Mellanmålstips från er

#selfie runt kl 14.30 om mellanmålet inte tagits med.

 I bland lever jag inte som jag lär eller vad det nu heter. Jag vet ju hur viktigt det är med mellanmål. Framförallt när träningsmängden är stor. Men jag slarvar ofta. Eller slarvar kanske inte är rätt ord. Brist på fantasi och orkar inte joxa med allehanda saker när det vankas kafferast på förmiddagen och eftermiddag. Ur måltidsordning är mina kafferaster jättebra. Halv tio och halv tre. Jag äter ofta frukost tidigt. Före sex på morgonen och utan mellanmål är jag antigen jättehungrig vid lunch eller inte hungrig alls. Eftermiddagen kan bli katastrof när blodsockret dimper i takt med humöret.

Så för ett par veckor sedan bad jag om er hjälp på bloggens facebooksida. Era bästa och lättgjorda mellanmålstips. Tänkte jag sammanställer dem och hoppas att det kanske ger andra mellanmålsslarvor lite inspiration.

  • Helena Lindström tipsade om keso med äpple å kanel eller ”matfuffins” som hon brukar äta.
  • Inger Brosved gjorde mycket mugcake under en period. Det kräver dock att man har till gång till en micro och en migg. Ingredienserna tipsar hon om att man kan bära med sig i låda.
  •  Tove Önnemar gav förslag på bananpannkaka. Äts med bär och/eller keso
  • Elna Dahlstrand tycker att man ska hugga en burk, hälla ett lager frusna hallon i botten och sedan på med
    yoghurt. Och kanske lite frön/havregryn. Hallonen blir lite som en
    kylklamp så yoghurten klarar sig några timmar  ifall man inte har kyl.
  • Lena Marklund tipsade om kesella, bär o nötter. Nötter och torkad frukt (kan alltid finnas med).
  • Emma Andersson föreslog banan med jordnötssmör, riven morot, egen pizzasallad, nötter.
  • Daniel Rydén fav tips från sin sambo som brukar vara keso med russin och apelsinbitar. Fungerar över förväntan.
  • Eva Johansson tipsade om pizzabullar, kesella med hallon! (Det där med pizzabullar lät ju riktigt trevligt!) 

Åtta riktigt bra tips! Det är ju mer än en hel arbetsvecka. Perfekt. Efter julledigheterna ska jag lova mig själv att inte slarva med mellanmålen. Inte nu när jag har fått så bra förslag!
 

Kanske sitter du på något annat bra tips? Dela med dig av dem i kommentarsfältet bums!
0

Endorfinberonde träningsnörd, mamma och fjällräv och som driver en av Sveriges största cykelbloggar. Cyklar skog, fjäll och landsväg och trivs allra bäst i stigcyklarshorts med kaffetermos i ryggsäcken. Tävlar i MTB och åker skidor vintertid.

7 Comments

  • Elna - formcykel.se

    december 4, 2014 at 08:18

    Har snöat in helt på Chiapudding nu – särskilt varianten med saffran som jag bloggade om för några dagar sedan. Älskar! Hallontricket funkar där också, häller man en portion pudding i en burk och sedan frusna hallon över står det sig fram till lunch!

    Svara
  • Inger Brosved

    december 4, 2014 at 09:27

    Så här gjorde jag min mugcake:
    1 dl havregryn
    1/2 tsk bakpulver
    1 ägg
    1 banan (mogen är bra)

    Gör så här: "mosa ihop" havregryn, ägg, banan med en gaffel. Använde en STOR mugg och häll i smeten. Mikra 1,5-2 minuter på full effekt. Stjälp upp kakan och njut den som den är eller med en klick keso, vaniljkesella och lite frukt.

    Svara
  • tewa75

    december 5, 2014 at 12:14

    Jag har en variant på mugcake också. Mosa 1 banan, 1 ägg, 1 msk jordnötssmör, ca 2 msk mandelmjöl, ngn tsk kakao, lite vaniljpulver, ev lite honung och lite vatten. Micra tills det bara är rinnigt i mitten. Ca 1-1,5 min. Serveras med riven kokos och frysta bär, ex hallon/blåbär. 🙂

    Svara

Kommentera

CommentLuv badge

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggare gillar detta: