Turtips MTB – Oxsjön och Bräckvallen

En längre dagstur som innehåller en del transportcykling på grus- och asfaltsväg, bitvis är teknisk, kuperad och innehåller ett par kortare partier där du får dra/lyfta din cykel. I gengäld får du magiska vyer över Vemdalsskalet/Storhognas fina fjäll. Turen mäter ca 44 km och tog för oss i lugnt tempo 3 och en halv timme. I den tiden räknades inte fika och lunchstopp så räkna med runt 5 timmar. På fjället ska man inte ha bråttom. Den här turen gjorde vi när sommarens visade upp sig från sin bästa sida och i sällskap av två fina vänner.

Är du ny i fjällcykelsammanhang tycker jag du ska ta del av det tipsinlägget jag skrev för ett tag sedan. En liten fjällcykelguide som ger dig svar på det mesta som rör cykling i fjällen. Det inlägget hittar du här!

Oxsjön

Du kan välja att starta turen i Storhogna eller på Vemdalsskalet, oavsett får du en del transport för att nå fjället.

Startar du på Storhogna, cykla ut på riksväg 316 och ta höger mot Vemdalsskalet. Med fördel tar du vänster efter någon kilometer in på gamla landsvägen som går till via Vargens camping fram till Vemdalsskalet. Då slipper du asfaltsvägen.

Startar du på Vemdalsskalet (och kommer från Storhogna) cykla ned en bit i backen och ta vänster in på Hovdeparkeringen och åk transitbacken ned till Västexpress och Anorak. Den går  ned bakom det röda huset och börjar med en brant utförslöpa. När du når liften vid Västexpress cyklar du ut på vägen igen och sneddar över till grusvägen lite längre upp och tar den ned igen. Så småningom når du grusvägen mot Trumvallen. Det går även att ta asfaltsvägen ned och svänga höger in mot Trumvallen.

Här väntar ett par kilometer på grusväg innan du når en korsning. Du tar rakt fram/höger och fortsätter en liten bit tills du svänger höger igen upp mot Oxsjön. Här är det skyltat och vägen har en uppfälld bom. Återigen har du några kilometer på smal grusväg innan du når den lilla parkeringen uppe på fjället. Det är ett par kilometer med ganska brant stigning bitvis men i lugnt tempo går det fint.

Oxsjön

På väg upp på högsta punkten för en energipaus.

När du når den lilla bilparkeringen följer du bara ”Gradins väg” upp på fjället. Den är lättcyklad och bjuder på fina vyer.  Har du startat i Storhogna har du kört ungefär 25 km när du når högsta punkten innan det går nedför igen. Här finns det bänkar och grillplats så passa på att ta en liten paus här och njut av utsikten och den vackra Oxsjövålen som du har på sidan om dig.

Du fortsätter sedan vidare på vägen och håller rakt fram när den delar sig. Följ ledkryssen förbi sommarstugorna. När du når vallen tar du vänster mot Oxsjövallen. Leden delar på sig efter ett par hundra meter. Här tar du vänster och följer den spångade leden ända tills du når Oxsjövallen. En fin liten fäbod en bit ovanför själva Oxsjön.

Robin och två fjällvandrade damer som blev imponerade över vår förmåga att ta oss fram på cykel.

Följ nu skyltning till Bräckvallen. Stigen blir synlig bara du kommer över tunet. Den är liten och bitvis lite teknisk men så fort du börjar komma upp på höjd blir det mer lättcyklat och du turens absolut finaste singertrack framför dig.  På toppen av Oxsjöfjället rekomenderar jag dig att ta paus för lunch! Har du tur får du sällskap av ljungpipare. Här är det även myggfritt och utsikten gör lunchen lite godare.

Fjällcykling innebär vila efter lunch. I solen på ett fjäll, kan det bli så mycket bättre?

Cykel mot fjäll kallar jag den här bilden. Tagen från Oxsjöfjället med Oxsjövålen i fonden. Områdets högsta topp.

Efter eventuellt lunchstopp följer du ledkryssen och når snart en otroligt fin nedförskörning som sträcker sig nästa ända ned till Bräckvallen som är en gammal fäbod som fortfarande är i bruk under vissa perioder sommartid. Leden/stigen är fin och lättcyklat tills du börjar nå trädgränsen. Det kan vara lite sankt och spängerna är inte helt intakta. Ta det bara lugnt så går det bra!

Sandra på väg utför mot Bräckvallen.

Undertecknad susar ned. Foto: Hasse

Strax innan du når Bräckvallen får du en liten men brant backe. Du ska sedan följa den breda leden förbi vindskyddet och följa skyltning till Storhogna. Här kommer turens svåraste parti med stora stenar. Här får du bära cykel ned till Fettjån. Har du lust och inte störs av myggor kan du faktiskt bada vid det lilla fallets fot. Det finns även grillplats. Om det inte annat passar det bra att fylla på dina flaskor innan du fortsätter leden upp mot myren. Återigen är det mycket stenar och svårt att cykla så du får dra cykel en bit.

Robin fyller på sin vätskerygga.

Väl upp på myren är det spångat. Till en början med gammal spång som är lite för bred för cykeldäck. Har du inte grym balans och kör på en spång får du dra cykel en bit tills du når de nya spångarna som är cykelbara.

Du når återigen ett ledkors och här ska du ta höger mot Storhogna och följa den tydliga leden. Det är bitvis väldigt stenigt och lite kuperat men cykelbart. Ett tips är att fortsätta upp mot den stora stenen med ledkryss och vika in på sista delen av Hotellslingan och ta ned till Storhogna igen. Det går att ta en stig till vänster strax före men den är stenig och svårcyklat.

När du når Storhogna högfjällshotell väntar asfalt tillbaka till Vemdalsskalet om du utgick därifrån. (Vik då med fördel av mot Vargen och ta gamla landsvägen för att få grusväg i stället)

Karta finns här på min Strava om du vill titta på den.

Lycka till och njut av en fin dag på fjället! Är du intresserad av fler turtips för både cykel och löpning finns det under fliken turtips i menyraden. Kanske har du något eget bra tips som du vill dela med dig av? Tveka inte att lämna en kommentar. Gillade du inlägget får du gärna dela det vidare så att fler får chansen att upptäcka den fina cykling som Vemdalen bjuder på.