Turtips-Löpning Storhogna och Fallmoran.

Vi tummade lite på vår karta även i morse för att se ut en löptur på stigar vi inte sprungit förut.

Hasse föreslog Karl XI:väg från Storhogna och sedan vika av på sommarleden till Fallmoran när vi nått skidspåren vid Ripfjället.

Karl XI:väg har jag cyklat delar av. Dels från Storhogna till Klövsjö och så från Vemdalsskalet till Vemdalen. Den här vägen går från Klövsjö och över fjällen ned mot Vemdalen och är uppkallad efter Kungen Karl XI som enligt historien red vägen i juni 1686. Där Storhogna högfjällshotell i dag ligger rastade Kungen och ville att där skulle en rastplats för hästar och folk ligga. 280 år senare blev det så och EM kaffestuga uppfördes och blev så småningom Karl XI:s högfjällshotell och bytte namn 1999. Kungen bad bönder från Klösvjö att se till att vägen över fjällen gick att ta sig fram med häst och kärra och vägen användes sedan mellan byarna fram till mitten av 1800-talet innan vägen mellan skalspasset och Fjällgården kom till. Än i dag syns spåren och leden är bred och vältrampad.

Så nu har ni fått en liten historielektion. Nu övergår vi till dagens runda och för ovanlighetens skull ett turtips för löpning i bloggen!

Lyftkran i fjälmiljö…inte så vanlig syn som tur är.

Första lite tuffa starten längs med hotellslingan

Turen följer som sagt Karl XI från Storhogna och sedan sommarleden till fäbodarna Fallmoran vidare förbi Samevistet tillbaka till Storhogna. 10,5 km om du avslutar med hotellslingan. En kuperad, blöt och ganska teknisk runda med fina vyer!

Från parkeringen tar du hotellslingan som går längs med fjällkanten och är trevligare.

Första jobbiga backen. Hur tusan kom de upp med häst och kärra här?

Efter 500 meter kommer turena jobbigaste backe där det är helt okej att gå. Väl uppe på fjället är det platt och lättsprunget även om leden är lite stenig.

När leden delar sig ska du fortsätta vänster mot Vemdalsskalet.

När du kommer med i fjällbjörkskogen är det oftast blött i de här områdena. Stormen Ivar för ett par år sedan har även gjort leden lite oframkomlig så var beredd på lite obanad löpning i bland.

En av turens finaste utsikt! Vargen och Vemdalsskalet i fonden.

När leden återigen delar sig ska du fortsätta ned mot skalets torg. Tar du höger når du samevistet efter 1,5 km vilket är ett kortare alternativ.

Härifrån går det brant utför genom granskog innan du når bron över Röjån och kommer till ett litet fallfärdigt vindskydd.

Bron över Röjån.

Fortsätt rakt fram och Karl XI:väg tills du når en delning igen. Ta nu sommarstigen till Fallmoran. Här väntar stenig terräng som börjar lite lätt utför och sedan övergår till brant stigning ändå upp till Fallmoran.

Fortsätt sedan sommarleden förbi fäboden mot det lilla vindskyddet och vidare upp mot Samevistet. Härifrån går det svagt uppför på fjället. Följ sommarleden så når du snart samma väg du kom på. I stället för att springa ned för den branta backen tar du vänster och följer hotellslingan tillbaka till parkeringen.
Så nu fick du lite av det finaste Storhogna har att bjuda på! Turen passar lika fint att vandra men svårare att cykla. Lite för mycket stenstök och dra-cykel.

Passa på att ge dig ut nu när fjället är som allra vackrast och garanterat myggfritt!

Turen med karta finns här på Strava.

Höst, då åker skidkläderna fram!

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.