Skidgång med Peter Larsson

Hur ska man sammanfatta gårdagens träningsupplevelse, ett av Fristilens utepass, skidgång? Annorlunda, mjölksyra, svett, lycka och värsta grejen!

Peter Larsson är för den som inte vet en fd längdskidåkare och tog under sin aktiva karriär imponerande sex stycken världscupsegrar, ”kungen av Dusseldorf” om ni minns? Han avslutade sin aktiva tid 2009 och har tränat Kandas damlag(Nu har ni fått lite skidhistoria också). I går fick vi möjligheten via Fristilen att tränas av denna kille, det är lyx!

Så det var med stor förväntan och pirr i magen jag åkte upp till ÖSK i går kväll, med lite udda utstyrsel. Vid skidstadion hade vi samlats, 12 tappra och förväntansfulla deltagare. Ingen av oss hade inte någon aning om vad som väntande den närmsta timmen. Att det skulle bli jobbigt, det förstod vi.

Peter körde en kort genomgång av teknik och visade hur det skulle se ut. Skidgång skall inte förväxlas med stavgång. Här handlade det om att låta armana jobba och med rätt sving skulle benen följa med av sig själva. Jo vars tänkte jag, mina armar och ben är allt annat än sammanspelta.
Luta sig lite framåt och jobba med armarna, kraftfullt och med driv. Det såg väldigt enkelt ut när Peter visade hur det skulle se ut. Att göra det själv är en annan femma. Han menade på att det var att föredra att ha lite kortare stavar men att det funkade fint med vanliga skidstavar. Ju brantare man går/springer dessto kortare stavar.

Vi gick i samlad trupp upp till sidan av läktaren och Peter gick i genom passupplägget. Uppvärmningen bestod i att gå med stavarna rakt upp i ca 300 meter tills vi nådde slutet av den backe han sett ut. Förbi termosen och över konstsnöspåret och upp i ett av tävlingspåren. Rask takt/jogg upp och sedan jogga ned för att göra om det ännu en gång. Självklart skulle vi peppa och hejja på mötande!
Första gången upp kände jag mig som bambi på hals is, fick det inte rikigt att funka. Pinnande på och pulsen steg rätt snabbt. Peter peppade oss, sprang upp och ned på lätta fötter och rättade till teknik och berömde. Spridda skratt, de flesta kände sig väl som jag kände mig.
Inför andra omgången bad han de som gått snabbast att gå upp ännu en gång och möta de andra för att peppa. Peter tog sig tid att svarade på alla möljiga frågor från oss och tydligen är denna form av träning bättre än ren löpning, här aktiveras hela kroppen och en vanlig träningsform bland skidåkare.
Efter uppvärmningen en kort drickapaus och genomgång del två. Spänssteg upp och gång ned, mer explosivt och utmanade för benen. Vi gick åter upp, denna gång halvvägs och stannade vid brantaste delen av sträckan. Han visade hur det skulle se ut, 16 steg räkande vi in. 16 steg!
Nu gällde det att trycka i från i varje steg och verkligen jobba med armana och viktigt att gå ned för att hämta igen sig. 10 gånger blev vår uppgift. Rullande start och några 16 steg blev det inte för min del, det dubbla. Jisses vad det bet i framsida lår och jisses vad hjärtat fick arbeta.Och jisses vilket leeende som spred sig, vilken grej! Förstår varför skidåkarkillar har fasta rumpor! För det här tog minsann!

Svårast var att få till spänsten, ju fler repitioner dessto tröttare ben och sämre teknik. Men med pepp både från de andra och Peter fixade vi alla de där 10 gångerna och kunde nöjda gå ned till startplatsen igen för sista delen.
Med möra ben skulle vi åter ta oss upp till toppen av sträckan, första omgången med runt 80% av maxpuls, andra omgången gå ned till 70% av maxpulsen för att på så sätt ta hand om mjölksyran i kroppen.
Och det kändes, segt tungt och fruktansvärt jobbigt. Pepp på toppen gjorde att andra omgången gick lite lättare. Vilken skillnad att dra ned på intensiteten men ändå jobba!

Väl nere samlades vi för en nedjogg runt stadion och samling för lite stretch och fotografering. Vi kunde enas om att det var riktigt roligt, tungt och att det tagit på våra kroppar. Trots att vi alla har olika träningsbakgrund, unga som gamla så kunde alla hänga med. Det är träningsglädje det!

Tack Stina för gruppbilden!

Och många av oss konstaterade att det var förbaskat bra träning och med all säkerhet kommer vi att vara där nästa tisdag med! Lika peppade och starka. För det här var verklinget ett pass som jag föll pladask för, så enkelt, skidstavar, löparskor och lite jävlaranamma, upp och ned för bästa intervallträning!


Så ni Fristilare, medlemmar som instruktörer, missa inte nästa tisdag 18.30. Be there!
0

Endorfinberonde träningsnörd, mamma och fjällräv och som driver en av Sveriges största cykelbloggar. Cyklar skog, fjäll och landsväg och trivs allra bäst i stigcyklarshorts med kaffetermos i ryggsäcken. Tävlar i MTB och åker skidor vintertid.

4 Comments

Kommentera

CommentLuv badge

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggare gillar detta: