• Home
  • /
  • Skidor
  • /
  • Stark som Bamse och 38 dagar kvar.

Stark som Bamse och 38 dagar kvar.

Gårdagens stravabild.

God morgon. 3 mars och bara 38 dagar kvar till Nordenskiöldsloppet. Knappt ingen tid alls samtidigt som det känns som en evighet. Huvudet är fullt av skidtankar, det känns som jag lever och andas det just nu.

I går hade jag egentligen tänkt att köra ett lite längre distanspass på skidorna. Hasse skulle göra mig sällskap. Antikrundan ett par varv. Men vi var båda så trötta och jag inte så pepp. Låg en stund på sängen och övervägde att helt enkelt vila ännu en dag till. När klockan började närma sig sju bestämde jag mig för att köra ett kortare men snabbare stakpass. Distanspasset fick vänta till helgen. Hur roligt det än är att åka skidor är det helt ärligt så svårt att motivera sig till längre pass på vardagskvällarna.

Jag orkade inte valla om efter helgens långpass. Vallan under var rätt för temperaturen men säkerligen alldeles för bortnött. Orkade inte borsta skidorna heller för bättre glid. Hade inga större förhoppningar om att det skulle finnas särskilt mycket krut i kroppen men att röra på sig lite skulle säkert vara skönt, åtminstone efteråt.

Men i bland är det så att när det känns som allra segast inför brukar det bli som bäst. Som i går. Jag bestämde mig för att prova trycka på lite utan att gå för högt i puls och åkte mina snabbaste 12.6 kilometer någonsin på ett par klassiska skidor. Jag kände mig lika stark som Bamse och den självförtroendeboosten var guld värd. Jag satte stakningen med frånskjut som tidigare bara känts dålig. Tänkte på ett klipp jag såg i Vinterstudion där Emil Jönsson visade hur det skulle gå till. En liten teknikjustering från min sida i går och så satt det.

Jag tjöt lite extra sista 2.5 km när jag förstod att jag skulle kunna hålla samma fina fart ändå till bilparkeringen. Stannande klockan på 15.4 km/h i snitt.
Äntligen har det släppt det som har känts som sirap hela vintern. Det finns lite fart i långtradarkroppen trots dåligt glid och halvkasst fäste.

I bland är det bara skönt att få blåsa ur kroppen lite. Få känna på lite fart i 50 minuter. Det gör att distanspassen blir lite lättare att ta sig igenom sedan. Som till helgen när det väntar ännu en 4-timmars.

0

Endorfinberonde träningsnörd, mamma och fjällräv och som driver en av Sveriges största cykelbloggar. Cyklar skog, fjäll och landsväg och trivs allra bäst i stigcyklarshorts med kaffetermos i ryggsäcken. Tävlar i MTB och åker skidor vintertid.

4 Comments

Kommentera

CommentLuv badge

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggare gillar detta: