• Home
  • /
  • träning
  • /
  • När det bara stämmer – en grym timme i gymmet och två PB

När det bara stämmer – en grym timme i gymmet och två PB

Jag var inte så motiverad att träna i dag. Vi hade cykelintervaller inplanerade. När Cecilia kollade tempen och hade över 38 graders feber och jag var lite ovanligt trött bestämde jag mig för att avstå tuffa intervaller. I förebyggande syfte. Kroppen blir som ett öppet fönster efter tuff konditionsträning. Att då ha en sjuk dotter som säkerligen smittar är ingen bra kombination. Vi stuvade om i vårt veckoprogram. Valde att köra den tunga styrkan i stället och skjuta på intervallerna.

Som i ett trollslag förbyttes den omotiverade till känslan till riktig träningspepp. Jag längtade marklyft och få prova att lägga på lite mer vikt än förra gången. Vi skulle köra samma upplägg som jag skrev om förra veckan.  Inlägget som jag fick så mycket respons på och många intressanta funderingar från er.

Efter uppvärmning och ett set med 60 kg på stången som förberedelse ökade jag med 5 kg sedan förra gången. 85 kg en vikt jag aldrig lyft förut. Jag har fått köra lite lättare än vad jag skulle kunna ta för att inte få ont i ryggen. Nu när det känts helt okej med marklyft vågade jag prova. Efter en stunds trampande på mattan av nervositet gjorde jag första setet om 6 marklyft på 85 kg. Först utan dragremmar och sedan med. Och det gick! Jag tog ett personligt rekord i marklyft som jag inte trodde jag skulle klara av. Dessutom upprepade jag setet om 6 lyft. Det innebär att jag kan lyfta mer om jag bara går in för att göra en marklyft. Lite fånigt studsande jag på stället och highfivade mentalt med mig själv. Äntligen blir jag trött, äntligen kan jag ta i utan att vara rädd för att det ska göra ont. Tålamod och små steg framåt har gett resultat.

De här minerna…men är det tungt så. 

När jag ändå var i farten provade jag att öka latsdragen med 5 kg och tog även där ett PB på 60 kg i två set om 6 repetitioner. I de sista repetitionerna började jag tappa lite av tekniken men klart godkänt. Vi avslutade med axelpress med rotation i maskin, utfall med viktplatta och det där jobbiga ABS-hjulet innan vi nöjt kunde sammanfatta en riktigt bra timme i gymmet. En timme när allt stämde och jag kände mig stark. Dessutom var faktiskt riktigt roligt att styrketräna i dag. Jag har tagit mig över den där tröskeln och ser framemot mina två pass i veckan. Ett tungt som i dag och ett av mina vanliga cirkelpass med kroppsvikt.

1

Endorfinberonde träningsnörd, mamma och fjällräv och som driver en av Sveriges största cykelbloggar. Cyklar skog, fjäll och landsväg och trivs allra bäst i stigcyklarshorts med kaffetermos i ryggsäcken. Tävlar i MTB och åker skidor vintertid.

6 Comments

Kommentera

CommentLuv badge

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

%d bloggare gillar detta: