• Home
  • /
  • träning
  • /
  • Pannlampetips och värmeväxlare- två saker som gör vinterträningen lite trevligare

Pannlampetips och värmeväxlare- två saker som gör vinterträningen lite trevligare

Ny temavecka hos oss hälso- och träningsbloggare. Denna vecka om vinterträning. Jag längtade ju snö redan i slutet av september och längtan är inte mindre nu när det är minusgrader på nätterna och frosten ligger om mornarna. Snön kommer till stugan när som helst. Snart ska skidorna vinterpreppas och den första turen på skateskidorna ligger inte så långt bort. Idre har redan rapporterat den första snörapporten på skidspår.com. Härligt!

Ni som har läst bloggen ett tag vet att den går från cykel till skidor om vintern blandat med svettiga trainerinlägg. Vinterträningen för mig handlar mycket om just längdskidåkning. Jag bor i vinterland och därför vore det synd att inte ta chansen att få riktigt bra träning för lungor och hjärta under vintern. I vintras lärde jag mig åka skejt och det visade sig vara riktigt bra för ett par cykelben. Så stark som jag var på cykeln i somras tackar jag delvis alla timmar på skidor. Vinterträning är även styrketräning i gymmet och inomhuscykling. Trainerpassen är värdefulla för att hålla i gång cykelmusklerna även om det sällan är särskilt roligt alla gånger. Precis som inför alla vintrar tänker jag cykla lite mer utomhus även när det är kallt och snöigt. I år står jag lite mer rustad och motiverad inför uppgiften. Dels har jag bra cykelkläder för ändamålet, ett peppande Happyridegäng som alltid vintercyklar och så har jag hittat mina vinterdäck till 26:an. Det enda som saknas är ett par vintercykelskor. Sparar lite till det så chansen är stor att det faktiskt blir av!

Hur du klär dig för höstväder/lite mildare vinterväder när du cyklar kan läsa i ett inlägg jag skrev tidigare i höstas. Letar du efter klädestips för skidåkning i kalla förhållanden finns ett inlägg jag skrev för ett par år sedan här!

Så övergår vi till överskriften, om två rktigt bra saker som gör vinterträningen lite trevligare. De saker jag tipsar om är saker som jag själv köpt men det finns andra märken/varianter som fungerar lika bra.


Vi börjar med värmeväxlare. Har tipsat om det förut men det tåls att göras igen.

Jag och mitt gristryne. Min bästa vän i kalla förhållanden.

Jag och mitt gristryne. Min bästa vän i kalla förhållanden.

Du kan ofta klä dig så att du klarar sträng kyla men luftrören blir känsliga när temperaturen kryper nedåt. Framförallt om du anstränger dig och drar ned kall luft i lungorna. Jag får ofta hosta när det är kallt i samband med träning. Har du ansträngingsastma-liknande besvär är det extra viktigt att skydda luftrören under vinterträningen.

Det finns olika former av värmeväxlare. De fungerar på så sätt att de tar tillvara på din utandningslufts fukt och värme. När du andas in värms luften i filtret och skyddar luftvägarna mot kylan. Jag använder en Airtrim men det finns även en munburen variant som kallas lungplus. Fördelen med min airtrim att jag inte behöver ”bita” fast i något utan masken hålls på plats med band runt huvudet. Det är inte särskilt vackert. Det blir snorigt och fuktigt med isiga ögonfransar som följd. Dessutom är lite svårt att använda skidglasögon tillsammans med masken men det är det värt. Jag upplever att jag inte fryser lika mycket om kroppen när jag använder masken. Troligen för att min inandningsluft inte är kall och masken täcker näsa och mun till skillnad från Lungpulsvarianten.
När jag köpte masken fick jag med två filter. Ett sportfilter för lättare träning och ett racingfilter som släpper igenom mer luft och fungerar för mer ansträngande träning. Racingfiltret är det som jag använder mest. Filtret blir fuktigt när det används under ett längre pass så man får fräsa till några gånger för att rensa det på is. Men skidåkning är ju en snorsport eller hur?

Står man ut med att se lite rolig ut fungerar masken lika fint till vintercykling (där det blir extra viktigt att skydda luftrören när fartvinden ligger på), vid löpning och på promenader. Den kostar inte många hundralappar och gör träning möjlig även när det är lite kallare. Oftast är ju de vackraste vinterdagarna de kallaste så win-win på en värmeväxlare!

En annan måste-ha-pryl under höst och vinter är pannlampan. Med den får du möjlighet att komma ut även när det är mörkt utan att behöva springa eller åka skidor i eljusspår. Pannlampecykling är dessutom är en häftig upplevelse. Dina stigar blir helt andra stigar i ljuset av en pannlampa och fartkänslan blir en helt annan. 

IMG_8849 copy

Min favoritlampa, En Magicshine med både hjälmfäste och huvudband. Fungerar fint både till cykling och skidåkning. Enda nackdelen är det externa batteripacket som jag får bära i midjeväska, på ramen eller i cykeljackans ficka.

Att köpa en pannlampa kan kännas som en djungel bland lumenvärden och butikernas lockande reklam om bästa lampan. Det är inte lätt att hitta rätt. Hör dig för bland vänner som har lampor, fråga i forum eller läs recensioner om du vill ha lite mer kött på benen. Det är inte alltid som dyrast är bäst utan vad du ska ha lampan till. Jag ska försöka att ge dig några tips (kan du allt om pannlampor gå vidare till en annan blogg!).

  • Lumensiffran är ofta teoretisk och visar bara hur mycket ljus som lysdioderna ger av lampans uteffekt. Men det är ett effektivt sätt locka köpare. Men ofta är det faktiska antalet lumen som kommer ut lite mindre än vad som anges och det brukar skilja lika mycket hos de stora tillverkarna. Det är bättre att se till vilken ljusspridning som lampan har. Det hjälper inte så mycket om du bara en en ljus punkt i mitten av ditt synfält som dansar runt när du rör ditt huvud. Vi ser nästan 90 grader på vardera sida och ca 68 grader i höjdled. Det innebär att du behöver ha ljus i hela synfältet för att inte bli bländad av en för ljus punkt i mitten. Att ha en stor spridning av ljuset underlättar när du springer eftersom du inte behöver springa med huvudet nedåt för att se vart du springer. Det gäller också när du använder lampan för cykling.
  • Hur många lampor du behöver beror på vad du tänker använda dem till. Åker du skidor eller springer räcker det självklart med en lampa. Men tänker du använda pannlampa till cykling är det bra med två lampor. En som du kan montera på styret och en lampa som du kan montera på din hjälm. Jag föredrar den av mina två lampor med störst ljusspridning på styret.
  • Lika viktigt som att lampan ger bra ljus är också passformen. Var noga med att lampan du tänker köpa sitter skönt på huvudet och inte trycker eller skaver någonstans. Se till att huvudbandet går att justera så att den sitter lika bra med olika tjocka mössor och att lampan sitter still. Den ska bara följa din huvudrörelse och inte glida/hoppa omkring. Tänker du använda tillsammans med din hjälm se till att det följer med fäste för hjälmmontering och att du kan få lampan att sitta still och att du kan justera lampan i höjdled. Tänk också på att en tyngre lampa blir jobbigare för huvud och nacke, framförallt om du har din lampa på hjälmen. Lätta lampor är bra i det här fallet.
IMG_1666

Min lite enklare lampa, Black Diamond med batteripack på baksidan av huvudet. Lite mindre, lite smidigare men inte lika bra som mina andra två. Fungerar bra till löpning och skidåkning.

  • Pannlampor drar batteri och påverkas också av hur kallt det är ute. Lamporna har ofta olika ljusstyrkelägen och en del även ett blinkande ljus. (Vad man nu ska använda det till?). Ju starkare du väljer att ha din lampa lysande desto mer batteri drar den. Det kan vara en ide att jämföra batteritider mellan olika lampor och välja en lampa som lyser längre. Men stirra dig inte blind på tillverkarens värde för det är inte alltid att det stämmer med verkligheten.
  • Batteripackslösningen. Det finns olika varianter på det. En del lampor har batteriet inbyggt i lampan eller ett batteripack på baksidan. Min lite billigare Black Diamond-lampa har batteripack på baksidan och har fungerat fint för löpning och skidåkning men lyser inte lika starkt och bra som tex min Magicshine- lampa som jag använder mest tillsammans med en liknande lampa med lite bredare ljusbild. Det finns självklart lampor utan externt batteripack som lyser riktigt bra och mycket bättre än de lampor med externa batteripack. De kostar i regel desto mer men kan vara svåra att använda vid cykling. Där är det att föredra att ha ett batteripack med sladd som du stoppar i cykeljackans ficka eller monterar på t ex cykelns ram. Åker du skidor eller springer med en sådan lampa får du bära med dig vätske/midjebälte eller stoppa batteriet i ficka. Det fungerar även om det känns lite bökigt.
  • En pannlampa ska tåla vatten och stötar. Snöflingor på vintern och regn och fukt på höstpass i skogen tycker jag en pannlampa ska tåla så se till att den är vattentät. I regel gör lamporna det. Men det kan vara ide att kolla det lite extra. Cyklar du med lampan är det ide att se till att lampan tål lite tuffare tag om du skulle ramla och att den är lätt att rengöra efter leriga turer. Aluminium är tåligare än plast i många fall.

Och du glöm inte att din cykel ska ha en röd lampa bak också för att anses som okej av polis tillsammans med reflexer. Det för att du ska synas för dina medtrafikanter.  Regler kring vad du ska ha för att synas hittar du på trafikverkets hemsida.

Hoppas det inte blev allt för krångligt och att du fick några värdefulla tips på vägen!

Vill du läsa riktigt bra vinterklädestips och få inspiration till vinterträning och är intresserad av bland annat löpning ska du kika in hos Charlotta , Maria , Ida, Malin, Ida och Anna!

 

 

 

0

Endorfinberonde träningsnörd, mamma och fjällräv och som driver en av Sveriges största cykelbloggar. Cyklar skog, fjäll och landsväg och trivs allra bäst i stigcyklarshorts med kaffetermos i ryggsäcken. Tävlar i MTB och åker skidor vintertid.

13 Comments

    • Helena

      oktober 22, 2015 at 14:24

      Jag gör ju det! I Östersund och här har vi vinter. Jo men jag håller med, ska det vara vinter ska det vara det på riktigt med snö.
      Tack! Tänkte att det kanske är till nytta nu när det är mörkt!

      Svara
    • Helena

      oktober 22, 2015 at 14:26

      Precis! Inte vacker men riktigt skönt när det är kallt. Gillar man inte blått finns den i svart…fast det ser lika roligt ut ändå 🙂
      tack så mycket!

      Svara
  • Nipe

    oktober 22, 2015 at 14:07

    Vi har Magic Shine till våra barn när de springer nattorientering och tycker det är en bra prisvärd lampa om man håller sig på stigar. Jag och maken som springer mer rätt ut i spenaten kör med Bike Ray som också är prisvärda i förhållande.
    Ett tips till batteriet är att köpa en batterisele så du har batteriet på ryggen istället för om midjan. Mkt bekvämare! Nackdelen är väl att du ser ut som Quisimodo men det uppvägs av komforten…
    Nipe recently posted…Hej Bullen.My Profile

    Svara
    • Helena

      oktober 22, 2015 at 14:32

      Bikeray har jag lånat en gång och kört med när jag cyklat i skogen, helt klart en grym lampa! Synd bara att den kostar lite.
      Bra tips med batterisele, ska kika på det. På cykeln spelar det egentligen ingen roll eftersom jag ändå har saker i cykeljackan men det skulle underlätta när jag åker skidor eller springer. Det är inte alltid jag vill släpa med mig en midjeväska.

      Svara
    • Helena

      oktober 22, 2015 at 14:41

      Det är grejen visade det sig! Nämen jag hade hört det förut i någon diskussion att skejt aktiverar och stärker de muskler som jobbar vid cykling mer än när man åker klassiskt. För mig fungerade det ypperligt jämfört med andra år då jag åkt klassiskt. Fast allt berodde väl inte på skejten dock men ett bra alternativ till cykelträning på vintern.

      Svara
  • Sofia

    november 20, 2015 at 03:18

    Hej!

    Intressant och kul läsning och jag fastnade lite för detta med pannlampor och kan bara hålla med, jag hittade en webshop som enbart säljer pannlampor och dom är riktigt bra ochdessutom inte är så jättedyra, dom kan man använda till i princip allt, löpning skidåkning cykling osv osv. Min man och jag köpte varsin i höstas och vi är verkligen supernöjda! http//headlamp.se

    Jag tycker detta med pannlampor är helt fantastiskt å jag känner att jag kan träna mycket mer nu, finns inget som kan stoppa en från att komma ut numera!

    Svara

Kommentera

CommentLuv badge

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

%d bloggare gillar detta: