• Home
  • /
  • träning
  • /
  • LiveTrack och ett par andra tips som gör din träning säkrare

LiveTrack och ett par andra tips som gör din träning säkrare

Ska vi prata lite säkerhet på träningsrundan? Jag tycker det.

Även om man inte ska tänka det värsta kan det faktiskt hända saker på cykelrundan, löprundan, skidrundan som du gör ensam. Det slår mig i bland att det kan dröja länge tills någon hittar mig i skogen om jag kör omkull eller blir hastigt sjuk. Sist jag kraschade med ett träd hade jag tur som inte slog mig värre utan kunde ringa efter skjuts hem. Hade jag inte kunnat ringa passerade det ett förvisso ett par med en hund några minuter efter at jag kommit på benen.  Men det kunde lika gärna ha gått timmar innan någon annan gick på den stigen. Det är alltid bättre ur säkerhetssynpunkt att ha träningssällskap men det är inte alltid att man har det. Det är även skönt att träna ensam i bland. Därför tänkte jag tipsa om ett par saker som gör rundan lite säkrare eller åtminstonde ger dina anhöriga en chans att kunna lokalisera dig och förbipasserande veta vem du är och hjälpa dig.

Garmin LiveTrack

image

Enkel att förstå och enkelt att använda.

För dig som har en Garminklocka med livetrackningsfunktion- använd den inte bara för att låta kompisarna se hur bra du tränar live. Använd den även som en säkerhetslina till dina anhöriga. Om du slår på den funktionen när du ger dig i väg så kan den du valt ska följa dig se din rutt och vart du befinner dig. Står du still för länge på kartan vet personen vart den ska leta efter dig. Kom överens om innan hur länge du kan stå till utan att något har hänt. Annars kan det lätt bli utryckningar när du bara fotar utsikten eller tar en fika!
I appen Connect kommer du åt livetracking. Du kan välja att visa ditt pass live på facebbook eller skicka en länk per mejl till utvald person/personer. Se till att telefonen är fulladdad innan du åker ut. GPS tar en del på batteriet.

 För dig utan garminklocka finns appen bSafe

image

Inte en träningsapp men som håller koll.

Bsafe finns både till Iphone och Andriodappar och fungerar som LiveTrack. Du väljer personer som tillhör ditt nätverk via telefonens kontaktlista. De måste först bekräfta att du vill lägga till dem. Sedan kan du starta en gps-spårning så att de ser vart du tar vägen. Appen är inte en träningsapp på det sättet utan en säkerhetsapp. Fungerar således bra om du ska gå hem enssam en kväll och vill att någon följer dig via gps hem. Du kan skicka larm via appen till den som följer dig om något händer. I betalversionen kan du koppla larmet till ett larmföretag som rycker ut. Bortsett från träningspass fungerar appen nog som en liten extra trygghet om tonåringen ska gå hem själv kvällstid.
Mer om appen och vilka funktioner som finns hittar du här.

Runkeeper

För dig som inte har en Graminklocka och Livetrack fungerar även appen Runkeeper på ungefär samma sätt. Det kräver dock att du har ett abomenmang på Runkeeper Elite. Mer information om appen och möjligheterna hittar du här.

ICE- in case of emergency

Ofta har vi våra telefoner med när vi ger oss ut på en träningsrunda vilket är en livlina. Händer det något kan du ringa efter hjälp och även använda ovan tips om gps-spårning. Lika viktigt är att skriva in en ICE-kontakt i din telefon. Ett sådant nummer är det till en nära anhörig och som ambulanspersonal snabbt kan få tag i om det har hänt dig något. Har du pinkodslåst telefon kan det vara en ide att fota av ditt ICE-nummer och ha som bakgrundsbild. Har du Iphone med iO8 kan du fylla i ditt ICE-nummer i hälsoappen och på så vis göra den informationen tillgänglig även från en låst telefon.
Det finns sk taggar med ditt ICE-nummer att fästa på tex cykelhjälm eller cykel och det kan fungera bra så länge som du inte kraschar hjälmen så att taggen blir oskannbar. Det kräver också att den som hittar dig har möjlighet att kunna scanna din tagg och ha mobiltäckning.
Ett annat tips är att helt enkelt skriva ditt ICE-nummer för hand på ett papper, platsa in det och alltid ta med det ut. Mer information om ICE hittar du här.

3 bonus tips. Bra saker att göra och att ta med sig.

  • Ta med ditt körtkort/id-kort i cykefickan/cykelväskan. Händer det dig något så att du blir medvetslös hjälper ett id-kort den som hittar dig.
  • Berättta var du tänker springa/cykla/skida innan du åker ut och ungefär hur länge du tänker vara ute. Så som man gör när man vandrar i fjällen. Då är det lättare att veta vart man ska börja leta.
  • Sista tipset som kanske låter lite löjligt men är superbra. (tack Hasse). Ta med dig en självhäftande kompress. Gör du dig illa har du i alla fall en första åtgärd innan du kommer hem och kan plåstra om dig ordentligt.

Om du vill ha tips på nödvändiga prylar att ta med dig ut på cykelrundan så kika på det här gamla inlägget som jag publicerade förra året.

Du, var rädd om dig!

0

Endorfinberonde träningsnörd, mamma och fjällräv och som driver en av Sveriges största cykelbloggar. Cyklar skog, fjäll och landsväg och trivs allra bäst i stigcyklarshorts med kaffetermos i ryggsäcken. Tävlar i MTB och åker skidor vintertid.

3 Comments

  • Dryden

    juni 26, 2015 at 08:40

    Mycket bra tips! Jag har, efter sambons cykelkrasch för fyra år sedan, alltid en enklare mobil med mig ut om något skulle hända. Vi snackar alltså en Nokia 1110 och ingen smartphone men bättre den än ingenting. Det kanske ändå är läge att damma av den gamla HTC:n som möjliggör lite GPS-funktioner också…

    Svara
    • Helena

      juni 26, 2015 at 22:29

      Tack!
      Absolut, det är ju bättre än ingenting, så har jag också tänkt men tänker allt mer på hur oskyddad jag ändå är när jag är ensam och kör nu med garminfunktionen. Kanske lite nojig men bättre det än att bli liggandes!
      Det tycker jag du ska göra!

      Svara

Kommentera

CommentLuv badge

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

%d bloggare gillar detta: