Delmål två – ta mig till gymmet

Höromdagen uppnådde jag ett av några delmål. Att kunna trampa runt hela pedalvarvet på trainern. 12 minuter första dagen, 15 minuter i går och i dag 15 minuter. Jag ska cykla lite enligt sjukgymnasten men vara noga med att känna efter, notera smärta, svullnad och backa om det inte känns bra. I dag vet jag inte om det var för att jag kände mig extra känslig och nere som cyklingen bortsett från att den var lite mer smärtsam bara kändes jobbig.

Det slog mig, som det ofta gör när jag kör mina rehabövningar, att jag har så otroligt lång väg tillbaka. Som när jag gör vadpress/tåhävning med min kroppsvikt och det känns både jobbigt och tungt. I mars körde jag vadpressar på 110 kg. Jag grät en stund- igen. Över att det i dag känns så hopplöst. Dessutom tar jag mig ingenstans på egen hand. Det tillsammans gjorde bara känslan av ledsamhet ännu värre.

Men som jag skrev på en instapost i går så finns det ändå något som triggar mig att komma tillbaka från noll. Att starta om från början och bli lika bra som innan. Det där bränslet. Som handlar om både att kunna tävla till sommaren, lasta cykel på taket och cykla där andan faller in, att kunna skejta till vårvintern och kunna köra långa lopp så småningom. Och springa. Vad jag längtar efter det.

Men det är långsiktiga mål som är svåra att ta på nu. I stället delmål som gör den tråkiga rehabträningen meningsfull. Som att ta mig till gymmet och köra mina övningar, prova stakmaskin och träna överkropp. Av rena principskäl åker jag inte bil till gymmet. Det ligger bara backen ned från min gata. En rätt lång promenad om går med kryckor men inget man åker bil till. Så när jag gå lite längre och tagit mig i kragen och bytt ut kortet till ett som funkar så ska jag nå mitt andra delmål och göra träningen lite mer rolig. Sedan ha omslagsbilden som en målbild, att kunna köra marklyft med stång igen!