Lördagsfys – persade i pullups och bjuder på en bålöving deluxe

God kväll!
Jag är på banan igen. Sömn och ett par kannor ingefära och citron gjorde visst susen. Mest sömnen tror jag. Eftersom jag ville vara på den säkra sidan och inte gå ut så hårt valde jag bort att köra som deltagare på Hasses pass. I stället ägnade jag en halvtimme i gymmet följt av en halvtimme på stakmaskinen.

Världens jobbigaste övning.

Jag har nött pullups ett tag. Sakta men säkert har jag ökat antal repetitioner och set. Övning ger färdighet och i dag gjorde jag 4 set med 5,5,4,1 pullups. Det kanske inte är så mycket för världen men för mig att det ett stort steg framåt. Nu är målet att kunna göra chins med kroppsvikten. Skillnanden är att händerna är bredare på stången och framför och inte bakom som på bilden.
Nöjd över ett pers fortsatte jag med en cirkel med följande övningar. 4 varv blev det.

  • Övningen nedan, 8 stycken
  • Rygglyft 10 stycken
  • Sidoplanka 7 på varje sida
  • Crunch 10 styck.

Jag har ju gjort den här övningen förut och i dag la jag till armhävningar för att göra den mer utmanande. Det blev det med besked. Axlarna skakade efteråt. 

Att gå från gymmet direkt till stakmaskinen med magmuskler som var trötta var en upplevelse. Jag hade tänkt att köra 500 metersintervaller med 500 meter aktiv vila. 4 femhundringar runt 80% i puls. Inte på max alltså. Uppvärmningen gick helt okej men i första 500 hundringen fick jag kramp i vänster sida av magen. Nästa 500 hundring krampade höger sida. Det var bara att bita i hop. Magen hade i alla fall jobbat som tänkt.

I morgon väntar sista skidpasset inför Vasaloppet. Hemma i stan är spåren inte så åkvänilga längre. Jag tänker köra något pass på SkiErgen till veckan men det är inte skidåkning på riktigt. Så det blir njutning i morgon.

0

Endorfinberonde träningsnörd, mamma och fjällräv och som driver en av Sveriges största cykelbloggar. Cyklar skog, fjäll och landsväg och trivs allra bäst i stigcyklarshorts med kaffetermos i ryggsäcken. Tävlar i MTB och åker skidor vintertid.

2 Comments

    • admin

      februari 28, 2015 at 19:17

      Tack Anna 🙂 Jag hoppas jag omsätta lite av allt jag pysslat med i gymmet på cykeln också. På skidorna har det gått fint. Sen hoppas jag att jag inte drabbas av någon förvrirring och struntar i styrketräningen i samma ögonblick som jag går över mållinjen till helgen. Det har ju hänt förut 😉
      Absolut! nu på chinsen nästa gång..DET ska gå..så småningom.

      Svara

Kommentera

CommentLuv badge

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

%d bloggare gillar detta: