rekomenderat. Varför inte hoppa rakt in i programmet vid vecka 3 och prova det fram till Öppet spår tänkte jag. Med lite modifikation för att få in cykelträning. Nu är inte min drömtid under sex timmar men betydligt närmare än 10 timmar så att säga. Varför ett program då? Av den enkla anledningen att det skulle ge mig den lilla motivationsknuff som behövs just nu när jag drar mig för långa intervaller och fastnat i att åka-långsamt-och-titta-på-träden och bara pressa på skejtskidorna. 

Jag kastar inte in handduken ännu. Startplats går att köpa.  I mål kommer jag om jag ställer mig på start i dag men frågan är bara hur behalig den resan blir.

Men frågan är om jag är för sent ute? Vad tror ni, går det att trolla fram en skaplig snabb skidform på 4 veckor ur en långtradarsnabb tantkropp? Eller ska jag forstätta hasa runt lite spordadiskt och satsa på att skejta mig igenom vårvintern?

0

Endorfinberonde träningsnörd, mamma och fjällräv och som driver en av Sveriges största cykelbloggar. Cyklar skog, fjäll och landsväg och trivs allra bäst i stigcyklarshorts med kaffetermos i ryggsäcken. Tävlar i MTB och åker skidor vintertid.

13 Comments

  • Bea

    februari 1, 2016 at 21:50

    Go for it, klart du fixar det, ta det som en rolig grej. Fysisken är det ju inget att anmärka det enda jag ser det som du verkar ha svårt med är dina krav på dig själv… Tänk inte på tiden, fokusera på att njuta och jag slår vad om att du kommer ha sätta nytt personligt rekord..

    Svara
    • Helena Enqvist

      februari 2, 2016 at 08:21

      Du har alldeles rätt Bea, för rätt, det är i bland lite mycket krav jag ställer på mig själv. Jag vet ju också att det är så mycket runt om som påverkar en tid på Öppet spår, som före, valla osv.

      Svara
  • Magnus

    februari 2, 2016 at 10:30

    Ställer du rätt fråga, tro? Som du själv skriver är det klart du klarar av ÖS. Det är dessutom mycket lättare att åka snabbt än VL, och har man turen att ha före, väder, vind och valla på sin sida är det bäddat för PR. Med din träningsmängd har du säkert 6 timmar i kroppen. Men även om det tar 7 eller t o m 8 är det alltid en målgång. Det jag skulle fundera mer över i din sits är nog ”vad händer sedan”?

    Känner igen mig själv mycket i din och Hasses satsning. Nu var jag löpare från början. Som la till cykel. Som la till skidåkning. Som började med multisport. Att lägga till är jättelätt. Att veta när man tjänar på att avstå eller dra ifrån det svåraste. När man går all in med träningsprogram och satsar mot ett mål är det en anspänning, ansträngning och själva genomförandet en rejäl urladdning. Visst kan man bli stärkt av positiva resultat. Men när man sedan ska köra på igen och ta tag i nästa disciplin med nya mål, och nästa och nästa, är det en balansgång. Det är både intressant och skrämmande hur många ”multiatleter” som efter några år vittnar om utmattningssyndrom.

    Vill absolut inte avskräcka eller avråda. Du känner dig själv och din kropp och psyke bäst. Men ta det från en som varit där. Frågan är kanske inte alltid om man klarar att pressa fram ett bra resultat ur kroppen i nästa utmaning. Frågan kanske ibland bör vara, ”om jag gör detta – hur påverkar det min motivation och ork för allt det där andra som jag redan har planerat och tränar emot? Orkar jag? Är det värt det? Eller får jag ut mer av mina kommande mål om jag inte pressar in ytterligare ett som spretar? Ja, du fattar tankegångarna… Lycka till, oavsett hur du väljer!

    Svara
  • Helena Enqvist

    februari 2, 2016 at 11:52

    Magnus, vilken bra och tankeväckande kommentar! Lite i de här tankegångarna har jag hamnat i under hösten när sommaren inte kommer att innebära cykeltävlingar på samma sätt som förut och att jag tänkt göra lite annat. Motivationen har inte varit den samma . Det är ju som du skriver svårast att dra i från, att priotera. Hur gärna jag än skulle vijla går det inte att vara bra på allt samtidigt. Att tänka lite längre än fram till det som väntar.
    Du, det här frågorna ska jag ta med mig och fundera vidare på och plocka fram när viljan att göra allt kommer! Tack ännu en gång för en bra kommentar och att du tog dig att skriva ned den!

    Svara
    • Magnus

      februari 3, 2016 at 16:15

      Att vara prestationsmänniska har sina fördelar, men det här är nog baksidan. Det är lätt att glömma bort att man kanske både behöver och har nytta av att ha någonting som bara får vara njutning och lustfyllt, utan press och strävan mot prestation. Lite som ett andningshål mitt bland andra tuffa mål. Tack själv, det är intressanta funderingar. Och viktiga för många av oss, tror jag.

      Svara
  • Sara Borg

    februari 3, 2016 at 08:06

    GO FOR IT! Spännande med ett program. Precis som Magnus skriver så kan jag också tycka att det ofta är att välja bort som är det svåra, så även jag skickar med en liten passus där. Fast jag tänker mer på under tiden för själva programmet. Tänk på att inte klämma in en massa annan träning utöver det du ska göra, utan att programmet bygger på vila när det står vila. Det är fyra veckor av ditt liv och allt annat roligt kan du göra sedan. Därmed inte sagt att jag tycker att du bara ska åka skidor under dessa veckor, gissningsvis finns det utrymme för ”alternativ träning” också?! Men kanske att fokus ska ligga på åkningen och att det andra bara är roliga pass, inga ångestladdade intervaller på trainern som pressar nervsystemet till max. Hur som helst, jag hejjar på dig och du är som alltid en stor inspirationskälla 🙂
    Sara Borg recently posted…ONSDAGSPEPPEN: UT & NJUT FÖR BÖVELEN!My Profile

    Svara
  • Sara Borg

    februari 3, 2016 at 08:10

    En annan grej som jag reflekterade över men glömde att skriva. Vad bra det är att ha ”träningsdagbok” när en börjar tvivla på sig själv som du gjorde där. Att då kunna gå tillbaka och få svart på vitt att en gjort vad en ska liksom. Jag reggar ju inte min träning längre men börjar sakta men säkert inse att jag nog snart ”måste” göra det igen. Funkar funbeat bra tycker du? För-/nackdelar?
    Sara Borg recently posted…ONSDAGSPEPPEN: UT & NJUT FÖR BÖVELEN!My Profile

    Svara
    • Helena Enqvist

      februari 3, 2016 at 13:49

      Jag brukar ju sällan gå efter något program mer än mitt eget tänkta upplägg i huvudet. Brukar falla på att jag inte riktigt får in det som måste fås in. Eller lite som du skriver, vill få in så mycket mer än vad som egentligen ska in 😉 Det finns utrymme här med, som löpning men jag har ju mina fasta spinningpass. Nä de där ångestladdade passen får utebli. Faktiskt rätt skönt med tanke på att jag inte tänker köra lika många cykeltävlingar i sommar och behöver faktiskt inte träna på samma sätt! Men som magnus ord ligger och gnager lite i bakhuvudet, han prickade rätt på mycket av det som jag tänkt! Vi får se!

      Träningsdagboken är värdefull, inte bara på det sättet när jag tvivlade utan också för att lära mig av mig själv fällor som jag trampat i för många gånger. Mönstret av för lite vila och sedan förkylningar blev tydligt för nåt år sedan när jag precis som förut brassat på som vanligt. Jag håller också lite koll på hur passen kändes, hur jag kände mig och osv. Bra fakta att titta tillbaka på sedan. Puls reggar jag inte där, men all tid och pass. Tycker att funbeat fungerar jättebra, har använt det sedan 06. det går fint att föra över pass direkt från pulsklocka tex, bra utrymme för att skriva in små anteckningar och sånt. Bra möjligheter att göra diagram och annnat av sin träning. Förr hängde jag mycket i deras forum också men inte nu längre. Det är enbart för att regga träningen som jag är där. Nu harjag visserligen inte provat så mycket mer än Funbeat, strava och garmins app men tycker ändå funbeat är bättre. Fler träningspass att välja på. Nackdelen är all reklam om man inte har ett premuimedlemskap och att jag numer manuellt lägger in min tid. Det tar lite tid helt enkelt, men eftersom jag reggat så länge blir jag kvar!
      Helena Enqvist recently posted…Visst är det vårvinter snart?My Profile

      Svara

Kommentera

CommentLuv badge

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

%d bloggare gillar detta: