Turtips mtb- Böleleden

Där leden passerar över vägen i Böle.

Böleleden är en ny iordningställd 17 km lång vandring och crosscountryled som delvis går efter kyrkvägen mellan Rätan och Böle och delvis efter den gamla huvudleden från södra Hälsingland och följer skoterleder till stor del. Det är varierad terräng och en del dra cykel över myrmark och blöthål. Den är rätt tufft kuperad från början och till Böle innan det går utför mot Hammarrede. Innehåller en del asfaltsväg.

Vi fick ett tips om leden på Facebook och vi var inte sena att prova.

Leden har sin början vid slalombacken i Rätan som du når om du svänger av från E45 mot Vemdalen. Vi startade i Böle vilket går lika bra. Du kan i princip börja vart du vill.

Från starten i slalombacken i Rätan.

Från slalombacken följer du markeringspinnar med svarta och röda markeringar. På biten till Böle sitter markeringarna på skoterledskrysssen också.  Var uppmärksam på första delningen en bit upp i liftspåret! Ta höger.

De första kilometerna är tuffa när det bär upp längs med Galberget och Gripvallen. Underlaget är lite stökigt i bland och på grund av skogsavverkningar i bland svårt att cykla på. Efter första långa klättringen planar det ut en stund och njut av den fina skogen!

På toppen av den jobbigaste klättringen från slalombacken. Pusta en stund!

Här och fram till väg 315 är det lite myr och blött en bit för att sedan övergå till skogsbilväg och sedan ett par hundra meter på asfalt innan leden viker av vänster in i skogen. Du passerar Nilsmyren och du cyklar den gamla kyrkvägen som kan vara svårcykkad om det är blött. Nu kommer också ledens sista tuffa stigning. När du når toppen kan du pusta en liten stund där skoterleden viker vänster och Böleleden går rakt fram. Passa på att läsa på skylten!

Tänker lite så att ju mer leden nyttjas desto mer kommer stigen att synas!

Det finns informationsskyltar lite här och var. Intressant läsning om stenen på bilden ovan!

Nu går det snart utför ända ned till Rätansböle. Välförtjänt! Stanna gärna en liten stund på vägen uppe i byn och njut av utsikten mot Vendalsfjällen och Härjedalen.

Kodakmoment som det hette förr. Den här vyn är obetalbar. Böle är vackert liksom Härjedalsfjällen.

När du når 315 igen ska du passera rakt över och fortsätta in på leden även om det känns som du passerar rakt över en gård. Efter ca 1,5 km når du Hammarrede. En skogssmedja. Följ markeringarna. Du ska fortsätta bakom huset på bilden även om stigen knappt är synbar.

Stigen är knappt synbar bakom huset men du ska följa den.

Den här biten efter bäcken är lite svårcyklad och blöt. Efter en halv kilometer övergår stigen till mjuk fin tallmostig och syns lite bättre. Här kan du med fördel passa på att njuta av lite fart. Det är lättrullat bortsett från ett litet blött parti. Tidigare var det fin skog här men stormen Ivars framfart 2013 har skapat stora sår.

Lite stigporr bland vindfällor från stormen Ivar i december 2013.

Du når asfalt igen och befinner dig inte så långt i från E45:an. Du tar höger på asfaltsvägen och fortsätter sedan rakt fram och passerar ett grustag och åker sedan på den gamla landsvägen. Passera rakt över E45:an och fortsätt vidare på gamla vägen.

Det väntar sedan runt 700 meter på 45:an. Ta det lugnt den brukar vara hårt trafikerad. Följ sedan markeringen ned till Barkavlägget som det heter i folkmun, en naturcamping. Nu väntar asfalt nästan hela vägen tillbaka till startpunkten. Du åker längs med gamla vägen genom Rätansbyn. Passerar den fina hembygdsgården bland annat.

Om du vill cyklar du längs med staketet. Jag tror att det är rätt. Pinnarna tar slut här nämligen.

När du nästan har nått värdshuset, efter en större äng på vänster sida står den sista markeringspinnen vid en uppfart till ett gård och bredvid en hage. Jag som känner till byn vet att skoterleden går en bit upp och att leden ska följa den. Vi var dock tveksamma om leden verkligen gick längs med hagens staket eller inte. Jag tror det så sväng upp och följ staketet och ta sedan vänster vid det lilla röda huset längst upp. Om du är osäker om det är okej att cykla där kan du ta asfalten, svänga höger vid första korsningen och sedan vänster och följa vägen upp till macken och vidare mot slalombacken. Följer du min karta så åkte vi bakom macken in på skoterleden och fram till röda lilla huset, vände och tog sedan skoterleden upp till slalombacken. Den extra slingan som går runt en tjärn ingår inte i Böleleden.

Det är tur som lämpar sig lika bra att springa eller vandra. Cyklar du, räkna med runt två timmar eftersom turen innehåller en del stigning och en del dra-cykel. Vissa delar är lite svårare att cykla men har du lite vana av stig så klarar du det. Om inte annat får du gå en bit. Om du inte har så bråttom vilket jag inte tycker du ska ha, ta med dig lite fika! Sommartid kan du stanna till vid hembygdsgården i Rätan för kaffe när de har öppet.