Tännforsen ett nära vardagsäventyr

Kommer ni i håg, ni som följt bloggen under en längre tid att jag ofta gjorde vardagsäventyr förr? Många gånger besökte jag platser nära hemma. Bortom hemmablindheten. För det finns mycket att se och göra hemmavid. Sedan är hemmavid ett ganska luddigt begrepp för mig. För 10 mil är inte långt att åka och jag ser Storhogna och fjällen däromkring lika mycket som hemma som Östersund. Och då är det inte heller konstigt att åka 10 mil västerut mot Åre och Duved.

För någon vecka sedan när det kliade i kroppen av rastlöshet och en längtan ut bestämde vi oss för att göra en utflykt. Jag mådde lite bättre, inte alls lika illamående och kunde sitta i bil lite längre. Vi funderade var vi kunde åka. Var skulle jag kunna ta mig fram med kryckor och inte behöva transportera mig så långt? Jag är ju van att kunna göra utflykter utan någon större tanke på hur terrängen ser ut, om det finns bänkar att vila på eller hur lång sträcka det är. Om det är värt att åka så långt för.

Och det visade sig att det var värt att åka till Tännforsen. Sveriges högsta vattenfall och ett fall som jag länge velat besöka men inte kommit mig för. Ett fall jag passerat många gånger men inte stannat till. Vi kom fram till att det skulle vara en lagom utflykt och vad vi kunde läsa av beskrivningen på nätet en ganska enkel promenad till fallet.

Den korta promenaden ned till fallet gick på bred grusad gång. Sakta för min del men vi hade inte särskilt bråttom. Jag insåg ganska snabbt att jag inte skulle kunna komma nära fallet i botten men med lite god vilja ändå komma ut på den utsiktsplats som är ett signum för Tännforsen.

Jag fick den där bilden jag hade i huvudet ut på pränt. Precis så som jag tänkt. I bland lyckas jag och i bland inte.

För vi hade packat ned kamerorna och jag ville fota vattenfall med lång slutartid. Fånga en bild jag hade i huvudet. Inte det lättaste när jag inte kunde gå ned på knä, eller ta mig så långt ut som jag ville. Men begränsningar kan skapa lite mer kreativitet.

Vi prickade in en fin sensommardag med lite sol och precis när naturen skiftar till höstfärger. När det gröna börjar mattas ut och träden har några gula löv. Jag sa till Hasse att fallet nog är ännu vackrare i höstskrud. Vi sa att vi kanske skulle hinna upp en gång till innan snön.

Jag tog mig ut på utisktplatsen och kunde med lite svindel ta några bilder och linka upp på lite mer fast mark sedan. Hasse gick ned till botten av fallet och jag fick snällt vänta på honom. Det blev helt enkelt för brant och långt för mig den här gången.

När det blev för jobbigt att ta sig fram med kryckorna vände vi mot bilen. Bestämde oss för att göra ett stopp i Åre för en fika innan vi åkte hemåt Östersund igen. Jag messade min dotter om fikatips och fick ett svar som är väl värt att posta här.

Åre bageri om du vill ha gott fika. Åre kafferosteri om du vill ha gott kaffe, Espresso house om du vill vara basic, Max om du är hungrig, Creperiet om du tycker om crepes, Åre Chokladfabrik om du vill ha god choklad och Åre hemslöjd om du älskar att tugga på trä 😉

Valet föll inte på hemslöjden utan Åre Bageri. Ett ställe som jag likt Tännforsen bara passerat och tänkt att jag ska besöka. Vi satt en lång stund och drack kaffe och åt bullar. Konstaterade att de små äventyren i bland är de finaste. Det behövs inte så mycket för att lyfta en annars ganska tråkig dag. Och att Åre med omnejd har mycket att upptäcka. För vi åker i regel åt andra hållet när vi ska till fjällen.

Hitta till Tännforsen

Tännforsen ligger någon mil från Åre. Åk mot Staa och ta höger in på väg 322 och följ sedan skyltningen till fallet. Väl framme kan du parkera mot en avgift. Fik ska finnas med det var inte öppet när vi var där. Det är lätt att ta sig ned till fallet även med barnvagn eller rullstol. Bred, fin och slät stig/led. Så har du vägarna förbi Åre åk dit!