200 reps- ett effektivt styrkepass 

Jag hängde lite i TRX-grunkan i går.

Jag följde min plan att ta i tu med styrketräningen i går även om jag drog ut på det in i det sista. Efter att jag lagt ut bilden ovan på instagram ville en följare läsa om passet. Så jag gör som hon sa bjuder på ett fint styrkepass som garanterat känns i kroppen.

Jag blev smärtsamt påmind i går om att jag vid den här tiden förra året var ruskigt stark. Att jag nu är mer som en överkokt sparris i bål och överkropp. Det mest jobbiga att inse är att det är så här det blir om jag slarvar med styrkan och att kommande skidsäsong kommer att bli jobbig. Åtminstone de första skidpassen. Troligen en känsla av att vara helt överkörd. Det är ju faktiskt så att de här första skidpassen kan komma närsom. Det snöar nämligen i Åre i dag. Å andra sidan har jag ju något att jobba mot nu och utmaningen lite större.  Att bli stark igen och jag vet att med regelbunden styrketräning ger resultat.

Passet som jag högg tänderna i var en gammal goding från förra hösten. Stugfys 200 reps kallade jag det i min anteckningapp i telefonen. Ett pass som går att utföra varsomhelst där det går att hänga upp en TRX-grunka och är du lite mindre stark i bål och överkropp än så länge så fungerar det fint att göra armhävningar på tå eller knä utan TRX-grunka, likaså moutainclimben (Du står på golvet eller hänger och drar upp ditt knä mot armbågen växelvis) och tricepsarmhävningen utförs med fördel på knä. Så fick jag göra efter ett varv i går när jag helt sonika inte orkade.

Passet utförs i cirkelform. Du gör alltså alla fem övningar i ett sträck och vilar sedan en stund innan du gör nästa varv. Det tar runt 20 minuter.

Passet som det såg ut i höstas plus ett par extra gubbar i slutet. Mest för att det kändes bra att få partyhattar efter väl utfört jobb.

Är du nyfiken på fler cirkelträningspass som är enkla att utföra hemma och inte kräver några redskap? Kika in under fliken styrkeövningar. Där samlade jag en serie inlägg om just detta med mycket fokus på bålen!

Har du ingen TRX-grunka och tycker att den riktiga varianten är alldeles för dyr så kika på det här inlägget. Jag gjorde nämligen en egen förra hösten som fungerar alldeles ypperligt och som inte kostade många kronor!

0

Endorfinberonde träningsnörd, mamma och fjällräv och som driver en av Sveriges största cykelbloggar. Cyklar skog, fjäll och landsväg och trivs allra bäst i stigcyklarshorts med kaffetermos i ryggsäcken. Tävlar i MTB och åker skidor vintertid.

3 Comments

Kommentera

CommentLuv badge

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

%d bloggare gillar detta: