En kort men vacker tur som bjuder på vackra vyer och en hel del teknisk cykling om du väljer att åka mot Samvistet innan hotellslingan. Cirka 10 km eller runt 3-4 km om du enbart cyklar hotellslingan. En liten lättillgänglig pärla till tur!

Turen startar vid Storhogna högfjällshotell och Spa. Från stora bilparkeringen åker du till skidshopen och viker höger bakom huset. Följ pinnen med orange markering så kommer du in på hotellslingan. Det bär uppför men i små etapper. När stigen/gången möter Karl XI-väg tar du vänster på den och får turens stora men korta utmaning. Brant uppför på sten. När du nästan är uppe viker hotellslingan höger. Skylt finns. Väljer du kortare tur svänger du in där. Vill du uppleva ännu mer vyer trampar du vidare och följer ledkryssen upp på fjället mot Samevistet.

Efter en stund delar sig leden och du tar sommarstigen till Samevistet. Det är stenigt och bitvis svårcyklat. Men det gör inte så mycket med tanke hur fina omgivningarna är!

Efter ett par km når du samevistet. Sista biten ned är lite trixig. Sedan vänder du och tar samma väg tillbaka till delningen vid stenbackens topp.

Nu svänger du höger och rolig och bitvis lite utmanande nedförskörning väntar. Lite berg och dalbana som kan ge lite skön mjölksyra i benen. Följ bara den väl upptrampade leden och så småningom kommer du ut på en grusväg vid stugor. Här tar du första vänster och följer sen grusvägen tillbaka till hotellet!

Vill du ha lite mer utmaning åker du hotellslingan åt fel håll! Uppför och härligt!

Har du barn med dig rekommenderar jag verkligen hotellslingan om barnet är lite van att cykla.