• Home
  • /
  • Skidor
  • /
  • Intervallonsdag- en blandad kompott i SkiErgen

Intervallonsdag- en blandad kompott i SkiErgen

Inte tusan är man snygg direkt efteråt. Inte det minsta. 

Vi har skapat en ny liten tradition Hasse och jag. Intervallonsdag. För två veckor sedan blåste vi våra lungor ur oss upp för Härke. I onsdags stod korta backintervaller på schemat. Efter två gånger konstaterade vi att det minsann var en ny och väldigt trevlig vana. Inte själv intervallerna förstås för dessa blir sällan särskilt trevliga. Men efteråt är trevligt. När man klappar sig själv på axeln när man rullar hem och vet att den timmen man nyss spenderat på hög puls gjorde gott.

Tanken var att inviga Cecilia i vår tradition i dag. Korta backintervaller eftersom vi anade att långa 7-minutare uppför Härke inte skulle falla i god jord. Nu var bara så att det har stormat rejält idag och gör fortfarande. Inte de där vanliga jämtländska vindarna utan lite mer tryck i byarna. Inte särskilt roligt att cykla då. Det är lite alla väder i dag. Snöstorm, regn, sol, kyla och värme.

Men intervallonsdag går ju fint att utföra även inne tänkte jag. Först en kort, väldigt kort tanke på att bränna av fyror på trainen. Men jag är inte mogen mentalt för dem ännu. Däremot har jag längtat så efter att få träna lite i SkiErgen. Jag vet det är lite sjukt men jag gillar den där maskinen. Ett bra sätt att underhålla lite stakstyrka nu när det inte blir skidåkning. Cecilia nappade inte på det utan gjorde som Hasse och spenderade 30 minuter på trainern.

En äkta svettbild. 

Jag knåpade i hop ett intervallpass på 52 minuter. Varierad kompott med målet att bli trött. Inte så mycket mer tanke bakom utom att köra tuffast på slutet.
Ett finfnt upplägg på sammanlagt 52 minuter som fungerade riktigt bra.

– 8 minuters uppvärmning. 
– 8 minuter x 2 med puls i zon 3 (runt 81% av min maxpuls). Vila 2 minuter mellan intervallerna. 
– Återhämtning 2 minuter. 
– 2 minuter x2 med puls i zon 4 (runt 88-90% av maxpuls). Vila 1 minut mellan intervallerna. 
– Återhämtning 3 minuter. 
– 1 minut x3 med puls i zon 4. Vilade 30 sekunder mellan varje intervall. 
– Återhämtning 90 sekunder. 
– 6×15 sekunder i zon 5. Allstå allt över 90% av max. Vila 15 sekunder mellan varje intervall. 
– Nedvarvning i 5 minuter.

Pulskurvan visar att jag lyckades ligga ungefär där jag hade tänkt bortsett från de sista maxintervallerna. Det är svårt att komma upp i så hög puls på 15 sekunder. När de har gått toppar pulsen och sjunker snabbt igen. Men det var ursäkta språket svinjobbigt. Bra så!

Pulskruvor är väl trevligt inslag i bloggen?

Skönaste synen är alltid klockans konstaterade att träningspasset är avslutat. Hur konstigt det än är så springer tiden i väg när jag står och stakar på det här sättet. Trots att jag får stirra in i en träpanel.

Jo så fick jag ett litet ryck och provade att springa hem från gymmet. Det är iof bara runt en halv kilometer men det var med en lätt känsla! Jag undrar om det kanske kan vara möjligt att prova jogga lite eller om mina knän skriker rakt ut. Ska suga på det lite.

Godnatt hörrni!
0

Endorfinberonde träningsnörd, mamma och fjällräv och som driver en av Sveriges största cykelbloggar. Cyklar skog, fjäll och landsväg och trivs allra bäst i stigcyklarshorts med kaffetermos i ryggsäcken. Tävlar i MTB och åker skidor vintertid.

5 Comments

Kommentera

CommentLuv badge

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggare gillar detta: