Turtips kortare variant av Frösö Lång!

Vi har en stor lekpark strax utanför dörren, Frösön! Stigar i det oändliga och en slinga som är min absoluta favorit Fösölång- tekniska partier blandas upp av skön singeltrack och gamla traktorvägar.
Häng med nedan i ett early-birdtema av en förkortad variant av rundan, (och ja, instagram även denna gång, gjorda i från photoshop, actions finns att hämta här!) Vill du hellre cykla rundan själv kan du ladda hem en GPX-fil här!. Högerklicka på länken och spara som bara!
Jag varnar redan nu för långt inlägg med många bilder!

Med utgångspunkt från Badhusparken åker vi över Frösöbron, damen framför hade lite för högt tempo för min lugna runda så jag släppte rullen;) Precis framför henne viker vi av vänster och tar längs med sjön och cykelvägarna. Första lilla stigsnuttarna!

Så där ja nu når vi första backen med lite puls, upp och så tar vi höger
mot Frösö Zoo, blev du inte varm nyss har du chansen igen.

Strax efter sista krönet tar vi av höger ned på Hjälmtorpsvägen, snart kommer stigen! Vi pustar lite i utförsbacken och förberder att låsa upp dämparen och nöta lite stig!

Här kommer den, ta vänster in och ös! Det är rotigt och hoppigt och alldeles underbart. Gena över grusvägen  som kommer och fortsätt till nästa grusväg.

Återigen lite transportsträcka, grus är mysigt eller hur?;) . Vi passerar förbi Jämtrök, en liten parantes, de har ruggigt gott rökt kött!

Efter ett par hundra meter dyker stigen upp igen! På vänster sida, var uppmärksam för den är inte helt lätt att se! Nu väntar en bit av rötter, lera och hästskit!? Har vi tur dyker det upp älg här, de brukar nämligen hålla till just precis efter denna stig, på höger sida en bit in skymtar biodlingar.

När vi passerat hästhagarna och det lilla torpet möts vi av en bom, ingen fara smit bara förbi!

Men vi tar det lite lungt ett par km, det är en hästväg och
vältrafikerad, gäller att hålla sig god med ryttarna och inte skrämma
hästarna. En ganska tråkig bit men det kommer mer skoj längre fram!

Vi följer vägen tills den delar på sig, tar vänster och följ mittnordenleden, just i dag är det lerig och så där barnsligt kul. Vi följer stigen en bra bit och tar höger och passerar en liten bro innan vi åter tar höger och tillslut hamnar på nästa grusväg. Långt därframme håller vi vänster och följer bara grusvägen fram till Rödövägen som vi passerar rakt över.

Sen kommer vi åter till en korsning, nu håller vi höger och hamnar så småningom är vi inne på F4-området, bara asfalt så långt ögat kan nå. Gillar man landsväg och GP-lopp kör klubben sådana tävlingar här. Efter ett tags nötande ska vi svänga av höger och ned till golfbanan.

Vi håller bara rakt fram och passerar banorna, det är ingen fara, här får vi cykla, passa på att titta åt höger och ut över fjällen, vackert så det förslår!

Vi trampar förbi det lilla röda huset och snart väntar den i mitt tyckte finaste biten singeltrack, över Arniljotängen och ned mot Sommarhagen. Stå på njut av fart och utsikt!

När vi kommer ut bland husen håller vi höger och susar ned mot
Härkebacken som vi passerar och sen kan njuta av sommarhagen innan vi
tar oss an ett parti av härliga rötter

Vi följer återigen mittnordenleden och möts efter en bit av härlig stenig utförslöpa med lika vidunderlig utsikt som nyligen. Vi har plockat en del höjdmeter som vi nu får lägga bakom oss för att lika snabbt plocka upp igen! Men vad gör det när härlig singeltrack kommer över två långa härliga ängar som sluttar ned mot Valla. Ös bara ös!

Till slut når vi en härlig raksträcka längs med en bäck och bostadshus på ena sidan. Här går det att ligga på och pumpa! Näst sista biten stig så passa på att njuta!

Nu tråcklar vi oss ned förbi Frimans väg och en liten skogsdunge där man kan spela frisbeegolf för att sen komma in på Sikvägen, titta på de fina huset och drick lite vatten, vi har bara en liten bit kvar på stig.

Vi åker rakt in här, håller sen lite till vänster och trampar upp lite fart til utförslöpan som kommer. Men var lite försiktigt, det är ett populärt promenadstråk och gamla tanter gillar inte att det susar förbi tokiga cyklister. Efter vi kommer ut på vägen igen är det bara transportsträcka till badhusparken igen.
Så där ja , en liten rundtur på Frösön, 2.7 mil ungefär.

Höjdkruvan den ser ut så här!

Pust säger du efter att ha skrollat igenom alla bilderna:) Nåväl, i bland behöver man inte vara så seriös eller hur?