uppladdning

Vecka 14 – Uppladdning 

 

IMG_0474

Från fredagens omväg hem.

Sista skidhelgen och sista träningen är gjord. Vi har njutit av vårvärme, spelat Yatzy och umgåtts. Det var så längesedan som dottern var i stugan. Men det är så med stora barn som tillbringar helgerna hos pojkvänner och har lika fullt upp med skola som en själv har med jobb på veckorna. Då får stunderna tillsammans verkligen tas tillvara. Helgen var en stor konstrat till veckan hemma där snön försvunnit nästan. Ena dagen stigcykling andra dagen skidor.

Veckan som gick

Tisdag blev det vila. Jag var ofantligt trött i kroppen. Morgoncyklingen på onsdagen blev inte av utan vi körde stigcykling på kvällen i stället. Ingen SkiErg på torsdagskvällen. Jag var återigen otroligt trött och vilade. Provade i stället Happyridekläder och hade ett möte med killarna på Egons. Det händer lite spännande saker i maj! Fredag Happyride, snabbgrupp sol planerat men med trött och seg kropp. Körde en liten omväg hem på stig. I lördags skejt, distans på fin skejtbädd och i går söndag våffeltur som kanade på en mil.

Veckan som kommer

I går när jag påbörjade inlägget mådde jag riktigt dåligt. Tjock i halsen och med feberkänsla. En ganska stor panik infann sig just där och då. Skulle jag lyckas pricka in ännu en sväng av sjukdom och inte kunna köra loppet på söndag? I morse när jag vaknade mådde kroppen bättre. Planen för veckan var egentligen inte så stor från början och inte heller nu.

  • I dag måndag tar Hasse mitt spinningpass och jag vilar lite extra för säkerhetens skull.
  • I morgon tisdag och onsdag åker jag till Lund på konferens och tar tillfället i akt att vila helt enkelt.
  • Torsdag blir det ett lugnt pass stakpass i SkiErgen.
  • Fredag tänker jag köra nyfikengruppen på Happyride och ladda med lite extra våffla.
  • Lördag åker vi till Jokkmokk och på söndag kl 06.00 startar jag.

Uppladdningen blir mycket vila, försöka att få bra sömn och mycket mat. Av erfarenhet inför längre lopp där jag inte ska köra mig helt slut behöver min kropp lite extra vila inför. Då brukar jag vara så där sprättigt sugen på att starta. Eftersom loppet nu enligt arrangörerna är 17,8 mil kommer jag inte ha någon brådska från början. Det blir en utmaning att hushålla med krafterna och hålla hela vägen. Lite annat än ett långlopp på mountainbiken där det är full fart från start till mål. Då brukar jag väcka kroppen dagen innan med korta intervaller. Det kan visserligen tänkas att jag testar skidorna på lördag kväll men inte mer än så.

Det är också mycket praktiskt som ska fixas innan. Lägga upp en ny plan för Hasses hjälp i utvalda depåer. Skriva ned och handla det som jag vill ha mellan depåernas energi. Skriva packlista och få med allt det viktiga som vallabox, skidor och pjäxor. Skidorna ska glidvallas och väderleksrapport lusläsas. Sedan ska jag äta, äta och äta lite till och njuta av vinterns stora äventyr väntar precis bakom hörnet!

Bortsett från det så händer det väl inte så mycket mer av intresse. Mer än att jag skriver veckans tema i Bloggar om Hälsa på onsdag, har också ett inlägg om en grymt bra jacka på gång. Längtar också lite efter nästa vecka så jag kommer att ta hand om Bloggar om Hälsas instagramkonto. Fast mest av allt längtar jag att få vila. Ordentligt.

Så nu hoppas jag att vädergudarna är med oss och att Nordenskiöldsloppet blir de 17,8 mil som de planerat om. För en snabb titt på vädret i dag så ser det oroväckande varmt ut under veckan.

Är jag nervös? OM. Tokigt nervös. Men det ska jag vara. Det blir bäst då. 

 

0

Endorfinberonde träningsnörd, mamma och fjällräv och som driver en av Sveriges största cykelbloggar. Cyklar skog, fjäll och landsväg och trivs allra bäst i stigcyklarshorts med kaffetermos i ryggsäcken. Tävlar i MTB och åker skidor vintertid.

4 Comments

Kommentera

CommentLuv badge

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

%d bloggare gillar detta: