• Home
  • /
  • Skidor
  • /
  • Löpardrömmar för ett år sedan och nu

Löpardrömmar för ett år sedan och nu

För ett år sedan skrev jag ett inlägg om löpardrömmar. Jag hade lyssnat på ett avsnitt av podden Husky och fått mycket inspiration. Jag tänkte göra sommaren som gick till den bästa löparsommaren. Jag hade ett mål att springa Vemdalen Fjällmaraton under 7 timmar. Året innan hade jag överraskat mig själv och kommit precis över 7 timmar. För ett år sedan hade jag tittat på fler fjällopp och anmälan till Vemdalen var gjord. Nu blev det ingen löpning 2018. Ingen alls tyvärr. En månad efter det där inlägget var jag till läkaren med mitt knä och jag förstod redan i början av året att det faktiskt inte skulle gå att springa. Inte innan jag fått ordning på den gamla skadan jag har.

Att få ta mig fram på fjället oavsett om det sker i vandrarkängor, på cykel eller i löparskor är något som jag värdesätter högt och vill göra. Framförallt vill jag springa. Och det var det som jag saknade allra mest under sommaren som gick. Att inte kunna tassa de där fjällstigarna runt stugan. Att inte få förbereda mig med många fjärilar i magen inför maran och genomföra det. Saknade variationen i träningen. Men jag visste att skulle knät bli bra krävde det sin träning i gymmet, vilan från löpningen och kanske kanske skulle det gå den här sommaren som kommer nu. Målbilden jag har haft sedan fjol är att få springa den leden som syns på omslagsbilden. Den som går till Oxsjön. Att få packa löparryggan med energi och karta och upptäcka fjället.

Målet är inte så långt borta just nu. Det är faktiskt inom räckhåll. Målet att kunna springa leden. Att springa fjällmaran i höst är inte realistisk. Inte i år. Så långt som 45 km kommer jag inte att klara av. Men kanske någon mil i bland. Det gör inte så mycket ändå för kan jag springa är det gott nog.

Min plan är ganska enkel just nu. Låta löpningen stå för uppvärmning och nedvarvning inför styrkepassen två gånger i veckan fram till fjället torkar. Det handlar om några minuter per gång som sakta får trappas upp. Sedan löpning på mjukt underlag i långsamt tempo. Vara lyhörd och backa när det behövs och framförallt fortsätta den träning som gett resultat för knät hittills. För rehab blir prehab livet ut.

Det är ett fint mål att ha och löpardrömmen lever i allra högsta grad.

3

Endorfinberonde träningsnörd, mamma och fjällräv och som driver en av Sveriges största cykelbloggar. Cyklar skog, fjäll och landsväg och trivs allra bäst i stigcyklarshorts med kaffetermos i ryggsäcken. Tävlar i MTB och åker skidor vintertid.

2 Comments

Kommentera

CommentLuv badge

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

%d bloggare gillar detta: