• träning

#52vardagsäventyr – en dag i pisten med film!

Något som vi för alldeles för sällan är att åka slalom. Mycket beror såklart på att det kostar ganska mycket för att åka ett par strödagar per säsong. Sedan är det helt ärligt jag som många gånger är stoppklossen. Jag har åkt utför sedan jag var riktigt liten. Hängt i backen oavsett väder och frusit om fötter och händer. När Cecilia var så pass stor att hon kunde stå på skidor började hon åka. I sele till en början och snabbt tog vi med henne i Klövsjös lite mer avancerade backar. På den tiden åkte vi ganska mycket. Sedan avtog det. Jag tröttnade faktiskt. Ungefär en halv dag är så länge som jag tycker att det är roligt. Eller har tyckt. Det vände nämligen i lördags.

Inför veckans #52vardagsäventyr kändes en dag på Vemdalsskalet som en bra aktivitet för hela familjen. Vi har oftast åkt på Björnrike de gånger vi varit i väg. Skalets backar har vi inte åkt så många gånger. Hasse och Cecilia hade en plan att åka alla öppna pister. Min plan var att åka hela dagen utan att tröttna efter lunch. Dessutom tog vi med GoPron för att göra en film. Den kommer sist så missa den inte! Jag är faktiskt jättenöjd med den!

Vi fick inget strålande vinterväder med de storslagna vyerna som Vemdalsskalet bjuder på. Men det gjorde inte så mycket att molnen låg som ett lock över topparna. Det var fint i dimman och fukten i luften hade gjort fina isstjärnor i liftarna. Det också lite spännande att susa ned för en pist när det är mjölkvitt. Framför allt när underlaget är lite för isigt för stålkanter som är i stort behov av slipning.

Vid Skalsfjället, vid skidssystemet mittemot själva skalet blåste det ganska kallt ju längre upp i sittliften vi kom. Trots att det bara var några minusgrader frös vi ganska mycket. Här var dimman tätare än på andra sidan men pisterna lite mindre isiga. Vi tog några åk i ett par blåa pister innan vi åkte tillbaka till Hovdesidan för lunch.

Efter en lite längre lunch hade jag fortfarande energi kvar och lust att åka tills liftarna stängde. För första gången på mycket länge. Vi bestämde oss för att åka över på Skalsfjället igen för att få lite längre carvingvänliga pister.

Efter ett par åk och med lika frusna kroppar som innan lunch bestämde vi oss för dagens andra fika. En kaffe på Pass. Medan Hasse tog en blå pist gav Cecilia och jag vad vi hade i fart i en röd och med lite darrande ben sladdade vi in vid hotellet.

Efter fikat var vi lite för trötta för att åka till liftarna skulle stänga. Både min och Cecilias vecka med sjukdom hade gjort oss ganska orkeslösa. Vi betsämde oss för att ta backarna tillbaka till och avsluta med något åk på Hovdesidan. Vid tre kände vi oss nöjda med dagen och rullade hem. Cissis och Hasses plan att ta alla öppna pister infriades nästan. Vi avstod två svarta pister för underlagets skull. Klart godkänt. Dessutom är det bara Hasses femte säsong på slalomskidor. Han har gått från att hasa sig ned till att åka alla färger nu.

Jag passade på att göra en vlogg från skiddagen. En dag komprimerat till strax under 5 minuter. Jag måste säga att det här klippet är ett snäpp bättre än det jag lyckats göra förut.

De här veckorna mellan jul och sportloven är de allra bästa att förlägga i skidbacken. Det är sällan särskilt långa köer vid liftarna och värmestugorna har gott om plats. I regel brukar pisterna var riktiga fina och hålla hela dagarna. Nu får man också lite mer skidtid för liftkortet när liftarna är öppna fram till 16 på eftermiddagarna. Vårvintern är självklart den finaste tiden men oftast blir det sockrigt och tungåkt på eftermiddagarna när solen ligger på.

Lördagens skidåkning gav mersmak även för mig. Jag har hittat tillbaka till glädjen att åka utför. Så pass att vi vid middagen bestämde oss för att spara i hop till säsongskort för oss tre till nästa säsong. Att ha möjligheten att åka en halvdag utan att känna att man måste åka hela dagen för att nyttja pengarna man lagt ut tror jag gör att vi åker mer. Vi behöver inte heller göra så många dagar i backen innan vi tjänar på ett säsongskort.

Har du hittat på något vardagsäventyr under veckan som gått? Kommentera gärna och glöm inte att dela dina bilder på Instagram under taggen #52vardagsäventyr!