Effektiv hemmaträning – fjälltabata

Ny vecka och det innebär ett nytt tema i Hälsobloggsnätverket. Den här veckan delar vi med oss av hemmträningstips. En spännande vecka tycker jag och passande nu när landet har haft sträng kyla och utepassen blivit svårare att utföra.

Att få till träningen hemma kan vara nog så svårt i bland. Fantasin tryter lite och det är lätt att tiden springer i väg och plötsligt är det kväll och läggdags, och en ny dag som springer i väg, ja ni förstår. Det krävs lite diciplin för att få det att fungera. För i bland finns varken tid eller ork att gå till gymmet, eller i bland inte ett gym att gå till. Så som det är för mig när jag är i stugan. Jag försöker att lägga mina ett av mina två styrkepass per vecka i stugan. Jag har inte några redskap där bortsett från min billiga hemmagjorda TRX-grunka. I stället för jag använda lite fantasi och stugan möblemang för att göra vissa övningar tyngre och med TRX-grunkan utmanar jag bålpartiet lite extra. I stugan finns också lite annat som vedträn av lite större format. Så mitt bidrag till veckan effektiva hemmaträning blir en gammal favorit- Fjälltabata. Den går självklart att utföra i vardagsrummet i lägenheten, i villakällaren eller på hotellrummet. Tillåter vädret görs den med fördel ute!

IMG_9791

Glasklart?

Har du ingen Alväg att springa efter så värmer du upp i 10 med jogg på stället eller något annat som får dig att bli lite varm. Varför inte leta fram hopprepet? Saknar du stockar? Låt eventuella små barn sitta på axlarna i benböjen (Garanterat roligt!), använd en kelltebell eller hantlar om du har sådana eller fyll en flaska med vatten. Helt utan redskap? Gör dem utan vikt och sträva efter lite högre tempo med bibehållen teknik så klart.

Sedan sätter du i gång. Med tabata menas att du gör övningen i 20 sekunder och vilar sedan 10 sekunder och upprepar tills du utfört övningen fyra gånger. Sedan går du vidare till nästa övning upprepar.  36 minuters utan uppvärmning och nedvarning . Varje övning tar fyra minuter inklusive vilan. Om du vill får du naturligtvis vila en stund mellan varje övning för att hämta andan. Stretcha sedan en stund och klappa dig själv på axeln.  Bra jobbat!

IMG_9814

Rekvesita anno 2013 i Lillkvista. Stockarna finns kvar, liggunderlaget likså, handskarna arkiverade.

Ett apptips passande till Fjälltabatan eller vilket tabatapass som helst är appen Tabata-timer. Sök på appstore så finns den för gratis nedladdning. Min mest använda app i gymmet. Bäst av allt är den glada gubben efteråt!

IMG_9813

Belöningen!

Sist men inte minst så måste jag tipsa om Camilla  som bjuder på effektiv hemmaträning utan vikter som hon kallar för AMRAP 20 minuter. Det ska jag prova i stugan till helgen!

0

Endorfinberonde träningsnörd, mamma och fjällräv och som driver en av Sveriges största cykelbloggar. Cyklar skog, fjäll och landsväg och trivs allra bäst i stigcyklarshorts med kaffetermos i ryggsäcken. Tävlar i MTB och åker skidor vintertid.

14 Comments

Kommentera

CommentLuv badge

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

%d bloggare gillar detta: